| کد مطلب: ۱۱۲۹۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد

آشتی فتح و حماس با وساطت چین

دو جناح رقیب فلسطینی "حماس" و "فتح" توافقنامه وحدت را با میانجیگری چین امضا کردند و دولت چین می گوید این دو جناح‌بر سر "دولت آشتی ملی موقت" توافق کرده‌اند.

آشتی فتح و حماس با وساطت چین

به گزارش آرمان ملی آنلاین، دو جناح رقیب فلسطینی "حماس" و "فتح" توافقنامه وحدت را با میانجیگری چین امضا کردند و دولت چین می گوید این دو جناح‌بر سر "دولت آشتی ملی موقت" توافق کرده‌اند.

به نقل از الجزیره، گروه های فلسطینی فتح و حماس توافقنامه "وحدت ملی" را در پکن و با وساطت چین امضا کرده اند که هدف آن حفظ کنترل فلسطینی ها بر غزه پس از پایان جنگ اسرائیل در غزه است.

"وانگ یی" وزیر امور خارجه چین گفت، این توافق که روز سه شنبه (امروز) پس از ۳ روز گفتگوهای فشرده در چین به امضا رسید، زمینه را برای "دولت آشتی ملی موقت" برای حکومت بر غزه پس از جنگ فراهم می کند. این توافقنامه توسط رقبای بلندمدت یعنی حماس و فتح و همچنین ۱۲ گروه فلسطینی دیگر امضا شد.

"موسی ابومرزوق" یکی از مقامات ارشد حماس در یک کنفرانس خبری در پکن گفت: "امروز ما توافق نامه ای برای وحدت ملی امضا می کنیم و می گوییم که راه تکمیل این مسیر وحدت ملی است."

ابومرزوق افزود: "ما در یک تقاطع تاریخی هستیم. مردم ما در تلاش برای مبارزه به پا خواسته اند."

آشتی بین حماس و فتح نقطه عطف کلیدی در روابط داخلی فلسطین خواهد بود.

 دو حزب سیاسی اصلی فلسطینی در سرزمین‌های فلسطینی از زمان آغاز درگیری در سال 2006 و پس از آن که حماس کنترل غزه را به دست گرفت، رقیب سرسختی بودند.

در آن سال حماس در انتخاباتی دموکراتیک پیروز شد، اما گروه فتح با پشتیبانی کشورهای غربی نتایج انتخابات را نپذیرفتند و گروه حماس پس از آن تنها در قلمرو نوار غزه دولت خود را تشکیل داد و در کرانه باختری دولت تحت نظر گروه فتح باقی ماند.

حماس که بر غزه حکومت می کند و حمله 7 اکتبر به اسرائیل را رهبری کرده ، از مقاومت مسلحانه در برابر اشغالگری اسرائیل حمایت می کند.

فتح کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین را در اختیار دارد که کنترل اداری جزئی بر کرانه باختری اشغالی را در دست دارد. این گروه طرفدار مذاکرات مسالمت آمیز برای دستیابی به یک کشور فلسطینی است.

طی سال های گذشته تمامی تلاش ها برای آشتی بین این دو جناح شکست خورده است.

 با این حال، با طولانی شدن جنگ غزه و همچنین مذاکرات اسرائیل و متحدانش، از جمله ایالات متحده، برای این که چه کسی می‌تواند پس از پایان جنگ بر غزه حکومت کند، دو گروه را به سمت آشتی متمایل کرده است تا پس از جنگ بتوانند کنترل نوار غزه را در قالب یک ائتلاف فلسطینی در دست بگیرند.

چین که به دنبال ایفای نقش میانجی در مناقشه است، پیش از این در ماه آوریل میزبان فتح و حماس بود.

"لین جیان" سخنگوی وزارت امور خارجه چین در آن زمان گفت، در این گفتگوها، این دو گروه "اراده سیاسی خود را برای دستیابی به آشتی از طریق گفتگو و مشورت ابراز کردند" و در "بسیاری از موضوعات خاص" پیشرفت داشتند.

در آخرین دور مذاکرات، "اسماعیل هنیه" رهبر سیاسی حماس و "محمود العالول" معاون فتح (معاون کمیته مرکزی فتح) حضور داشتند.

وزیر خارجه چین پس از امضای آنچه که از آن به عنوان "اعلامیه پکن" یاد می شود، گفت: "آشتی یک موضوع داخلی برای جناح های فلسطینی است، اما در عین حال، بدون حمایت جامعه جهانی نمی توان به آن دست یافت."

چین از لحاظ تاریخی با آرمان فلسطین همدل بوده و از راه حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین حمایت می کند.

"شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین خواستار برگزاری "کنفرانس صلح بین المللی" برای پایان دادن به جنگ شده است.

منبع : عصر ایران

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار