| کد مطلب: ۱۱۳۳۷۹۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» موانع آتش بس در غزه را بررسی می‌کند؛

اسرائیل و جام شوکران آتش بس

آرمان ملی- احسان اسقایی: آتش بس، صلح و دنیای بدون کشتار آرزوی انسان‌های آزاده در سراسر جهان است.

 اسرائیل و جام شوکران آتش بس

این روزها فلسطین نه تنها قلب جهان اسلام است بلکه خود به قلبی برای تمامی آزادی‌خواهان و حق‌طلبان جهان تبدیل شده است. در بسیاری از کشورهای جهان از جمله در آمریکا، آزادی خواهان به خیابان‌ها می‌آیند و فارغ از هر موضع سیاسی که دارند یکصدا پایان جنگ و آتش بس را فریاد می‌زنند. هر مقدار این خواسته عمیق‌تر می‌شود اما سیاستمداران در جهان حاضر نمی‌شوند جام شوکران آتش بس را به اسرائیل بخورانند چرا که خود را متعهد به امنیت اسرائیل دانسته و عملیات طوفان الاقصی را ضد امنیتی‌ترین عملیات گروه‌های جهادی فلسطینی علیه اسرائیلی می‌دانند که آن را ژاندارم خود در غرب آسیا تصور می‌کنند.

*از فریادهای عمومی تا غرش‌های موشکی ایران

هرچند فریاد آزادی خواهان آنقدرگسترش یافت تا به خیابان‌های نزدیک به کاخ سفید رسید و در مجمع عمومی سازمان ملل و حتی شورای امنیت بر لزوم برقراری فوری آتش بس در غزه تاکید شد اما هر بارکه شاهد کاهش حجم عملیات نظامی بودیم به یک باره اسرائیل دست به اقدامی علیه یکی از رهبران مقاومت در منطقه زد و مجددا آتش جنگ را شعله ورکرد. با این وجود مقاومت در منطقه همواره کوشید دامنه تعرضات اسرائیل را با مقابله موشکی کاهش دهد و موفق هم بوده است اما هر بارکه فشارها بر اسرائیل از طریق عملیات نظامی یکی از گروه‌های مقاومت در منطقه افزایش یافته آمریکا و حتی انگلستان تلاش کرده‌اند در سرکوب و کاهش توان نظامی مقاومت در کنار اسرائیل بایستند. اما ایستادگی راس جبهه مقاومت و بازوی معنوی این جبهه(ایران) تفاوت‌های آشکاری با سایر بازوان جبهه مقاومت دارد. به طوری که کارشناسان معتقدند که موشکباران ایران در عملیات وعده صادق توانست افسار شتر مست نتانیاهو را برای مدتی بکشد. با این وجود تل‌آویو با ترور هنیه در تهران به دنبال آن بود که اعلام کند که می‌تواند از منظر امنیتی برای ایران چالش ایجاد کند. این بار اما ایران محکم‌تر از هر زمانی ایستاد به طوری که هم تل‌آویو دست نیاز به سوی غربی‌ها برای کمک به او در برابر ایران بلند کرد و هم غربی‌ها به صورت بی‌شمار درمنطقه حاضر شدند تا به مقابله با قدرت موشکی ایران بپردازند. با این وجود تحلیل‌های امنیتی آمریکا آنان را بر آن داشته که برای عدم حمله ایران به اسرائیل مکانیزم جدیدی را ایجاد کنند. مکانیزمی که از مسیر مذاکرات می‌گذرد و هدف آنها آتش بس در غزه به منظور مقابله با قدرت‌نمایی موشکی ایران علیه اسرائیل برای دومین بار است. از این منظر می‌توان گفت قدرت موشکی و تهاجمی ایران علیه اسرائیل نوعی بازدارندگی برای رسیدن به آتش بس ایجاد کرده است.

*دست دست کردن بایدن

به نظر اما آمریکایی‌ها و شخص رئیس‌جمهور آمریکا در برقراری آتش بس در غزه دست دست می‌کنند. در این معنا که به اسرائیل فشار آورده که از دامنه عملیات‌های خشن علیه غزه بکاهد اما به هیچ وجه حاضر نیست تل‌آویو را به سمت برقراری آتش بس با حماس حرکت دهد. چرا که او نیز برای اجرای پروژه سازش بین اعراب و اسرائیل حماس را مانع بزرگ می‌داند و با توجه به قدرت عملیاتی و اطلاعاتی این گروه سیاسی- نظامی خواستار از بین بردن حماس در مرحله اول و اگر نشد خواستار تبدیل آن به یک گروه سیاسی زیر نظر تشکیلات فتح است. در ثانی بایدن هم خواستار کاهش تنش در غزه به منظور جلب توجه مسلمانان درآمریکا به سمت خود در انتخابات آمریکاست و هم اینکه با در کنار اسرائیل قرار گرفتن، آرای یهودیان در آمریکا را طلب می‌کند. به گزارش ایسنا برخی مقام‌های آمریکایی می‌گویند، درحالی‌که جو بایدن تلاش می‌کند تا ایران و حزب‌ا... را از انجام حمله باز دارد، به دنبال دستیابی به صلح غزه و توافق آزادی اسرا تا پایان هفته دیگر است. بایدن و معاونانش می‌گویند احساس می‌کنند، به توافقی که می‌تواند به آزادی اسرای اسرائیلی منجر شود، نزدیکتر شده‌اند. بایدن در جمع خبرنگاران گفته است: «من خوشبین هستم. دیگر چیزی نمانده است. یکسری مسائل باقی مانده است. فکر می‌کنم داریم به توافق نزدیک می‌شویم.»

*هراس از ایران کار را تمام خواهد

هرچند بایدن در قضیه غزه؛ میانه بازی می‌کند تا هم خود را حامی اسرائیل و هم حامی آتش بس معرفی کند اما خونخواهی تهران و احتمال اینکه بعد از عملیات موشکی ایران منطقه در آستانه انتخابات آمریکا دچار تنش شدیدی شود بالاخره او را بر آن داشته که میز مذاکرات را جدی بگیرد. یک دوره مذاکره هم انجام داده و از طریق قطر به ایران پیام فرستاده که به آتش بس نزدیک شده‌اند و تهران هم عملیات خود را به تاخیر بیندازد. هرچند حماس هم معتقد است این مذاکرات احتمالا راه به جایی نخواهد برد و برای عقب انداختن حمله موشکی ایران این شو رسانه‌ای در دستور کار مصر و قطر وآمریکا قرار گرفته است اما به نظر تصمیم حزب ا.. در منتشر کردن تصاویر و کلیپ‌هایی از شهر موشکی خود همراه با لانچرهای متحرک؛ هم آمریکا و هم تل‌آویو را دچار شوک عظیمی کرده است. در این معنا که آمریکا و اسرائیل دیگر نمی‌توانند مذاکره برای مذاکره به منظور تاخیر انداختن در حمله موشکی ایران را در دستور کار داشته باشند چرا که از قرار معلوم شهرهای موشکی در زیرکوه‌های لبنان بیش از هرچیزی حتی موشک‌های ایران زیرساخت‌های اسرائیل را تهدید می‌کند. از این رو آنها راهی جز سرعت بخشیدن به مذاکره برای یک آتش بس واقعی ندارند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار