| کد مطلب: ۱۰۶۹۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد

نبرد غزه نبردی منطقه‌ای می‌شود!

ممکن است نبرد غزه به فراتر از اسرائیل کشیده شود؛ برخی به دنبال این هستند تا ایران را هم وارد این منازعه کنند

نبرد غزه نبردی منطقه‌ای می‌شود!

 

پیرمحمد ملازهی گفت: اینکه نتیجه این حمله چه خواهد بود، هنوز نمی‌توان با قاطعیت درباره آن صحبت کرد. حتی ممکن است نبرد به فراتر از اسرائیل کشیده شود و کشورهایی چون لبنان و... هم درگیر شوند. حتی برخی به دنبال ایجاد یک خط خبری هستند تا ایران را هم وارد این منازعه کنند.

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد ضمن بررسی عملیات توفان‌الاقصی پیامدها و خروجی این حمله را مورد ارزیابی قرار داده است. 

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:‌

 

اسراییل حتی حاضر نشد تشکیل دو کشور مستقل در کنار هم شامل یک کشور یهودی و یک کشور مسلمان فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن را به رسمیت بشناسد. مقاومتی که اسراییل در برابر این طرح صلح دارد، باعث شده گفتمان حماس و جهاد اسلامی تقویت شده و شرایط مطلوب‌تری را پیدا کنند.

 محافظه‌کاری محمود عباس دیگر برای فلسطینیان جذابیت نداشته و تحولات به سمت و سویی سوق پیدا کرده‌اند که نسل‌های جدید فلسطینی به دنبال تحقق اهداف‌شان از طرق روش‌های مقاومت و فتوحات میدانی هستند.

 ناامیدی در جامعه فلسطینی نسبت به روند صلح باعث شده نیروهای جوان به طرف خط فکری حماس و نیروهای جهاد اسلامی کشیده شوند.

اینکه نتیجه این حمله چه خواهد بود، هنوز نمی‌توان با قاطعیت درباره آن صحبت کرد. حتی ممکن است نبرد به فراتر از اسراییل کشیده شود و کشورهایی چون لبنان و... هم درگیر شوند.

حتی برخی به دنبال ایجاد یک خط خبری هستند تا ایران را هم وارد این منازعه کنند. به نظرم باید هرچه سریع‌تر این جریانات خبری را متوقف کرد و نسبت به آنها واکنش نشان داد تا دامنه بحران فراگیرتر نشود.

مساله عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسراییل در رخدادهای اخیر بی‌تاثیر نیست، اما باید به این واقعیت توجه داشت که این اثرات بلندمدت نخواهند بود. احتمال دارد عربستان پس از رخدادهای روز شنبه تحت فشار افکار عمومی مردم خود قرار بگیرد و ناچار شود بیانیه‌ای علیه اسراییل و به نفع فلسطینیان دهد. همانطور که بیانیه‌ای هم صادر و در آن از اشغال فلسطین صحبت کردند. در شرایطی که عربستان در حال مذاکره با اسراییل است و دو وزیر اسراییلی اخیرا راهی عربستان شده‌اند، استفاده از واژه اشغالگری برای رفتار اسراییلی‌ها غیرمنتظره است. عربستانی‌ها در حال حاضر چاره‌ای ندارند و تحت فشار افکار عمومی مردم خود قرار می‌گیرند. اما معتقدم این اثرگذاری بلندمدت نخواهد بود.

اسراییلی‌ها از این پس در گارد مظلومیت فرو می‌روند. تبلیغات بسیاری خواهند کرد و از این فضا برای ضربه زدن به حماس و محور مقاومت استفاده می‌کنند. ادامه جنگ و برقرار نشدن آتش‌بس حتی برای سایر کشورها می‌تواند خطراتی به دنبال داشته باشد. لبنان، سوریه، عراق و حتی ایران باید نهایت آمادگی را برای هر نوع ماجراجویی اسراییل داشته باشند.

افکار عمومی ایران به‌طور کلی حامی مردم مظلوم فلسطین است. اما این هدف باید به گونه‌ای محقق شود که به منافع ملی کشور خدشه‌ای وارد نشود.

 

منبع : اعتماد

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار