| کد مطلب: ۶۰۰۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد

فرزندان کشور در معرض خطر قرار گرفته‌اند

با ناباوری به این موضوع نگاه کردم و هضم این ماجرا برایم راحت و ساده نبود. واقعیت این است که خیلی‌ها علیه ما حرف‌های زیادی می‌زنند. به همین دلیل نیز در ابتدا من تصور کردم طرح چنین مسائلی در راستای همان رویکرد است. با این وجود از زمانی که ابعاد این ماجرا بیشتر شد و گستره فراگیرتری پیدا کرد به این نتیجه رسیدم که این اتفاق بدون دلیل نیست و با برنامه‌ریزی قبلی و سازمان یافته صورت می‌گیرد.

فرزندان کشور در معرض خطر قرار گرفته‌اند

آرمان ملی ماجرای مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس مختلف کشور روز به روز ابعاد جدیدتری به خود می‌گیرد و در روزهای اخیر به یک مسئله فراگیر در جامعه تبدیل شده است. ارزیابی شما از دلایل و پیامدهای این اتفاق چیست؟

من ابتدا که این ماجرا را شنیدم با ناباوری به این موضوع نگاه کردم و هضم این ماجرا برایم راحت و ساده نبود. واقعیت این است که خیلی‌ها علیه ما حرف‌های زیادی می‌زنند. به همین دلیل نیز در ابتدا من تصور کردم طرح چنین مسائلی در راستای همان رویکرد است. با این وجود از زمانی که ابعاد این ماجرا بیشتر شد و گستره فراگیرتری پیدا کرد به این نتیجه رسیدم که این اتفاق بدون دلیل نیست و با برنامه‌ریزی قبلی و سازمان یافته صورت می‌گیرد. متأسفانه امروز کشور ما با یک چالش به‌نام مسمومیت دانش‌آموزان دختر در مدارس مواجه شده است. براساس اخباری که در روزهای گذشته منتشر شده بسیاری از مدارس در شهرهای مختلف کشور با این چالش مواجه شده‌اند که این یک درد برای جامعه و کشورما به شمار می‌رود. در چنین شرایطی برخی از مسئولان عنوان می‌کنند ریشه این ماجرا در خارج از کشور است و کشورهای خارجی علیه ما توطئه کرده‌اند. سؤال بنده این است که اگر این اتفاقات توسط کشورهای خارجی صورت گرفته است و امروز به اغلب شهرهای کشور کشیده شده است. چرا شما به عنوان مسئول اجازه دادید این اتفاق شکل گسترده و نگران کننده‌ای به خود بگیرد و در این زمینه اقدام موثری انجام ندادید؟ اگر این اتفاق کار دشمن هم باشد مسئولان باید در مقابل آن می‌ایستادند و اجازه نمی‌دادند چنین با آرامش روانی جامعه و خانواده‌ها بازی شود. این در حالی است که به نظر می‌رسد این اتفاق بیشتر ریشه داخلی دارد و باید ریشه‌های آن را در داخل کشور جست‌وجو کرد.


چرا معتقدید باید ریشه‌های این اتفاق را در داخل کشور جست‌وجو کرد؟
امروز این اتفاق ابعاد جدیدی به خود گرفته است. در شرایط کنونی فرزندان این کشور و جامعه در معرض خطر قرار دارند؛ خطری که هنوز مشخص نشده از کجا ریشه گرفته است. کسانی که عنوان می‌کنند دشمن دست به چنین کاری زده سؤال این است که چرا شماها که مسئولیت داشتید جلوی دشمن نایستادید و اجازه دادید مدارس بیشتری در معرض آسیب قرار بگیرند؟ فرض بگیریم یک جنایتکار یا خیانتکار دانش‌آموزان یک مدرسه را مسموم کرده است چرا کسی در ابتدای ماجرا با چنین فردی برخورد نکرد؟ چرا از امکانات و ابزارهای امنیتی که در کشور وجود دارد در این راستا استفاده نشده است. این درحالی است که همه ما می‌دانیم کشور از نظر امنیتی و اطلاعاتی در وضعیت عالی قرار دارد. سؤال مهم این است که چرا نهادهای امنیتی و انتظامی در ابتدا با این موضوع برخورد نکردند که دامنه آن تا به این اندازه توسعه پیدا کرده است؟ موضوع مسمومیت سریالی دانش‌آموزان یک پدیده نگران کنند است. کسانی که دست به چنین اقداماتی زده‌اند آیا به دنبال این هستند که مانع رشد فکری دختران جامعه شوند؟ آیا قرار است با چنین اقداماتی به دختران اجازه تحصیل داده نشود و به مدرسه نروند؟ امروز اغلب افراد جامعه نسبت به عواقب این ماجرا احساس نگرانی می‌کنند. این نگرانی نیز روز به روز بیشتر شده و اگر با مسببان این وضعیت برخورد مناسب صورت نگیرد این نگرانی‌ها بیشتر نیز خواهد شد.


با توجـــــه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های امنیتی و اطلاعاتی که در کشور وجود دارد انتظار این بود که مسببان این اتفاقات خیلی زودتر شناسایی شوند. چرا چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است؟ چه ضعف‌هایی در این زمینه مشاهده می‌کنید؟
من فکر می‌کنم در ابتدا نیروهای امنیتی نیز این موضوع را جدی نگرفتند و به همین دلیل شرایط برای گسترش این اتفاقات به وجود آمد. نهادهای امنیتی نیز در ابتدا موضوع را باور نکردند که عده‌ای به صورت سازمان یافته تلاش می‌کنند دانش‌آموزان دختر را مسموم کنند. به همین دلیل نیز دامنه این حوادث روز به روز بیشتر شد. با این وجود در شرایط کنونی به دلیل فراگیری موضوع شرایط تغییر کرده و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی با تمام قوا در صحنه حاضر هستند تا هرچه سریع تر مسببان این ماجرا را شناسایی و با آنها برخورد قاطع صورت بگیرد. واقعیت این است که شرایط به شکلی رقم خورده که مسمومیت دانش‌آموزان به یک موضوع ملی تبدیل شده است. انتظار این است که این اتفاق رخ بدهد و نهادهای امنیتی هر چه زودتر عوامل پشت پرده این اتفاقات را شناسایی کنند و با آنها برخورد قاطع صورت بگیرد.


به چه میزان احتمال می‌دهید این اقدامات به صورت سازماندهی شده از قبل برنامه‌ریزی شده باشد؟
هنوز مسئولان کشور به صورت دقیق درباره جزئیات پشت پرده این ماجرا اظهار نظر نکرده‌اند و به همین دلیل ما از جزئیات این ماجرا اطلاع کافی نداریم که بتوانیم این اتفاقات را سازماندهی شده بدانیم. اطلاعات ما نیز مانند اغلب مردم، اخباری است که در این زمینه منتشر شده است. با این وجود با توجه به شواهد و قرائن و با توجه به گستردگی موضوع نمی‌توان این اتفاقات را به یک فرد نسبت داد و بلکه به نظر می‌رسد این اتفاقات با سازماندهی صورت می‌گیرد و اتفاقی نیست. در روزهای اخیر مدارس زیادی در شهرهای مختلف کشور با این مشکل مواجه بوده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد یک گروه این اتفاقات را سازماندهی می‌کند.هدف کسانی که این اتفاقات را در کشور رقم زده‌اند این است که دختران را منزوی کنند و اجازه ندهند دختران تحصیل کنند. این گروه تلاش می‌کند به شکل‌های مختلف وارد آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور شوند و سپس به اهداف خود دست پیدا کنند. من متأسف هستم که در شرایط کنونی چنین افراد و گروه‌هایی وجود دارند که تلاش می‌کنند با چنین رویکردهایی به اهداف خود دست پیدا کنند. به همین دلیل نیز لازم است نهادهای امنیتی با آنها برخورد کنند و اجازه ندهند به اهداف خود دست پیدا کنند. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که هر کس چنین برنامه‌ای را طراحی کرده و پس از آن را سازماندهی کرده عمل سخیف و پستی انجام داده که با معیارهای انسانی همخوانی ندارد. این گروه‌ها باید بدانند که حیثیت این کشور و مردم با چنین حرکاتی از بین نمی‌رود و کسی نمی‌تواند با افکار منحرف و متحجرانه خود مانع پیشرفت دختران این سرزمین شود. اینکه دختران و فرزندان خانواده‌ها مدرسه نروند باعث نمی‌شود حیثیت کشور مخدوش شود. همه ما می‌دانیم که مردم در شرایط کنونی با چه چالش‌هایی در زندگی خود مواجه هستند. به همین دلیل ما از مسئولان می‌خواهیم که هرچه زودتر با عاملان این حوادث برخورد لازم صورت بگیرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار