| کد مطلب: ۶۰۰۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد

حدادعادل: حاضریم با همه دنیا رابطه داشته باشیم حتی با آمریکا

حدادعادل: حاضریم با همه دنیا رابطه داشته باشیم حتی با آمریکا

آرمان ملی آنلاین : ارتباط با آمریکا موضوعی است که سال‌ها مطرح می‌شود اما کماکان تاکید بر عدم ارتباط است. هر از چندگاهی که اصولگرایان از مذاکره با آمریکا سخن می‌گویند اظهاراتشان مورد توجه قرار می‌گیرد، مانند اظهارات اخیر حدادعادل. غلامعلی حداد عادل، رئیس پیشین مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران در مورد ارتباط با کشورهای خارجی گفت: آمریکا اگر نخواهد ما را به نوکری بگیرد، این معادله گاوشیرده را اگر حذف کند، ما با آمریکا هم می‌توانیم روابط اقتصادی داشته باشیم. او همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه افزود: این‌جوری نیست که ما بخواهیم درِ دنیا را به روی خودمان ببندیم؛ مگر ما با اروپا ارتباط نداشتیم؟ ... آمریکا مسئله‌اش مسئله اقتصادی نیست، آمریکا از روز اول با این نظام مخالف بود. آن موقع که نه مسئله حقوق بشری بود، نه حجاب و نه منطقه، همان دو هفته اول انقلاب پول‌های ما را مسدود کرد و هنوز هم نداده است.
روایت مرندی از‌ آمادگی آمریکا
از سوی دیگر سیدمحمد مرندی، استاد دانشگاه تهران، در پاسخ به این سؤال که با توجه به سفر آقای گروسی به تهران و مذاکراتی که شکل گرفت و صحبت‌های ایشان در جلسه شورای حکام، سناریوی پیش‌رو در مذاکرات و برنامه هسته‌ای ایران چیست، گفت: همان‌طور که همگی می‌دانند مشکل از ایران نیست. ماه‌هاست که متن نهایی آماده است. متن نهایی مورد تأیید ایران، چند ماه پیش مورد تأیید رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل قرار گرفت. وی افزود: بنابراین کارهایی که ایران قرار بود انجام دهد، انجام داد. اول مشکل درون آمریکا، یعنی انتخابات میان دوره‌ای آمریکا بود و سپس آشوب‌ها بود. آنهایی‌که مستقیم یا غیرمستقیم تشویق به آشوب کردند، کار توافق را عقب انداختند وگرنه آمریکایی‌ها بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای خود برای توافق آمادگی داشتند. مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان بیان داشت: الان هم می‌دانیم که آنها با پیام‌ها و سیگنال‌هایی که می‌فرستند، تمایل زیادی به مذاکره دارند، اما باید اراده‌ انجام آن را هم داشته باشند. به‌رغم تلاش لابی ضدایرانی، غربی‌ها مایل به توافق هستند و ایران هم منتظر است. مرندی تصریح کرد: غربی‌ها همان‌طور که برای همه روشن است به شدت به توافق نیاز دارند. شرایط غربی‌ها به‌خاطر جنگ در اروپا و به‌خاطر افزایش روزافزون تنش‌ با چینی‌ها به‌گونه‌ای است که به توافق نیاز دارند. طرف ما ماه‌هاست آماده توافق است و آنها باید نهایتا تصمیم بگیرند. هروقت تصمیم گرفتند توافق به‌سرعت صورت می‌گیرد.
اصولگرایان خواهان رابطه با آمریکا؟
اصولگرایان بیش از اصلاح‌طلبان درباره مذاکره با آمریکا صحبت می‌کنند. اسفند سال گذشته هم منصور حقیقت‌پور، نماینده سابق مجلس گفته بود: «به‌نظر من مذاکره با آمریکا تابو نیست مذاکره با آمریکا در شرایط برابر در شرایطی که آمریکایی‌ها طرف مستقل و مساوی ما را ببینند و نخواهند چیزی را به ما تحمیل کنند مشکلی در مذاکره نیست ما در 1+5 مگر مذاکره نکردیم؟ درباره عراق و افغانستان مگر مذاکره نکردیم؟ الان که آمریکایی‌ها زور می‌گویند مذاکره شکل نمی‌گیرد اما اگر زور نگویند و یک نوع سیاست درست و منطقی و حساب شده داشته باشند اقتضا ایجاد کند می‌توان با آمریکا دوباره مذاکره کرد اما وقتی می‌خواهند رسما زور بگویند چرا مذاکره کنیم؟ آنها باید بفهمند 43 سال از ارتباط یکسویه با ایران گذشته است. انقلاب اسلامی ایران را یک کشور مقتدر و مستقل کرده است که آمریکا این مسئله را بپذیرد. اما اگر بخواهند زور بگویند که مذاکره فایده ندارد». جواد آرین‌منش، فعال سیاسی اصولگرا‌ هم از مذاکره با آمریکا دفاع می‌کند و به «ایسنا» می‌گوید: «بحث ضرورت مذاکره مستقیم با آمریکا از سال‌های دور مطرح بوده و مخالفان و موافقان جدی هم داشته است؛ اما من معتقدم که اگر منافع ملی در گرو مذاکره با هر کشوری باشد، طبیعتا مانند همه کشورهای دیگر، باید منافع ملی را بر هر چیزی ترجیح داد و طبیعتا اگر مذاکره مستقیم با آمریکا راه‌گشا باشد، باید از آن استقبال کرد». محمدصالح جوکار، نماینده اصولگرای مجلس، هم سعی کرده با احتیاط از مذاکره با آمریکا سخن بگوید و در گفت‌وگو با سایت «فردا» مطرح کرده است: «اینکه گفته شده اگر منافع ایران حکم کند می‌شود مذاکره شود، باید با نظر شورای‌عالی امنیت ملی کار پیش برود و تیم مذاکره‌کننده نمی‌تواند به‌تنهایی در این موضوع تصمیم‌گیری کند و حتما باید در این مسئله رهنمودهای رهبر انقلاب لحاظ شود». در چنین شرایطی سال گذشته جلال جلالی‌زاده عنوان کرد: مشکل اصولگرایان مذاکره با آمریکا نبوده است؛ بلکه آنها نمی‌خواستند حل‌وفصل مسائل به دست دولت روحانی انجام شود. او درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» اظهارکرد: «اصولگرایان می‌خواهند همه‌چیز به نام خودشان تمام شود و حالا می‌خواهند با مذاکراه مستقیم با آمریکا حل‌وفصل موضوع هسته‌ای را به‌نام خود سند بزنند. مشکل آنها بیش از آنکه با مذاکره با آمریکا باشد، با دولت روحانی بود... . مشکل آنها این بود که سهمی از پیروزی مذاکرات نداشتند‌ اما حالا شرایط برایشان فرق کرده و می‌خواهند فاتح این ماجرا باشند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار