| کد مطلب: ۱۱۳۹۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تحولات میدانی لبنان را بررسی می‌کند

جنگ در سرزمین‌های شمالی

آرمان ملی- سهیل ثابت‌: منطقه خاورمیانه همواره آبستن تحولات مختلف بوده و در این میان جنگ تنها اتفاقی بوده که در اکثر مواقع سایه خود را بر این منطقه و کشورهای آن گسترانیده است.

 جنگ در سرزمین‌های شمالی

اما پس از جنگ‌های دهه 90 میلادی و میانه‌ سال‌های 2000 تا 2010 و پس از آن ماجرای بهار عربی به نظر می‌رسید که منطقه تا حدی روی آرامش ببیند، اما نه تنها اینگونه نشد بلکه هر از چندی شاهد درگیری و تنش در بخشی از منطقه خاورمیانه بودیم که شاید مهم‌ترین و نزدیک‌ترین این جنگ‌ها جنگ غزه میان اسرائیل و مقاومت اسلامی فلسطین حماس است که بیش از یک سال که هنوز به سرانجامی نرسیده و ماشین جنگی اسرائیل به کشت و کشتار مردان، زنان و کودکان فلسطینی ادامه می‌دهد. از طرفی در شرایطی که شاهد حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به بخش‌های مختلف غزه هستیم و افکار عمومی جهان فشار‌های زیادی را به نتانیاهو و رهبران اسرائیل برای دست کشیدن از جنایت در غزه وارد می‌کنند، اما نتانیاهو با تغییر رویکرد جنگی خود از غزه به لبنان درصدد بوده تا افکار عمومی را از غزه به لبنان منحرف کند. از این جهت است که در گام اول پروژه انفجار پیجرها و سپس بی‌سیم‌ها در بیروت را کلید زد و کشته و زخمی‌های زیادی در لبنان برجای گذاشت تا به نحوی نشان دهد که می‌تواند در جبهه دیگری نیز اعمال قدرت کند. اما اشتباه استراتژیکی که اسرائیل و نتانیاهو مرتکب شدند این بود که فکر کردند که حزب‌ا... لبنان نیز قابلیتی همسان با حماس دارد و می‌تواند آنها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اما پاسخ‌های موشکی و پهپادی حزب‌ا... و در هم کوبیدن مواضع مشخصی در درون اسرائیل و هدف قرار دادن مستقیم حیفا و تل‌آویو نشان داد که اسرائیل بازی اشتباهی را آغاز کرده که هرگز نخواهد توانست از آن موفق بیرون ‌آید. اسرائیل نشان داده که در جنگ روبه‌رو و زمینی یارای مقاومت با حزب ا... را ندارد همان‌طور که با حماس نداشت. لذا دست به ترور مقامات و برخی فرماندهان عالیرتبه حزب‌ا... مثل فواد شکر یا ابراهیم عقیل زد. همین اتفاقات نیز باعث شد تا سید حسن نصرا... رهبر حزب‌ا... نیز اعلام کرده به اسرائیل پاسخی می‌دهیم که از بدو تاسیس تاکنون ندیده باشد. هر چند که برخی تحلیلگران معتقدند که نتانیاهو درصدد است تا جنگ را ادامه دهد تا آن را به انتخابات آمریکا بکشاند و بتواند در پی آن از آمریکایی‌ها امتیازی بگیرد. اما صهیونیست‌ها این را حساب نکرده‌اند که شاید خود آغاز گر جنگی باشند اما پایان دهنده آن نخواهند بود و نهایت این حزب‌ا... است که پیروز جنگ خواهد بود.

* آغاز جنگ حزب‌ا... با اسرائیل

جنبش حزب‌ا... لبنان در ادامه حملات به مواضع رژیم صهیونیستی، انبارهای اصلی منطقه شمالی در پایگاه «نیمرا» را با ده‌ها موشک هدف قرار داد. حزب‌ا... در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از ملت مقاوم و پایدار فلسطین و برای پشتیبانی از مقاومت قهرمان و شریف آن و نیز «دفاع از لبنان و ملت آن»، رزمندگان مقاومت اسلامی انبارهای اصلی وابسته به منطقه شمالی در پایگاه «نیمرا» را با ده‌ها موشک هدف قرار دادند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در «کتسرین» واقع در جنوب جولان اشغالی خبر دادند. همچنین ده‌ها انفجار در «روش بینا» و «صفد» واقع در شمال فلسطین اشغالی رخ داده و صدای انفجارهای مهیب در صفد به گوش می‌رسد. همچنین موشکباران الجلیل علیا نیز ادامه دارد. رسانه‌ها همچنین ویدئویی از اصابت موشک به نزدیکی شهرک «کفرمندا» در اراضی اشغالی منتشر کردند. همچنین بر اثر اصابت موشک حزب‌ا... به شمال فلسطین اشغالی، آتش‌سوزی در این منطقه رخ داد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز از شلیک ده‌ها موشک به منطقه اطراف صفد خبر داد و سخنگوی ارتش این رژیم نیز گفت که شلیک ۶۵ موشک از لبنان طی چند ساعت گذشته را رصد کرده‌ایم. شبکه المنار نیز از موشکباران سنگین اراضی اشغالی و به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در ده‌ها شهرک صهیونیستی خبر داد. وزارت بهداشت لبنان امروز در آخرین آمار خود اعلام کرد که از زمان آغاز حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان ۵۵۸ نفر شهید و ۱۷۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. شبکه المیادین صبح دیروز سه‌شنبه اعلام کرده بود که فقط در جریان حملات ۲۴ ساعت اخیر رژیم صهیونیستی به منطقه بقاع شمالی لبنان، ۱۱۳ نفر شهید و بیش از ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. حزب‌ا... لبنان از همان ساعت اولیه صبح دوشنبه عملیات‌های خود علیه مواضع و شهرک‌های صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی در دستور کار قرار گرفت. حزب‌ا... طی ساعت‌های گذشته با پرتاب ده‌ها موشک، مواضع رژیم صهیونیستی را موشک باران کرد. حملات حزب‌ا... منجر به وحشت صهیونیست‌ها شده است؛ طوری که تمامی فعالیت‌های آموزشی در شهر اشغالی حیفا، تعطیل و همچنین از شهرک نشینان خواسته شده است که به پناهگاه‌ها بروند. این در حالی است گروه‌های مقاومت عراق در نشست (دوشنبه) با حضور فرماندهان و نمایندگان خود در بغداد برای بررسی وضعیت لبنان توافق کردند که از حزب‌ا... لبنان برای مقابله با رژیم اشغالگر اسرائیل حمایت نظامی، تسلیحاتی و انسانی انجام دهند. آنها همچنین توافق کردند که به حملات موشکی و پهپادی خود از داخل خاک عراق و سوریه به سمت اهدافی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با شدت بیشتری ادامه دهند. گروه‌های مقاومت عراق با اشاره به وجود پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه هشدار دادند که با هر طرفی که از این رژیم اشغالگر حمایت کند، مقابله خواهند کرد. همچنین حزب‌ا... لبنان آغاز رسمی جنگ با رژیم صهیونیستی در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاعانه و شریف آن و دفاع از لبنان و ملت آن را اعلام کرد. در همین راستا حزب‌ا... در بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه شمشون، مرکز فرماندهی و آماده سازی ارتش رژیم صهیونیستی را با موشک‌های فادی 3 در راستای دفاع غزه و لبنان و مردم آن هدف قرار داده است. حزب‌ا... برای اولین بار از موشک فادی 3 در موشکباران پایگاه شمشون رژیم صهیونیستی استفاده کرده است.

*واکنش‌‌های منطقه‌ای

وزارت امور خارجه کویت، با صدور بیانیه‌ای درباره افزایش تنش و به خطر انداختن امنیت کشورهای منطقه از طریق گسترش دامنه جنگ ناشی از ادامه تجاوز رژیم اشغالگر صهیونیستی به نوار غزه و همچنین بی‌توجهی این رژیم به درخواست‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت، هشدار داد. وزارت امور خارجه کویت در این بیانیه تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان را نقض آشکار همه عرف‌ها و قوانین بین‌المللی از جمله قانون بین‌المللی حقوق بشر و همچنین تهدید خطرناکی برای امنیت و ثبات منطقه دانست. وزارت امور خارجه کویت تاکید کرد که این وضعیت، نیازمند اتخاذ موضع جدی و قاطعی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان بی‌دفاع و بی‌گناه است. دولت کویت در این بیانیه همچنین ضمن اعلام حمایت از لبنان در مقابل تجاوز و حملات رژیم صهیونیستی، هرگونه اقدامی علیه حاکمیت و امنیت این کشور را به شدت محکوم کرده است. در همین راستا عمان نیز با انتشار بیانیه‌ای حملات رژیم اشغالگر قدس به لبنان را به شدت محکوم کرد. دولت عمان در این بیانیه، این حملات را به منزله افزایش خطرناک تنش و تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه و همچنین گسترش دامنه جنگ دانست. عمان تاکید کرد این حملات، منطقه را به سوی خشونت و بی‌ثباتی بیشتری سوق می‌دهد. همچنین روز گذشته دفتر ریاست جمهوری عراق با صدور بیانیه‌ای به نقل از عبداللطیف جمال رشید، اعلام کرد: ما به شدت تجاوزات علیه ملت لبنان را که به شهادت و زخمی شدن صدها شهروند انجامیده است را محکوم می‌کنیم و معتقدیم این مسأله پیامدهای خطرناکی برای تمامی منطقه درپی خواهد داشت. عبداللطیف رشید با اشاره به ایستادگی عراق در کنار برادران فلسطینی و لبنانی خود بار دیگر بر موضع ثابت و قاطع کشورش در مخالفت با اقدامات تجاوزکارانه و ضرورت توقف هر چه سریعتر آن‌ها تاکید کرد. رئیس‌جمهور عراق، تصریح کرد که ما بار دیگر از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم به مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود در متوقف کردن جنگ علیه ملت برادر فلسطین چه در نوار غزه و چه دیگر سرزمین‌های فلسطینی عمل کند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : سهیل ثابت

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار