| کد مطلب: ۱۵۹۱۳۰
لینک کوتاه کپی شد

مدیرعامل بانك صنعت و معدن:

در راستای محقق نمودن شعار سال 1400، جذب منابع و هدایت آن به سمت تولید دانش بنیان، صادرات محور و تكمیل زنجیره ارزش در صدر همه فعالیت های بانك است

با نام گذاری سال 1400 به عنوان سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از سوی مقام معظم رهبری، جهتگیری برنامه های تولیدی و توسعه ای كشور مشخص شد. این نامگذاری حاكی از توجه ویژه مقام معظم رهبری به حمایت از تولید و افزایش تولید ملی و شكوفایی صنعت كشور است.

در راستای محقق نمودن شعار سال 1400، جذب منابع و هدایت آن به سمت تولید دانش بنیان، صادرات محور و تكمیل زنجیره ارزش در صدر همه فعالیت های بانك است

آرمان ملی آنلاین -بانك صنعت و معدن نیز همچون سال های گذشته با انگیزه و اراده جدی در مسیر تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری و در راستای تحقق این مهم و فراهم نمودن بستر مناسب برای افزایش سطح تولید و اشتغال كشور و رفع موانع موجود گام برمی دارد و سیاست های اعتباری، تسهیلاتی و عملیاتی خود را در این راستا تدوین نموده است؛ در این خصوص روابط عمومی بانك صنعت و معدن با دكتر حسین مهری مدیرعامل بانك به گفتگو نشسته است كه شرح آن در ادامه می آید:

به عنوان مدیرعامل بانك صنعت و معدن آیا از عملكرد بانك در سال 99 راضی هستید؟ در سالی كه گذشت، چه موفقیت هایی حاصل شد و چه چالش ها و مشكلاتی را پشت سر گذاشتید؟

با فرارسیدن سال 1400 همه ما امیدواریم كه همانطور كه رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" نامگذاری نموده اند، در سایه عنایات خداوند متعال بر موانع داخلی و همچنین كارشكنی های دشمنان غلبه نماییم و در شرایط اقتصادی و وضعیت تولید و صنعت كشور شاهد موفقیت های بیشتر و دستاوردهای چشمگیر تری باشیم.

سال گذشته سال جهش تولید نام داشت و ما شاهد آن بودیم كه علی رغم موانعی كه وجود داشت، بانك صنعت و معدن موفق شد پروژه های بسیاری را تأمین مالی نماید به طوری كه كمتر طرح صنعتی یا معدنی را می توان یافت كه رد پایی از بانك صنعت و معدن و مشاركت این بانك در آن نباشد. در سال 99 در مجموع در حدود 270 هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت شد و ضمن حفظ اشتغال واحدهای موجود، موجبات اشتغال 7804 نفر به صورت مستقیم فراهم شد.

در سال 99 تعداد 22 طرح بزرگ با اشتغالزایی 4900 نفر كه 14 طرح آن توسط رییس جمهور، یك طرح توسط معاون اول رییس جمهور، 2 طرح توسط معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، 4 طرح توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت و یك طرح توسط رییس بنیاد مستضعفان به بهره برداری رسیدند؛ در مجموع 3 میلیارد دلار تسهیلات ارزی و 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات ریالی دریافت كردند و این كار در حالی صورت گرفت كه به لحاظ تحریم های ظالمانه اقتصادی، بانك برای تأمین منابع بسیار در مضیقه بود اما با حمایت های دولت و تلاش تمامی همكاران این امر محقق شد و همچنین در شاخص های مهمی مانند وصول مطالبات رشد 139 درصدی، در گشایش اعتبارات اسنادی رشد 139 درصدی و در صدور ضمانت نامه های ریالی شاهد رشد 130 درصدی بودیم.

در سال گذشته علاوه بر افزایش بی سابقه تحریم های اقتصادی، شیوع ویروس كرونا بر فضای تولیدی كشور تاثیرگذار بود، بانك صنعت و معدن برای حمایت از بخش تولید چه اقداماتی را انجام داد؟ برنامه شما برای سال 1400 در این خصوص چیست؟

با شیوع ویروس كرونا بانك صنعت و معدن حمایت از واحدهای دارای محصولات مرتبط با مبارزه با بیماری كوید 19 را آغاز نمود و از همان اواخر سال 98 تا پایان سال 99 به 38 شركت مبلغ 8916 میلیارد ریال تسهیلات كه بیشتر شامل تسهیلات سرمایه در گردش بود، اعطا كرد و از طرفی در بخش خدمات بانكی و بانكداری شركتی، ابزارهای خدمات نوین و اینترنتی خود را گسترش داد تا در شرایطی كه محدودیت تردد به شعب بانكی وجود دارد، مشتریان به سهولت بتوانند نیازهای خود را مرتفع سازند.

امسال نیز حمایت از واحدهای صنعتی دارای محصولات مرتبط در حوزه بهداشتی، دارویی و درمانی ادامه خواهد یافت و بخشی از منابع این بانك به طور خاص به این مقوله اختصاص خواهد یافت.

به عنوان یك بانك تخصصی در حوزه تولید كشور در خصوص تحقق شعار سال چه برنامه ها و سیاست هایی را در دست تدوین و بررسی و اقدام دارید؟

بانك صنعت و معدن تنها بانك توسعه ای و تخصصی در حوزه صنایع و معادن كشور است كه از طریق تسهیل گری حرفه ای، خدمات مالی، بانكی و مشاوره ای به طرح های بزرگ زیرساختی كشور ارائه می دهد و تلاش دارد در توسعه صنایع كوچك، متوسط و بزرگ و افزایش اشتغال نقش مؤثر و منحصر به فردی داشته باشد به همین سبب در تخصیص هدفمند و اثربخش منابع، امسال نیز چون سال های گذشته با حساسیت و دقت نظر بالایی عمل خواهیم كرد و طرح های دانش بنیان و صادرات محور، طرح هایی كه سبب تكمیل زنجیره ارزش می شوند، طرح های با پیشرفت فیزیكی بالای 70 درصد و پروژه هایی كه در توسعه پایدار كشور مؤثر هستند، برای ما در اولویتند.

تحقق بانكداری شركتی و توجه به مشتریان بزرگ و كارآفرین و توسعه بستر ارایه مشاوره سرمایه گذاری به آنان را در دستور كار قرار داریم و در ادامه برنامه بلند مدتی برای استقرار كامل بانكداری دیجیتال داریم، درصدد بهبود نوآوری در محصولات، خدمات و ابزارهای مالی بانك هستیم و در ارتقای تحقق شعار سال و پشتیبانی و حمایت همه جانبه از تولیدكنندگان و كارآفرینان كه سرمایه های اصلی این مملكت هستند، هرآنچه در توان داریم به انجام خواهیم رساند.

امسال نیز با آسیب شناسی سال های گذشته نیاز عموم مشتریان بالاخص مشتریان حقوقی و شركتی بانك را مورد توجه ویژه قرار خواهیم داد و در حوزه صنعت و معدن كشور عارضه یابی نموده، مشكلات را شناسایی می كنیم و از همه ظرفیت ها برای رفع موانع تولید استفاده خواهیم كرد.

با شروع سال جدید در جلسات متعدد با مدیران ارشد بانك و تشكیل كمیته های متعدد، اهداف و برنامه های بانك برای كمك به واحدهای تولیدی و اشتغالزایی به ویژه در مناطق محروم كشور تدوین و تبیین گردید و مقرر شد تمام كاركنان در تمامی بخش های صف و ستاد یك نگاه همه جانبه، متعادل و متوازن نسبت به تمامی طرح هایی كه در بانك پذیرش می شوند و همه مشتریان داشته باشند و مشكل آن ها را مشكل خود بدانند و در نظر داشته باشند كه مشتری، محور تمام فعالیت های ماست.

اشاره داشتید كه یكی از اولویت های بانك ارائه تسهیلات به طرح های صادرات محور است، در شرایطی كه تحریم های بین المللی عرصه را بر تولیدكنندگان و صادركنندگان تنگ تر كرده است و از طرفی شیوع ویروس كرونا دامنه فعالیت در این زمینه را محدود ساخته است، وظیفه بانك ها برای افزایش صادرات كشور و ارزآوری را چه می دانید؟

گام اول در تحقق شعار سال و در شرایطی كه ویروس كرونا و تحریم ها موجب افزایش تقاضای داخلی در برخی از زمینه ها شده است را افزایش تولید و كمك به حفظ ظرفیت حداكثری واحدهای موجود تولیدی و صنعتی کشور می دانم به طوری كه با تأمین سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز از كاهش ظرفیت و تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری شود و پاسخ به تقاضای داخلی در اولویت باشد و در گام بعدی می توان شرایط را برای صادرات به خصوص صادرات كالاهای غیرنفتی تقویت نمود، در واقع اقدام نخست در حمایت از صادرات، همان حمایت از تولید و تأمین مالی واحدهای تولیدی و سپس هموار نمودن راه تعامل با اقصاد جهانی است و در این میان باید موانع ساختاری (اصلاح و تقویت قوانین، فرآیندها و روش های تامین مالی) و سپس موانعی همچون نوسانات نرخ ارز، كمبود نقدینگی و افزایش هزینه های تولیدكنندگان و صادركنندگان مدنظر قرار گیرد.

در پایان اگر موضوع مهم دیگری را در تحقق شعار سال و ارتقای فعالیت بانك ها در این خصوص مؤثر می دانید بیان كنید.

همانطور كه عنوان شد تجهیز منابع بانكی و هدایت و تخصیص صحیح آن به سمت تولید و رفع موانع شبكه بانكی در پشتیبانی از تولیدكنندگان و رسیدگی به مشكلات صنعتگران خصوصاً تأكید بر تأمین مالی زنجیره تولید اقدام نخست و اساسی است اما ارتقای شفافیت و افزایش نظارت بانك ها در حوزه تراكنش های بانكی و پرداخت تسهیلات، جلوگیری از اتلاف و انحرافات منابع بانكی و اعتبارسنجی درست و وصول مطالبات نیز اهمیت ویژه ای دارد و تبعات عدم اجرای آن گریبانگر بخش تولید خواهد بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار