«آرمان ملی» درباره اظهارات همتی در خصوص واردات خودرو گزارش می دهد
خروج خودرو از بن بست انجصار
آرمان ملی: همتی وزیر اقتصاد در اظهارات اخیر خود از بازشدن گره کور واردات خودرو و پایان انحصار در این صنعت خبر داد و تاکید کرد همه صنایع باید در بازاری رقابتی حرفی برای گفتن داشتن باشند تا منافع مصرف کنندگان نیز در این راستا تامین شود.
این اظهارات در حالی صورت گرفته است که تاکنون بارها و بارها واردات خودروهای نو یا کارکرده با مانعی روبهرو شده و اجرای آن با موانعی از سوی افراد معلوم یا نامعلوم به تعویق افتاده یا متوقف شده است که به گفته کارشناسان ردپایی از انحصارطلبی در این صنعت دارد.
اتمام حجت با انحصارطلبان پس از مواجهه با ویژه خواران
به گزارش «آرمان ملی»، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد از باز شدن گره کور واردات خودرو خبر داد و گفت: اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمیدهیم. وزیر اقتصاد در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمیدهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است. این اظهارات در حالی که محصولات تولید شده توسط خودروسازان داخلی بارها مورد انتقاد قرار گرفته اند اما با این وجود همچنان راه واردات خودرو بسته مانده بود از اهمیت زیادی برخوردار است که حکایت از عزم دولت برای مقابله با انحصارطلبان و چندی پیش مقابله با ویژه خواران در خصوص ماجرای وام های نجومی عشقی دارد. اکثر خودروهای تولیدی از نظر کیفیت، فناوری و مصرف سوخت در سطح پایینی نسبت به خودروهای خارجی قرار دارند اما همچنان بر حمایت صددرصدی و بی چون چرا از خود در داخل کشور تاکید دارند، این در حالی است که کارشناسان معتقدند، عدم رقابت باعث می شود خودروسازان انگیزه ای برای بهبود کیفیت محصولات خود نداشته باشند. به گفته تحلیلگران؛ اظهارات عبدالناصر همتی در خصوص پایان انحصار و لزوم ایجاد رقابت در تمامی صنایع، بهویژه در صنعت خودروسازی، نقطه عطفی در خصوصی اقتصادی دولت است. صنعت خودرو ایران سالها تحت انحصار چند خودروساز بزرگ بوده که باعث کاهش کیفیت محصولات و افزایش قیمتها شده است. ایجاد بستر مناسب برای رقابت واقعی در این صنعت، باعث بهبود کیفیت خودروها از یک سو و رفع مشکلاتی مانند دلالی و واسطه گری در بازار خودرو می شود.
امید به رقابتی شدن صنعت خودرو
همتی بر این باور است که تنها با حذف انحصار و باز کردن در رقابتهای خودروسازان داخلی و خارجی، میتوان به بهبود کیفیت، کاهش قیمت، و رفع مشکلات این صنعت امیدوار بود. تعداد زیادی در مسیر واردات خودرو و حذف واسطهها وجود دارد، اما با اجرای سیاستهای جدید دولت برای کاهش خودرو انحصار، میتوان انتظار داشت که بازار بهسوی شفاف باشد. این تغییر، به گفته همتی، پیام روشنی به بازار میفرستد: دولت به هیچ عنوان اجازه انحصار در هیچ صنعت و حوزهای را نخواهد داد و همه صنایع، از جمله خودروسازی، باید خود را برای رقابت با رقبای خارجی آماده کنند. این تحول بزرگ در شرایطی صورت میگیرد که مردم سالها منتظر تحولی در بازار خودروهای داخلی بودند. با وجود انتقادات فراوان از کیفیت خودروهای تولید داخل و نبود تنوع کافی در بازار، دولتها پیشین به دلایل مختلف، از جمله مسائل ارزی، از آزادسازی واردات خودرو خودداری کرده بودند. اما اکنون با اختصاص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو توسط بانک مرکزی، به گفته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، به نظر میرسد ارادهای جدی برای تغییر در این زمینه وجود دارد.
پایان بازار انحصار و بازار محصولات بی کیفیت
نبود رقابت در صنایع، به ویژه صنعت خودروسازی، یکی از چالشهای اساسی است که در بسیاری از کشورها، بهویژه در ایران، باعث کاهش کیفیت و کمیت تولید، افزایش قیمتها، و ایجاد بازارهای انحصاری شده است. این موضوع در صنعت خودرو و سیاست های مرتبط با تولید خودروهای کارکرده و نو قابل مشاهده است. انحصار و عدم رقابت در صنعت خودرو فقط به کاهش کیفیت و افزایش قیمت محدود نمیشود، بلکه این مسائل بهطور مستقیم بر اقتصاد و مصرفکنندهها تأثیر میگذارند، نارضایتی عمومی از عرضه خودروهای بی کیفیت، کاهش رقابت پذیری صنایع داخلی و... از جمله تبعات نامطلوب رونق بازار انحصاری در هر صنعتی محسوب می شود. به گفته تحلیلگران واردات یکی از گزینه هایی محسوب می شود که می توان از آن در راستای حمایت از رشد تولید ملی یاد کرد، در این مسیر قطعاً شرکت های دانش بنیان و استارتاپ به دور از اهداف انحصارطلبانه و سودجویانه میدانی برای نشان دادن ظرفیت های خود می یابند تا بتوانند در این زمینه علاوه بر کسب درآمد، سطح صنعت و تولید کشور را نیز ارتقا بخشند.
بازار رقابتی خودرو نقطه عطفی در بازارهای دیگر
از سوی دیگر، این اقدام دولت میتواند نقطه عطفی برای سیاستگذاریهای آینده باشد. انتظار میرود که در سایر حوزهها نیز، مانند بازار ارز، مسکن و انرژی، صدای مردم شنیده شود و دولت تصمیمات مشابهی در راستای خواستههای عمومی اتخاذ کند. این تغییرات، در صورت ادامهدار بودن و اجرای درست، میتواند به ایجاد اعتماد بیشتر بین مردم و دولت منجر شود. به طور کلی، آزادسازی واردات خودرو در ایران میتواند گامی بزرگ در جهت تغییرات ساختاری در صنعت خودروسازی کشور باشد. اما برای اینکه این تحول به نتیجهای مثبت برسد، نیازمند نظارت دقیق و مدیریت شفاف است. مردم همچنان چشم به راه اقدامات بعدی دولت در سایر حوزهها هستند؛ حوزههایی که سالهاست تحت تأثیر سیاستهای انحصاری و محدودکننده قرار گرفتهاند. در نهایت، آزادسازی واردات خودرو میتواند اولین گام مهم در جهت رفع انحصار در صنایع مختلف باشد. اگر این تصمیم با کیفیت اجرایی و شفافیت همراه باشد، نه تنها بهبود کیفیت خودروها را به همراه خواهد داشت، بلکه بازار خودروی ایران را دستخوش تغییراتی جدی و مثمرثمر میکند. انتظار میرود دولت با در نظر گرفتن تجربیات گذشته، راهی مطمئن برای اجرای این تصمیم پیدا کند و به دیگر خواستههای عمومی نیز توجه نشان دهد.
ارسال نظر