| کد مطلب: ۱۱۲۸۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد

با حضور معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی؛

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بانک صنعت و معدن برگزار شد

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بانک صنعت و معدن، منتهی به ۲۹ اسفند سال۱۴۰۲ با حضور دکتر شریف زاده معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر اعضای مجمع این بانک در محل سالن جهاد اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بانک صنعت و معدن برگزار شد

آرمان ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی بانک صنعت و معدن، در این جلسه که روز یکشنبه بیست و چهارم تیرماه برگزار شد، دکتر شریف زاده معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان رییس مجمع، نمایندگان دستگاه های ذیربط به عنوان سایر اعضای مجمع، دکتر علی خورسندیان مدیرعامل این بانک به همراه اعضای هیات مدیره و هیات عامل و جمعی از مدیران این بانک حضور داشتند.

دکتر خورسندیان مدیر عامل بانک صنعت و معدن در مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک ضمن تسلیت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش، سپاس از همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و تقدیر از زحمات هیات مدیره، هیات عامل، مدیران و کارکنان این بانک، گزارشی از عملکرد یک سال گذشته آن ارائه داد.

وی در ابتدا به افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن در سال۱۴۰۲ اشاره نمود که طی آن سرمایه این بانک با رشدی در حدود ۳۰۷ درصد از ۶ همت در سال ۱۴۰۱ به ۸/۲۴ همت در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.

وی ادامه داد: ۹۵ درصد تسهیلات پرداختی این بانک ریالی و ۵ درصد نیز ارزی می باشد و نسبت تسهیلات به تفکیک نوع سرمایه گذاری شامل ۸۷ درصد سرمایه در گردش و ۱۳ درصد سرمایه ثابت است که البته در شرایط خاص و در راستای سیاستهای دولت برای حفظ ظرفیت واحدهای تولیدی صورت گرفته به طوری که این نسبت در دیگر سنوات ۶۸ درصد در بخش سرمایه ثابت و ۳۲ درصد در بخش سرمایه در گردش بوده است.

وی افزود: ۸۱ درصد تسهیلات یادشده در سال گذشته به بخش صنعت و معدن، ۱۷ درصد به بخش کشاورزی و ۲ درصد به سایر بخش ها پرداخت شده است.

دکتر خورسندیان در بخش دیگری از سخنان خود به رشد وصول مطالبات در بانک صنعت و معدن اشاره نمود و اعلام داشت: در وصول مطالبات ارزی شاهد ۷۷ درصد رشد و در وصول مطالبات ریالی ۴۳ درصد رشد را شاهد هستیم و در سال گذشته موفق به وصول ۴۶۵ میلیون یورو از مطالبات ارزی این بانک شده ایم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن خاطر نشان کرد: درآمد‌های عملیاتی بیش از ۲۰ همت و کل سپرده های این بانک ۹۶ همت است که نسبت به این میزان سپرده در اعطای تسهیلات به بخش صنعت و معدن نسبت به دیگر بانک های شبکه بانکی با پرداخت ۴/۱۸ درصد تسهیلات بیشتر، موفق عمل کرده ایم.

وی با اشاره به عملکرد این بانک در زمینه انجام مسؤلیت اجتماعی و رسالت خود عنوان داشت: در تامین مالی صنایع زیربنایی مانند نیروگاه ها، طرح های آب شیرین کن و طرح های مناطق کمتر توسعه یافته اهتمام ویژه ای وجود داشته به طوری که در سال گذشته ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به مناطق کمتر توسعه یافته تسهیلات پرداخت شده و در کمیته ای که به این منظور در بانک تشکیل شده، مقرر شد در سال جاری ۱۰ درصد کل تسهیلات این بانک به این مناطق اختصاص یابد.

دکتر خورسندیان افزود: در این بانک عملکرد مربوط به تسهیلات تبصره ۱۸ در مجموع ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده و به طرح های مصوب سفرهای ریاست جمهوری نیز ۱۸ همت پرداخت شده است.

وی بیان داشت: در برنامه راهبردی و سیاست های اعتباری بانک توجه ویژه ای به طرح های دانش بنیان شده و در سال گذشته نیز ۷ هزار میلیارد تومان به این طرح ها از سوی بانک صنعت و معدن تسهیلات اعطا شده است.

این مدیر ارشد بانکی تاکید کرد: شرکت های هما فارمد، خیام سپهر فولاد نیشابور، زرکام، سرجین بافت بهبهان و کوثرنوش سپاهان طرح های تولیدی به بهره برداری رسیده در سال گذشته هستند که با تامین مالی بانک صنعت و معدن به چرخه تولید وارد شده اند.

دکتر خورسندیان اظهار داشت: از جمله اقدامات مهم این بانک در راستای برنامه هفتم توسعه کشور این بود که برنامه راهبردی ششم بانک با همت همه همکاران و طی یک کار تیمی منسجم متناسب با شرایط و تحولات اقتصادی کشور پس از بازنگری برنامه ۵ ساله، مورد تدوین قرار گرفته و ابلاغ شد.

وی عنوان کرد: ۵۰ درصد پرونده های مطالباتی کلان بانک مربوط به بخش دولتی و شبه دولتی است که برای تعیین تکلیف و وصول آن ها نیاز به حمایت های بیشتری از سوی بانک مرکزی و سازمانه های ذیربط داریم و کمیته ویژه وصول مطالبات را در بانک تشکیل داده ایم و این کار را با جدیت دنبال می کنیم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: طبق اظهارات ارزیابان وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه تحول دیجیتال پیشرفت خوبی داشته ایم و تلاش برای تحقق تمامی اهداف و برنامه ها در این خصوص ادامه دارد.

دکتر خورسندیان در پایان به تعدادی از چالش های این بانک نیز اشاره نمود و بیان داشت: وجود مطالبات این بانک از دستگاه های دولتی و شبه دولتی NPL بانک را افزایش داده و علیرغم پیگیری و مراجعات مکرر هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است؛ ضمن آنکه عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی در بازپرداخت دیون و ایفای تعهدات، عدم افزایش سرمایه نقدی بانک در ۱۶ سال گذشته، بحران منابع انسانی و عدم برخورداری از خطوط اعتباری بانک مرکزی با توجه به رشد نیاز بخش صنعت و معدن، این بانک را با ریسک های متعددی مواجه ساخته است.

وی در مورد تامین منابع برای تقویت توان تسهیلات دهی بانک اعلام داشت: در تلاشیم این امر از طریق انتشار اوراق بهادار با تضمین دولت، تخصیص خطوط اعتباری بانک مرکزی، افزایش سرمایه، وصول مطالبات از بخش دولتی و شبه دولتی به انجام برسانیم.

مدیرعامل این بانک همچنین به مجوز شرکت تامین سرمایه این بانک اشاره نمود و درخواست کرد در خصوص پذیرفته شدن آن در سازمان بورس و اوراق بهادار مساعدت بیشتری به عمل آید.

همچنین در این جلسه، دکتر شریف ‌زاده معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد ضمن تقدیر از تلاش های مجموعه بانک صنعت و معدن، عنوان کرد: امیدوارم در سال ۱۴۰۳ شاهد جهش در عملکرد این بانک باشیم؛ برای کاهش ریسک ها و افزایش سودآوری باید تدابیر فوری اندیشیده شود و برنامه ها و سیاست های اعتباری متناسب با وضعیت اقتصادی کشور تدوین و اجرا شود.

وی افزود: توسعه و تقویت هر چه بیشتر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات بانک ضروری است و لازم است از امکاناتی که در اختیار بانک ها برای کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها و سودآوری قرار می دهد به نحو احسن استفاده شود.

دکتر شریف زاده اظهار داشت: مساله بعدی که مورد تاکید است، توسعه فعالیت اقلام زیر خط ترازنامه است و ضرورت دارد برای تعیین تکلیف پرونده های مطالباتی از هر ابزاری که در اختیار بانک است حتی قهری استفاده نماییم و بررسی کنیم که چرا این عدم پرداخت ها وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته بعدی افزایش سرمایه بانک است که در تلاشیم ساز و کاری طراحی کنیم تا به انجام برسد و با اشاره به برنامه دولت برای مولدسازی دارایی ها نیز تاکید کرد که در مورد فروش اموال مازاد بانک نیز باید اقدامات مؤثر ادامه یابد که در این خصوص یک بازه زمانی ۲ ساله برای بانک ها تعیین گردیده است.

گفتنی است، در این جلسه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک صنعت و معدن در خصوص صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ ارائه شد و پس از بحث و تبادل نظر به تصویب اعضای مجمع رسید.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار