| کد مطلب: ۱۰۶۶۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» پشت پرده تحرکات اخیر سعید جلیلی را بررسی می‌کند

پدر خوانده در سایه در پی تئوری کاندیدای اصلح

آرمان ملی:‌ چهره‌‌های مختلفی در جریان اصولگرایان وجود دارند که به فعالیت سیاسی مشغولند، اما صرفا نام برخی از آنها همواره در هر انتخاباتی به میان می‌آید.

پدر خوانده در سایه در پی تئوری کاندیدای اصلح

یکی از این افراد سعید  جلیلی است که جریان اصولگرایان همواره در انتخابات‌های مختلف روی وی حساب باز می‌کند. چه اینکه وی در زمان حیات آیت‌ا... مصباح، پدر معنوی جبهه پایداری نیز از عنایات خاصه او بی‌بهره نبود و در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 هم او بود که در میان چهره‌های مختلف سیاسی اصولگرا از سوی آیت‌ا... مصباح لقب کاندیدای اصلح گرفت. به همین دلیل نیز در آن انتخابات با وجود تلاش اصولگرایان برای وحدت درون جریانی جلیلی که خود را کاندیدای اصلح می‌دانست کنار نرفت تا تشتت در میان این جریان باقی بماند. در شرایط حاضر با وجود اینکه چند سالی از درگذشت آیت‌ا... مصباح، پدر معنوی جبهه پایداری می‌گذرد و  صادق محصولی دبیرکل این حزب شده ، اما به نظر در پشت پرده کسی‌که اندیشه مصباح را ادامه و پیگیری می‌کند و جبهه پایداری نیز با وی ارتباط تنگاتنگی دارد سعید جلیلی است و اوست که در بعد سیاسی، اجرایی و اندیشه‌ای جایگزین مصباح برای جبهه پایداری می‌شود. اما به‌نظر جلیلی راه و روش خود را دارد با آنچه که امروز  پایداری‌چی‌ها پیش می‌روند تا حدی متفاوت است. هر چند که رویکردهای اخیر جلیلی نشان داده که از آن ائتلاف شکننده سال 98 پایداری‌ها و یاران قالیباف نیز امسال خبری نخواهد بود و آنها از هم اکنون آهنگ جدای سرداده‌اند.

*استارت انتخاباتی یا پدر خواندگی پایداری؟

انتخابات عرصه‌ای است که فعالان سیاسی را به تحرک بیشتر برای حضوری موفق در این عرصه و موفقیت احتمالی سوق می‌دهد و از این رو است که بسیاری از چهره‌ها و فعالان سیاسی در این ایام به فعالیت می‌پردازند. نگاهی به تحرکات اخیر سعید جلیلی که هم اکنون عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما به قرائتی مرد پشت پرده دولت رئیسی نشان می‌دهد که گویا او هم برای انتخابات برنامه‌ریزی  دارد. حال اینکه او می‌خواهد به‌صورت رسمی در عرصه انتخابات مجلس فعالیت داشته باشد و برای حضور در مجلس به‌عنوان نماینده تهران و حتی رئیس مجلس رقابت کند یا در پشت پرده به تئوری‌سازی و نظریه‌پردازی بپردازد، امری است که مشخص نیست. البته رویکرد اخیر جلیلی نشان می‌دهد که او بیشتر تمایل به جلوس در جایگاه مصباح و تولید اندیشه دارد. هر چند که جلیلی رویکرد تازه‌ای اتخاذ کرده و بیشتر در مجامع نوجوانان و جوانان حاضر می‌شود و به تبیین برخی مفاهیم انقلابی با چاشنی مسائل  و اتفاقات روز می‌پردازد. چنانکه به اذعان خودش در ۷ اردوی دانش‌آموزی و دانشجویی حضور یافته و به تفکیک  چهار اردوی دانشجویی و سه اردوی دانش‌آموزی مخاطب سخنان او بوده‌اند. قدر مسلم اینکه جلیلی می‌خواهد پایگاه جدیدی را در بین نسل جدید برای خود دست و پا کند و با حضور در چنین اردوهایی درصدد است تا خود را به‌عنوان تئوریسین و تحلیلگر اصولگرایان معرفی کند و قشر نوجوان و جوان را با خود همراه کند. چنانکه خود جلیلی در جمع دانش‌آموزان حاضر در اردوی تربیتی- معرفتی انجمن اسلامی دانش‌آموزی سراسر کشور با اشاره به هفت اردویی که در دو سه هفته اخیر حضور یافته که شامل چهار اردوی دانشجویی و سه اردوی دانش‌آموزی بوده، اظهار کرد: «همان‌طور که در یک عرصه‌ نظامی بدون آمادگی بدنی، بدون آماده شدن و به اصطلاح بدون ورزش‌ها و تمرین‌های لازم نمی‌توانید یک حضور موثر داشته باشید، در جنگ نرم نیز باید با آمادگی وارد شوید.» البته به‌نظر می‌رسد که جلیلی یک نکته را در نظر نگرفته و آن هم متغیرهای مختلفی که در جامعه وجود دارد و شیب تند تغییرات و همچنین نوع نگرش‌ها در جامعه و کاهش اعتماد نسبت به عملکردها در حوزه‌های مختلف که موجبات بدبینی جامعه به‌ویژه نسل جوان را فراهم آورده است. حال اینکه وی درصدد است تحرکات انتخاباتی خود را در قالب حضور در اینگونه تجمعات خلاصه کند کمی عجیب به نظر می‌رسد اما آنچه مسلم است وی می‌خواهد در مقام پدرخوانده جبهه پایداری به کنش‌ سیاسی بپردازد  و رقابت وی با سایر جریان‌های اصولگرا که چندان روی خوشی نیز نسبت به جبهه پایداری ندارند در نوع خود جالب توجه خواهد بود.

*در پی تئوری اصلح

این چهره اصولگرا با اظهارات اخیرش تلاش دارد تا مانند چهره‌ای مثل احمدی‌نژاد مباحث تئوریک و آرمان‌گرایانه مطرح کند تا با چنین رویکرد و ادبیاتی که بعضا قالب پوپولیستی هم دارد  دانشجویان، جوانان و نوجوانان را به خود جلب کند. وی که اخیرا از واژه زرد بسیار استفاده می‌کند 27 مرداد در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی با اشاره لزوم شناخت صحنه گفت:  «اینکه می‌گوییم میدان را باید شناخت، یکی از جنبه‌هایش همین است. اگر شما فعال باشید، اما در یک مسیر و میدانی فعال باشید که او تعریف می‌کند، یعنی صبح تا شب در گوشی تلفن بنشینیم بگوییم این و آن چه گفتند، آن وقت می‌بینید فضای کشور می‌رود به سمت مسائل به اصطلاح زرد. فتنه زرد این است؛ فتنه زرد با توئیت و فالوئر بیشتر می‌خواهد بر استدلال و حرف حق غلبه کند. رقابت و تکثر حتما باید باشد، اما رقابت با چه؟ دو نگاه وجود دارد. یکی می‌گوید به نظر من اینطوری بهتر و سریع‌تر می‌شود رسید، دیگری نگاه دیگری دارد، این می‌شود یک رقابت. رقابت سالم با مباحث زرد شکل نمی‌گیرد.» به‌نظر می‌رسد گزینه اصلح آیت‌ا... مصباح تئوری استاد خود را دنبال می‌کند و درصدد است با همین دست فرمان نیروهای به قول خود اصلح را با تعریف خاص خود وارد مجلس کند .

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار