| کد مطلب: ۱۱۴۲۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد

پودر آب پنیر و کاهش وزن /درمان بیماری آسم و دیابت

پودر آب پنیر (Whey protein) یا پروتئین وی توسط پزشکان برای کمک به بهبود برخی بیماری‌ها مانند آسم و دیابت توصیه می‌شود.

پودر آب پنیر و کاهش وزن /درمان بیماری آسم و دیابت
به گزارش آرمان ملی آنلاین، پودر آب پنیر (Whey protein) یا پروتئین وی نوعی مکمل‌ پروتئینی محبوب است که بیشتر مورد توجه بدنسازان قرار می‌گیرد. در واقع این ماده غذایی عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد و منجر به افزایش قدرت می‌شود. پزشکان استفاده از آن را برای کمک به بهبود برخی بیماری‌ها مانند آسم و دیابت نیز توصیه می‌کنند. البته اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید، این ماده غذایی نمی‌تواند برای شما مناسب باشد. در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم که پودر اب پنیر چیست، چه کاربردی دارد و چگونه باید آن را مصرف کرد.

پودر آب پنیر چیست؟

این پودر در طی فرآیند تولید پنیر به دست می‌آید. در این فرآیند در حالی که شیر گرم است به آن اسید یا مایه پنیر اضافه می‌شود. به این ترتیب شیر اصطلاحا می‌بندد و بخشی از آن به مایع و بخشی دیگر به جامد تبدیل می‌شود. بخش مایع همان آب پنیر است که رنگی زرد دارد. این مایع بعد از خشک شدن تبدیل به پودر اب پنیر می‌شود. این پودر دارای پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و در مکمل‌های غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروتئین آب پنیر به طور طبیعی طعم خاصی ندارد و شاید هم برای عده‌ای بد‌مزه باشد، به همین دلیل اغلب به آن طعم‌دهنده‌های مختلف اضافه می‌شود.

پودر آب پنیر برای چیست؟

مهم‌ترین کاربردهای این پودر را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
پودر آب پنیر برای بدنسازی
بدنسازان از پودر آب پنیر برای عضله سازی استفاده می‌کنند. این مکمل منبع غنی از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری است که در رشد و ترمیم عضلات پس از تمرینات شدید موثر هستند. این پودر به سرعت جذب می‌شود و بدن بلافاصله بعد از تمرین پروتئین لازم را دریافت می‌کند، به همین دلیل عضله‌سازی به شکل موثری انجام می‌شود. همچنین، این پروتئین دارای مقدار بالایی از اسید آمینه لوسین (BCAA) است که به عنوان یکی از محرک‌های اصلی سنتز پروتئین در عضلات شناخته می‌شود و در بازسازی سریع عضلات و افزایش توده عضلانی نقش مهمی دارد.
بهترین زمان مصرف پودر آب پنیر در بدنسازی با توجه به اهداف شما می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی ۲ زمان کلیدی برای حداکثر بهره‌وری وجود دارد:
بلافاصله پس از تمرین: اگر به دنبال بهترین فرصت برای تحریک رشد عضلانی و تسریع ریکاوری هستید، مصرف این ماده غذایی بعد از تمرین ورزشی می‌تواند شما را به هدف‌تان برساند. در این شرایط پروتئین آب پنیر به سرعت جذب می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا پروتئین مورد نیاز برای ترمیم و بازسازی عضلات را سریع‌تر دریافت کند. این زمان به «پنجره آنابولیک» معروف است.
صبح هنگام بیدار شدن: پس از یک شب طولانی که بدن در حالت گرسنگی بوده است، مصرف پروتئین آب پنیر می‌تواند به تامین سریع پروتئین کمک و از تخریب عضلات کمک کند. در واقع باعث می‌شود تا ریکاوری خوبی داشته باشید.
البته برخی ممکن است پودر آب پنیر را بین وعده‌های غذایی یا حتی قبل از خواب مصرف کنند تا میزان دریافت پروتئین روزانه خود را بهبود بخشند، اما بعد از تمرین و صبح زود ۲ زمان رایج و موثر در بدنسازی هستند.
پودر آب پنیر برای افزایش وزن
پودر آب پنیر برای چاقی به تنهایی تاثیری ندارد. شما می‌توانید با توجه به اهداف خود این پودر را با سایر مواد غذایی استفاده کنید. برای مثال پودر اب پنیر با شیر پر‌چرب می‌تواند گزینه مناسبی برای افزایش وزن باشد. جدول زیر نشان می‌دهد که پودر آب پنیر با چی بخوریم که منجر به افزایش وزن شود:
ماده غذایی توضیحات
شیر پرچرب افزایش کالری و پروتئین
موز کربوهیدرات و کالری اضافی
کره بادام زمینی چربی‌های سالم و کالری بالا
عسل شیرینی و کالری اضافی
آووکادو چربی‌های سالم و کالری بالا
جو دوسر کربوهیدرات‌های مغذی
پودر آب پنیر در ماست پر‌چرب پروتئین و چربی اضافی
شکلات تلخ افزایش کالری و طعم خوشمزه
پودینگ‌های چیا فیبر و چربی‌های سالم
کاهش وزن
درست مانند افزایش وزن این پودر به تنهایی نمی‌تواند کارآمد باشد و برای لاغری باید آن را با سایر مواد غذایی مصرف کنید. در جدول زیر به برخی از این مواد غذایی اشاره شده است:
ماده غذایی توضیحات
شیر کم‌چرب کم کالری و پروتئین
سبزیجاتی مانند اسفناج کم کالری و مغذی
ماست کم‌چرب پروتئین بدون چربی اضافی
شیر نارگیل نوشیدنی کم کالری
آب‌میوه‌های تازه نوشیدنی‌های کم کالری
طریقه مصرف پودر آب پنیر برای لاغری نیز با توجه به نوع ماده غذایی که برای ترکیب با آن در نظر گرفته‌اید، می‌تواند متفاوت باشد. مثلا می‌توانید این پودر را به عنوان میان‌وعده سالم مصرف کنید تا احساس سیری و انرژی داشته باشید. برای این منظور می‌توانید آن را با آب، شیر، ماست و یا اسموتی‌های میوه‌ای ترکیب کنید.
بهبود سیستم گوارش
به دلایل زیر پودر آب پنیر برای یبوست مفید است:
بهبود سلامت روده: پروتئین آب پنیر دارای برخی ترکیبات مانند لاکتوفرین (lactoferrin) است که به بهبود عملکرد روده و کاهش التهابات کمک می‌کند. این ویژگی منجر به بهبود فرآیند هضم و دفع می‌شود.
کمک به فلور میکروبی روده: به نظر می‌رسد پروتئین آب پنیر می‌تواند تاثیرات مثبتی بر تعادل میکروبیوم روده داشته باشد و به این ترتیب به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.
با این حال افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند، مصرف این پودر برای آن‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی، از جمله نفخ و یبوست شود. اگر جزو این دسته از افراد هستید بهتر است به سراغ انواع پروتئین‌های بدون لاکتوز بروید. به‌طور کلی، اگر به دنبال درمان یبوست هستید، باید علاوه‌بر مصرف مکمل‌هایی مثل این پودر، یک رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید و به میزان کافی آب بنوشید.
روش مصرف پودر آب پنیر چگونه است؟
نحوه استفاده از این ماده غذایی به هدف شما مانند افزایش عضله، کاهش وزن و یا بهبود سلامتی بستگی دارد. در ادامه چند نکته مهم برای مصرف این پودر را می‌خوانید:
مقدار مناسب: برای بیشتر افراد، ۲۰ تا ۳۰ گرم از این پودر در هر وعده مناسب است. مصرف بیش از حد می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود.
تنوع در ترکیب‌ها: برای جلوگیری از یکنواختی طعم، پودر را با توجه به اهداف خود با مواد مختلف مانند میوه‌ها، سبزیجات و طعم‌دهنده‌ها مخلوط کنید.
نوشیدن آب کافی: اگر این پودر را در رژیم غذایی خود دارید، حتما در طی روز به میزان کافی آب بنوشید.
توجه به زمان مصرف: بهترین زمان برای مصرف این پودر اغلب بلافاصله بعد از تمرین یا به عنوان میان‌وعده است. اما می‌توانید آن را در هر زمان دیگری نیز استفاده کنید.
مشورت با متخصص تغذیه: اگر هدف خاصی مانند کاهش یا افزایش وزن دارید یا در شرایط پزشکی خاصی قرار دارید، قبل از مصرف حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

پودر آب پنیر با چی بخوریم؟

این پودر را می‌توانید با انواع مواد غذایی و مایعات مخلوط کنید. برای مثال می‌توان به پودر آب پنیر در ماست یا پودر اب پنیر با شیر اشاره کرد. گزینه‌های دیگر شامل موارد زیر می‌شوند:
آب
آب‌میوه‌های طبیعی
اسموتی‌ها
کره بادام زمینی
جو دوسر
دسرهای میوه‌ای
پودر کاکائو بدون شکر
عسل یا شکر قهوه‌ای
دارچین یا وانیل
پودر آب پنیر در چند خط
پودر آب پنیر یکی از مکمل‌های محبوب پروتئینی است. این ماده غذایی به دلیل خواص تغذیه‌ای بالا و دسترسی راحت، مورد توجه ورزشکاران و افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، قرار گرفته است. این پودر به ویژه در عضله‌سازی و ریکاوری پس از تمرینات ورزشی موثر است و می‌تواند به افزایش احساس سیری، کاهش وزن و بهبود عملکرد ورزشی کمک کند.
با توجه به اینکه این ماده غذایی دارای تمام اسیدهای آمینه ضروری است، گزینه‌ای مناسب برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن به شمار می‌آید. همچنین، تنوع در روش‌های مصرف و قابلیت ترکیب آن با دیگر مواد غذایی، این مکمل را به یک گزینه مناسب برای هر نوع رژیم غذایی تبدیل کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار