| کد مطلب: ۱۱۲۹۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد

توصیه‌های بهداشتی مهم برای شناکردن در فصل تابستان

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح توصیه های بهداشتی برای حفظ سلامتی شناگران در استفاده از تفریحات آبی، استخرهای شنای غیربهداشتی را محل بسیار مناسبی برای انتقال بیماری‌ های پوستی عنوان کرد.

توصیه‌های بهداشتی مهم برای شناکردن در فصل تابستان

به گزارش آرمان ملی آنلاین ، محسن فرهادی با اشاره به فرارسیدن فصل گرما و استقبال از تفریحات آبی، اظهار کرد: ورزش شنا یکی از بهترین، مفیدترین و مفرح ‌ترین ورزش ‌هاست، اما در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی می‌‌تواند سلامت شناگران را با خطر جدی مواجه کند

وی بر فواید ورزش شنا در حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی تاکید و بیان کرد: شنا بر ارتقای سلامتی افراد مبتلا به بیماری‌‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و آرتروز تاثیرگذار است؛ با این حال، "آب تفریحی" می‌‌تواند باعث گسترش بیماری یا آسیب شود، بنابراین دانستن راهکارهای محافظت از سلامت خود و دیگران در استفاده از تفریحات آبی، ضرورت دارد.

فرهادی خاطرنشان کرد: "آب تفریحی"، آبی است که افراد در آن شنا، بازی و یا استراحت می کنند، مانند استخر، جکوزی، آبپاش، شناگاه‌‌های ساحلی، اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها.

وی با بیان اینکه استخرهای شنای غیربهداشتی محل بسیار مناسبی برای انتقال بیماری‌‌های پوستی و عفونی است، افزود: کیفیت فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب، از جمله مواردی است که در رابطه با سلامت آب استخرهای شنا باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: آب شناگاه‌ها گرچه به مصرف شرب نمی‌‌رسند، اما در صورت آلوده بودن خصوصاً در مواردی که آب فاقد مواد گندزدای موثر فعال (مانند کلر) باشد، در اثر تماس با بدن انسان یا بلع اتفاقی و یا تنفس عامل بیماری زا، موجب انتقال بیماری به انسان می‌‌شود.

وی گفت: حصبه، انواع اسهال، بثورات و عفونت‌‌های پوستی، عفونت‌‌ها و ناراحتی‌های چشمی، لیپتوسپیروزیس، لژیونلازیس، بیماری‌‌های انگلی، بیماری‌‌های ویروسی نظیر هپاتیت A، ذات الریه یا بیماری‌‌های شبه آنفولانزا و بیماری‌‌های دستگاه تنفسی مانند عفونت سینوس‌ها، عفونت گوش (گوش شناگر) و عفونت گلو، شایع‌ترین بیماری‌‌های منتقله توسط آب در استخرهای شنای آلوده و غیراستاندارد هستند.

وی درخصوص راه‌های انتقال عوامل بیماری‌زای عفونی از آب آلوده به انسان، عنوان کرد: در صورت بلعیدن آب، تماس بدن با آب و تنفس قطرات آب آلوده به میکروب و یا در اثر تماس با مواد شیمیایی موجود در آب یا استنشاق مواد شیمیایی که از آب تبخیر شده و در هوا به گاز تبدیل می ‌شوند، ممکن است به بیماری‌ های مرتبط با شنا مبتلا شوید.

فرهادی در ادامه به تشریح نکات بهداشتی و پیشگیرانه در استفاده از تفریحات آبی پرداخت و گفت: به منظور جلوگیری از آلودگی آب استخر با ادرار و مدفوع، شناگران قبل از ورود به استخر از توالت استفاده کنند و آن را به کودکان خود نیز آموزش دهند.

قبل از شنا دوش بگیرید

وی افزود: قبل از اینکه وارد آب شوید، دوش بگیرید؛ آلودگی‌‌ها و مواد آرایشی بدن شما می‌تواند با ترکیب شدن با مواد گندزدای آب استخر ترکیبات سمّی ایجاد کند. لذا قبل از ورود به استخر و همچنین بعد از استفاده از آب استخر به منظور جلوگیری از انتقال آلودگی‌های احتمالی آب، بدن خود را با آب گرم و صابون شستشو دهید؛ همچنین، هنگام ورود به استخر حتما از حوضچه مواد گندزدا عبور کنید.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور شد: در صورت استفاده از توالت در زمان بعد از ورود به استخر مجدداً دوش گرفته و بدن خود را با آب و صابون شستشو داده و از حوضچه کلر عبور کنید.

وی تاکید کرد: از شنا کردن در استخرهایی که کاملا آبگیری نشده و یا اینکه نجات غریقی در حال انجام وظیفه نیست، جداً خودداری کنید.

وی اضافه کرد: از بردن هر گونه موادغذایی به محوطه داخلی استخر خودداری کنید و همواره از وسایل شخصی نظیر مایو، حوله و دمپایی استفاده کنید؛ به منظور جلوگیری از انتقال عوامل بیماری ‌زا در هنگام پوشیدن مایو، سایر لباس‌‌های زیر حتماً خارج شود.

وی ضمن تاکید بر توجه به تابلوهای علائم هشدار، اخطار و پوسترهای آموزشی در نقاط مختلف استخر، بیان کرد: کدورت آب استخر هموار وضعیت آب استخر را نشان می‌دهد و می‌‌تواند هشداری مبنی بر آلودگی آب استخر باشد، بنابراین از شنا کردن در آب استخرهایی که به هر دلیلی دارای کدورت هستند، خودداری کنید. شفافیت آب استخر باید به صورتی باشد که در یک مسیر علامت یا ویژگی خاص (مانند سکه یا خطوط کف استخر) در عمیق ‌ترین قسمت آن قابل رویت باشد.

فرهادی بر شست و شو و خشک کردن حوله و مایو در معرض نور مستقیم خورشید تاکید کرد و گفت: در صورت ابتلا به بیماری‌‌های عفونی یا پوستی از ورود به آب استخر و شنا کردن تا بهبودی کامل خودداری کنید. اگر تشخیص داده شد که به عفونت گوارشی مبتلا هستید، تا دو هفته پس از قطع کامل اسهال، به آب نروید.

وی همچنین بر خودداری از ورود به آب درصورت وجود بریدگی یا زخم باز در سطح بدن (به ویژه در اثر جراحی)، تاکید کرد و افزود: چنانچه در صورت داشتن جراحت یا زخم باز به داخل آب می روید، از پانسمان ضد آب برای پوشاندن کامل بریدگی یا زخم استفاده کنید.

دمای آب چقدر باشد؟

وی درخصوص شرایط تهویه در استخرها اظهار کرد: تهویه استخر باید به صورتی باشد که بوی نامطبوعی وجود نداشته باشد؛ دمای جکوزی آبگرم حداکثر از 40 درجه سانتیگراد نباید تجاوز کند و دمای بالاتر آب به ویژه برای افراد دارای ناراحتی قلبی، خطرناک است.

وی همچنین اضافه کرد: دمای هوای استخرهای سرپوشیده باید یک تا دو درجه بیشتر از دمای آب باشد و نباید بیشتر از 30 درجه سانتیگراد شود. حداقل دمای آب استخر هم 26 درجه سانتیگراد است.

فرهادی درمورد استفاده از آب دریا، دریاچه و رودخانه‌ها، عنوان کرد: آب کدر می‌‌تواند نشان دهنده تعداد میکروب ها در آب بیشتر از حد معمول باشد؛ در صورت مشاهده هرگونه لوله‌ای که به داخل یا اطراف آب تخلیه می شود، از آب استفاده نکرده و دور بمانید.

وی خاطرنشان کرد: بعداز استفاده از آب دریا، برای صرف غذا دست‌های خود را به مدت 20 ثانیه بشویید، به خصوص اگر در حال بازی یا لمس شن بوده‌‌اید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی کننده دست الکلی استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد؛ ضدعفونی کننده دست ممکن است زمانی که دست‌ها به وضوح کثیف یا چرب هستند، به اندازه کافی موثر نباشد، بنابراین قبل از ضدعفونی، شن و ماسه را از دست‌هایتان بزدایید.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان از هموطنان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با سامانه 190 تماس گرفته و تخلف را گزارش دهند.

منبع : تسنیم

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار