| کد مطلب: ۳۰۴۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد

معاون مالی و بین الملل بانك صنعت و معدن:

برای دومین سال پیاپی این بانك توانست مجمع عمومی عادی سالانه خود را به عنوان اولین بانك دولتی در مهلت مقرر برگزار نماید

مجمع عمومی عادی سالانه بانك صنعت و معدن جهت بررسی عملكرد سال 1399 در تاریخ بیست و ششم تیرماه سال جاری برگزار شد و گزارش عملكرد هیات مدیره به مجمع عمومی و همچنین گزارش حسابرس و بازرس قانونی بانك به همراه صورتهای مالی تلفیقی گروه و بانك برای دوره مالی منتهی به سی ام اسفندماه سال99 در این مجمع ارائه و مورد تصویب اعضا قرار گرفت؛ به این ترتیب بانك صنعت و معدن برای دومین سال پیاپی اولین بانك دولتی است كه موفق به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خود در طی سالجاری شده است.

برای دومین سال پیاپی این بانك توانست مجمع عمومی عادی سالانه خود را به عنوان اولین بانك دولتی در مهلت مقرر برگزار نماید

آرمان ملی آنلاین -بر همین اساس روابط عمومی بانك صنعت و معدن با دكتر سید علی حیدری معاون مالی و بین الملل این بانك در خصوص چگونگی انجام این فرایند و عملكرد این معاونت در مورد تهیه گزارشات و صورتهای مالی در موعد مقرر و اطلاع از روند شاخصهای مالی به گفتگو نشسته است كه در ادامه می آید:

1- جنابعالی به عنوان معاون مالی و بین الملل بانك صنعت و معدن برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این بانك را چگونه دیدید؟ روند تهیه صورتهای مالی حسابرسی شده تلفیقی گروه و بانك برای دوره مالی منتهی به 1399/12/30 و شاخصهای مالی مهم بانك به چه صورت بود؟
همانطور كه مستحضرید مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا همچنان تداوم داشته و بعضاً گسترده تر نیز شده است و لذا این امر مهمترین عامل بازدارنده در فرایند تهیه و حسابرسی صورتهای مالی بانك برای مقطع 1399/12/30 بوده، لیكن همانند سنوات گذشته و با توجه به هدفگذاری ترسیم شده در بانك كه می توان گفت تقریباً بلافاصله پس از خاتمه مجمع عمومی سال قبل صورت پذیرفت و به طور مستمر و مجدانه از سوی مدیرعامل محترم و سایر اعضای محترم هیات مدیره، این معاونت و مدیریت مالی بانك در طی یك سال اخیر پیگیری و كنترل گردید باعث شد تا با همت جمعی از همكاران ستاد و شعب بانك بالاخص تیم اصلی تعیین شده در اداره حسابگری و گزارشهای مالی بانك، بتوانیم بعنوان اولین بانك دولتی مجوز برگزاری مجمع عمومی را از بانك مركزی ج.ا.ا اخذ و مجمع عمومی عادی سالانه جهت بررسی عملكرد سال مالی 1399 را در تاریخ 1400/04/26 برگزار نماییم. این در حالی است كه این معاونت نسخه اولیه صورتهای مالی بانك را در پایان فروردین ماه سال جاری به حسابرس محترم تحویل داده بود و طبق برنامه زمانبندی پیش بینی برگزاری مجمع تا انتهای خردادماه سال جاری می گردید. لیكن به دلیل بخشنامه ابلاغی بانك مركزی ج.ا.ا در اواسط اردیبهشت ماه سالجاری مبنی بر لزوم اعمال نرخهای جدید تسعیر ارز در دفاتر مالی بانكها و شركتهای دولتی برای مقطع 30/12/1399 مجبور به اصلاح و بازنگری دفاتر مالی و بالتبع صورتهای مالی بانك شدیم كه همین امر برنامه زمانبندی برگزاری مجمع را با یك ماه تأخیر مواجه ساخت. در هر حال، جا دارد از زحمات و تشریك مساعی بعمل آمده توسط سازمان محترم حسابرسی و اداره نظارت بانك مركزی ج.ا.ا قدردانی و تشكر نمایم.

2- در مورد وضعیت شاخص های مهم و عملكردی در صورت های مالی بانك توضیح دهید؟
جمع كل درآمدهای بانك در سال 1399 نسبت به سال1398 معادل 90 درصد رشد داشته است كه درصد قابل توجهی می باشد.
خالص سود سرمایه گذاریهای بانك كه بخش عمده آن ناشی از سود سهام دریافتی از شركتهای سرمایه پذیر بوده، در سال 1399 نسبت به سال 1398 از رشد 96 درصدی برخوردار بودیم.
در سال 1399 سهم درآمدهای كارمزدی از رشد نسبتاً خوبی برخوردار بوده كه در مقایسه با سال 1398 معادل 80 درصد رشد داشته است.
مانده ذخایر مطالبات مشكوك الوصول بانك در پایان سال 1399 معادل 105،249 میلیارد ریال گردیده است. این در حالی است كه مانده این ذخایر در ابتدای سال 1397 معادل 45،334 میلیارد ریال بوده، لذا مشاهده می شود كه صرفاً در طی 3 سال اخیر بانك جمعاً نسبت به شناسایی هزینه ذخیره مطالبات مشكوك الوصول به میزان 59،915 میلیارد ریال اقدام نموده و این امر باعث افزایش 132 درصدی مانده این ذخایر در پایان سال 1399 در مقایسه با ابتدای سال 1397 شده است. بدیهی است مصوبات و ابلاغیه های نهادها و مراجع بالادستی نیز در نحوه برخورد با تسهیلات گیرندگان و لذا اعمال ذخیره مطالبات مشكوك الوصول در دفاتر بانك تأثیرگذار بوده است. در هر حال، بانك صنعت و معدن توانسته است به نسبت مطلوب حد كفایت ذخایر مطالبات مشكوك الوصول 65/1 درصد در مقطع 1399/12/30 دست یابد.

3- وضعیت حسابهای فیمابین بانك و صندوق بازنشستگی كاركنان بانكها و پرونده های مالیاتی بانك را به چه صورت ارزیابی می كنید؟
حسابهای فیمابین بانك و صندوق بازنشستگی كاركنان بانكها كاملاً شفاف و به روز بوده و از حیث اعمال ذخایر مكفی تعهدات اكچوئری و عدم وجود بدهی معوق به صندوق در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
پرونده های مالیاتی بانك نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار می باشد. به نحویكه از حیث مالیات عملكرد، مفاصا حساب مالیاتی تا پایان سال 1395 صادر شده و پیگیری مستمر از اداره كل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ برای حل و فصل مالیات عملكرد سالهای 1396 لغایت 1398 نیز در دستور كار قرار دارد. همچنین از حیث مالیات موضوع ماده 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی كشور، مفاصا حساب مالیات سالهای 1395، 1396، 1397 صادر گردیده و هنوز برگ تشخیص مالیات سالهای 1398 و 1399 به بانك ابلاغ نشده است. در سایر امور مالیاتی نیز تلاش این معاونت بر حل و فصل سریع و كارشناسی پرونده ای مفتوح در تعامل سازنده با سازمان امور مالیاتی می باشد.

4- وضعیت صورت سود و زیان بانك برای دوره منتهی به پایان سال مالی 1399 را تشریح بفرمایید؟
با عنایت به اهداف ترسیم شده در برنامه خروج از زیان دهی بانك در راستای تحقق تكلیف مجمع عمومی، زیان انباشته بانك از مبلغ 12،645 میلیارد ریال در پایان سال 1397 به مبلغ 5،634 میلیارد ریال در پایان سال 1399 كاهش یافته است كه خود نشانگر شاخصهای عملكردی مناسب بانك در طی سالهای 1398 و 1399 می باشد.

5- چه اقدامات دیگری در دستور كار این معاونت قرار دارد؟
همكاری اثربخش با بانك مركزی ج.ا.ا در كنار سایر بانكهای دولتی و خصوصی كشور در راستای تحقق عملكرد بهینه سامانه های نوین پرداخت بین بانكی از قبیل چكاوك، ساتنا، پایا، شتاب، سیما، سپام و... و همچنین اجرای سریع و دقیق قانون جدید صدور چك از دیگر برنامه های در دستور كار این معاونت می باشد.
در طی سال 1399 بانك از محل منابع ریالی داخلی خود نسبت به خرید اوراق خزانه اسلامی در قالب دستورالعمل عملیات بازار باز ابلاغی از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا. اقدام نموده است.
همانطور كه مستحضرید، بخش عمده ای از امور و فعالیتهای جاری بانك به طور سیستمی و منظم در مقاطع مشخص به بانك مركزی ج.ا.ا ، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر مراجع مرتبط بالادستی گزارش می شود. در این ارتباط نیز عملكرد بانك در حوزه های سیستمی همچون بارگذاری اطلاعات مورد نیاز در سامانه های مهتاب و سمات بانك مركزی ج.ا.ا ، سامانه سماد مركز مدیریت و بدهی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سامانه شفافیت اطلاعات مالی مستقر در پایگاه اینترنتی بانك صنعت معدن، سامانه بنكو بعنوان سیستم مالی اصلی و سایر سامانه های مالی بانك توسط بازرسین ذیربط بررسی و كنترل و عملكرد آنها اغلب مورد تأیید كامل قرار گرفته است.
سودهای علی الحساب و قطعی سهم دولت در مواعد مقرر سالانه وفق مفاد ماده (44) قانون محاسبات عمومی كشور بطور منظم و متوالی پرداخت شده است .
در پایان جا دارد از تمامی همكارانم در بانك صنعت و معدن تشكر كنم و همانگونه كه استحضار دارید این بانك درشاخص های عمومی و اختصاصی در ارزیابی كه از سوی جشنواره شهیدرجائی صورت گرفته بعنوان بانك برتر انتخاب شده كه به همه همكارانم تبریك عرض می كنم و با توجه به اینكه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری شد ، بتوانیم خدمت بهتر و مناسب تری به كارآفرینان كشور داشته باشیم .

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار