| کد مطلب: ۱۱۵۵۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد

ماجرای استخدام راننده تاکسی ایرانی در امارات چیست؟

استخدام راننده پایه یک ایرانی برای بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کشورهای مختلف اتفاق تازه‌ای نیست و ترانزیت بین‌المللی همیشه خواهان راننده‌های ماهر خودروهای سنگین بوده تا بخشی از این کمبود جهانی رفع و جبران شود، اما استخدام راننده تاکسی فارسی‌زبان برای سایر کشورها پدیده نوظهوری است که به‌تازگی رخ داده است.

ماجرای استخدام راننده تاکسی ایرانی در امارات چیست؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، این تقاضای نیروی کار ایرانی بیشتر در کشورهای عربی به چشم می‌خورد و به‌تازگی شرکت‌هایی از طریق فضای مجازی برای جذب راننده پایه ٣ اقدام کرده‌اند. شرکت‌هایی که از فعالان بین‌المللی حوزه حمل‌ونقل مسافری هستند و در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شعبه دارند یا شرکت‌هایی که در قالب قراردادهای همکاری با کارفرمایان عرب‌زبان، تامین نیروی انسانی مورد نیاز آنها را بر عهده گرفته‌اند:

خوش اخلاق‌های برازنده استخدام می‌شوند

اغلب آگهی‌های «جذب راننده برای کشورهای عربی» در اینستاگرام به چشم می‌خورد؛ آگهی‌های کوتاه و بدون طول و تفصیل که شرایط استخدام را روشن نمی‌کنند و متقاضیان برای اطلاع از چندوچون ماجرا باید با شماره تلفن‌هایی که در آگهی درج شده تماس بگیرند. اگر چه تسلط به زبان انگلیسی و آشنایی با زبان عربی تنها مواردی هستند که از سوی اپراتور شرکت به‌عنوان شروط اولیه استخدام مطرح می‌شوند، اما وقتی رزومه متقاضیان استخدام موردتایید قرار می‌گیرد و آنها مقابل مسئول گزینش قرار می‌گیرند، متوجه می‌شوند که ماجرا پیچیده‌تر از آشنایی به چند زبان زنده دنیا است. مسئول گزینش که معمولا مدیران شرکت یا نماینده امین آنها هستند ترجیح می‌دهند راننده‌هایی را راهی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کنند که بدون لهجه عربی و انگلیسی صحبت کنند، از قد و بالا و فیزیک بدنی برازنده‌ای برخوردار باشند و در رانندگی کمترین تخلفات را داشته باشند. البته حسن رفتار با مشتری و مبادی آداب بودن هم شرط مهمی است و اگر مدیران نتوانند با نگاه خریدارانه و تیزبین خود عیب و ایرادهای شخصیتی متقاضی را جستجو و پیدا کنند، گواهی‌های عدم سوء پیشینه وپرسش نامه‌های عریض‌وطویلی که بر اساس معیارهای روانشناسانه تنظیم شده، این وظیفه را به سرانجام می‌رسانند.

اماراتی‌ها خواهان استخدام راننده ایرانی

با وجود آن که کارفرما وظیفه دارد برای پذیرفته شدگان کارت اقامت و ویزای کاری را تهیه کند، اما داشتن کارت اقامت حتما برای متقاضیان یک امتیاز به شمار می‌آید. هنوز اغلب کشورهای خلیج‌فارس به خانم‌های غیر عرب، اجازه مسافرکشی نمی‌دهند و آقایان راننده متقاضی استخدام در این کشورها با خانم‌های ایرانی رقابت نمی‌کنند. اگر چه قوانین رانندگی در کشورهای مختلف متفاوت است، اما بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند از متقاضیان استخدام، آزمونی عملی بگیرند که به آزمون دریافت گواهینامه ایرانی بی‌شباهت نیست. در این آزمون‌تر و فرز بودن، روش مواجهه راننده با اتفاقات غیرمنتظره و دست و فرمان او محک‌زده می‌شود تا خاطرجمع شوند در آزمون رانندگی که بعد از استخدام در کشورهای عربی از آنها گرفته می‌شود سربلند بیرون می‌آیند و می‌توانند با خودروهای تویوتا کمری، بی‌ام دبلیو و مرسدس بنز که تاکسی‌های این کشورهای توریستی هستند به سادگی کار کنند. تازه‌ترین آگهی‌های استخدام راننده ایرانی از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل امارات متحده عربی منتشر شده، اما در مقاطعی شرکت‌های ترانزیتی کشورهای بحرین، کویت، عراق، عمان، قطرو عربستان سعودی هم خواهان فعالیت راننده‌های ایرانی در کشور خود بوده‌اند.

فقط جوان‌ها داوطلب شوند

این تمایل به همکاری با راننده‌های فارسی‌زبان از فراوانی شمار ایرانیان مهاجر و گسترش ترددهای تجاری، توریستی و زیارتی ایرانیان به این کشورها ناشی می‌شود. با آن که گذشت ٢ سال از زمان دریافت گواهینامه رانندگی از شرایط مهم استخدام راننده برای کشورهای عربی است، ولی سن متقاضیان نباید از ٢٢ سال کمتر و از ٣٠ سال بیشتر باشد. اغلب گردانندگان عرب‌زبان شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل شهری ترجیح می‌دهند راننده‌های ایرانی را به‌عنوان کارمند خود به‌کار بگیرند، اما در مواردی هم از ویزای کاری این راننده‌ها برای گسترش شعبات شرکت استفاده می‌کنند و راننده ایرانی با وجود مسئولیت صوری در شرکت، وظیفه حمل‌ونقل توریست‌های غیرعرب را بر عهده‌دارد. راننده‌هایی که قرعه شانس به نام‌شان بیفتد و استخدام شوند از مزایایی مانند بیمه درمانی، حقوق ماهیانه و پاداش‌های فصلی و سالیانه یورویی برخوردار می‌شوند. تامین مسکن مناسب راننده‌ها نیز از دیگر تعهدات کارفرمایان عرب است.

قانونمداری شرط استخدام در سفارت

تعدادی از شوماخرهای ایرانی جویای کار برای دریافت حقوق یورویی نباید راهی غربت شوند و اگر اقبال یارشان باشد، در ایران به استخدام سفارت‌های کشورهای مختلف درمی آیند. یکی از شرایط خاصی که برای استخدام در سفارت‌ها وجود دارد، قانونمندی راننده‌ها است و اگر متقاضیان در پرونده کاری خود خطاهای رانندگی پرخطر داشته باشند، حائز شرایط استخدام شناخته نمی‌شوند. پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سفارت‌ها که کارمندان این مراکز دیپلماتیک به شمار می‌آیند، باید علاوه بر سابقه درخشان در رانندگی به زبان انگلیسی مسلط باشند و با زبان کشور استخدام کننده آشنایی داشته باشند. آشنایی به مسیرهای اصلی و فرعی شهر تهران، مبادی آداب بودن، نداشتن سوء پیشینه کیفری، اکتسابی نبودن تابعیت ایرانی داوطلب و همسرش و نداشتن ممنوعیت برای استخدام در دستگاه‌های اجرایی ایرانی از دیگر شرایطی است که در گزینش متقاضیان در نظر می‌گیرند.

وظایف آقای راننده

حفظ امنیت و رعایت پروتکل‌های دیپلماتیک از وظایف مهم راننده سفارت می‌باشد. رانندگان اصلی سفرا و رجل سیاسی سفارت‌ها هموطن خودشان هستند و راننده‌های ایرانی در جلسات کاری که خارج از ساعات اداری پیش می‌آید رانندگی رجل و کارمندان سفارت را بر عهده‌دارند. راننده‌ها وظیفه دارند پس از پایان نوبت کشیک شب، خودروهای سفارت را به پارکینگ سفارتخانه تحویل دهند، اما اگر بر اثر تصادف خط و خشی روی آن افتاد باید ضرر و زیان سفارت را جبران کنند. از مزایای استخدام در این نمایندگی‌های دیپلماتیک دریافت حقوق یورویی ماهیانه است که در تازه‌ترین آگهی استخدام که از سوی سفارت یک کشور اروپایی در تهران در سال-٢٠٢٤ منتشر شده حقوق ماهیانه ١٣٠٠ یورویی برای راننده پذیرفته شده تعیین شده بود.

منبع : همشهری آنلاین

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار