کاهش بینظمی کودکان با روشهای غیرمستقیم تربیتی
والدین بسیاری از بینظمیهای فرزندانشان در اتاقها و زندگی روزمره خود شکایت دارند. به گفته ندا عباسی، کارشناس مشاوره دانشآموزان، بینظمی در کودکان به دلایل مختلفی از جمله خستگی، گرسنگی و مشکلات رفتاری ایجاد میشود. برای مقابله با این مسئله، الگوسازی والدین، همکاری با معلمان و استفاده از روشهای غیرمستقیم میتواند مؤثر باشد.
به گزارش آرمان ملی آنلاین، بسیاری از والدین از بینظمی فرزندانشان شکایت دارند؛ اتاقهای درهمریخته، لباسهای پراکنده در هر گوشه و آشغالهایی که به جای سطل زباله، همه جا پیدا میشوند. مواجهه با بچههایی که هیچ علاقهای به نظم و ترتیب ندارند، میتواند بسیار خستهکننده و طاقتفرسا باشد. اما چرا کودکان اینقدر در برابر نظم مقاومت میکنند و چگونه میتوان این بینظمی را مدیریت کرد؟
دلایل بینظمی در کودکان
نداشتن تمایل به مرتبکردن اتاق، یکی از مشکلات رایج در کودکان است. اغلب این بچهها به دلیل اولویتدادن به فعالیتهایی مانند تماشای تلویزیون یا بازی با دوستان، اهمیتی به نظم نمیدهند. اما مشکل فقط به بینظمی محدود نمیشود. گاهی این بینظمی به مسائل بزرگتری مانند انجام ندادن تکالیف مدرسه یا سرپیچی از قوانین نیز میانجامد که میتواند مشکلات جدی برای کودک ایجاد کند.
ندا عباسی، کارشناس مشاوره دانشآموزان در مدارس گرگان، عوامل مختلفی را برای این بینظمی ذکر میکند. وی اشاره میکند که خستگی، گرسنگی، کمخوابی و اختلالات رفتاری مانند بیشفعالی و اضطراب، از جمله مهمترین دلایل بینظمی در کودکان هستند. در این شرایط، بینظمی اغلب بهطور ناخودآگاه اتفاق میافتد و نیاز به مداخلات تخصصی دارد.
نظم، رفتاری آموختنی از والدین
عباسی به تأثیر محیط خانوادگی بر نظم کودکان اشاره میکند. والدینی که از ابتدا برای فرزندان خود قوانین و روالهای مشخصی تعیین نمیکنند یا خودشان از نظم و ترتیب پیروی نمیکنند، نمیتوانند انتظار داشته باشند که فرزندشان رفتار منظم داشته باشد. کودکها معمولاً از رفتار والدین خود تقلید میکنند؛ بهویژه اگر والدین در سالهای اولیه زندگی، خود را الگوی نظم و ترتیب نشان دهند.
روشهای مؤثر برای تربیت نظم در کودکان
عباسی تأکید میکند که برای آموزش نظم به کودکان، باید هم از روشهای مستقیم و هم غیرمستقیم استفاده کرد. در روشهای مستقیم، والدین یا معلمان بهطور کلامی و به وضوح، اهمیت نظم را به کودک آموزش میدهند. اما در روشهای غیرمستقیم، این آموزش از طریق رفتارهای عملی، بازی یا حتی داستانگویی منتقل میشود. بهویژه در سالهای ابتدایی، استفاده از روشهای غیرمستقیم نتایج بهتری به همراه دارد و به روابط عاطفی بین والدین و کودک آسیب نمیزند.
نقش معلمان و گروه همسالان در ایجاد نظم
در کنار تأثیر والدین، عوامل اجتماعی مانند مدرسه و دوستان نیز نقشی اساسی در رفتار کودک دارند. معلمان میتوانند با ایجاد فضایی پویا و سپردن مسئولیتهای کوچک به دانشآموزان، آنها را به رعایت نظم تشویق کنند. بهویژه در دوران ابتدایی، معلمان بهعنوان الگوهای اصلی برای کودکان عمل میکنند و میتوانند تأثیر زیادی بر تربیت نظم در آنها داشته باشند.
نتیجهگیری
برای مقابله با بینظمی کودکان، هماهنگی میان خانواده و مدرسه ضروری است. استفاده از روشهای صحیح تربیتی و الگوسازی میتواند به کاهش بینظمی کمک کند و مسئولیتپذیری و انضباط را در کودکان تقویت نماید.
ارسال نظر