| کد مطلب: ۱۱۲۸۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد

تقلا برای بقا در بهشت

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: بالاخره سکوت زاکانی شکست. از همان روزی که علیرضا زاکانی به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد و چند روز بعد داماد خود را به مقام مشاوره برگزید و صدای اعتراض‌ها بلند شد تا روزی که تصمیم گرفت به‌عنوان نامزد وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود، حواشی زیادی را پیرامون خود رقم زد.

تقلا برای بقا در بهشت

 پس از انصراف زاکانی از انتخابات ریاست جمهوری موضوعاتی مطرح شده که او را به بیرون بهشت هدایت می‌کند مانند ادعای خرید پست در شهرداری یا انتقاد مجدد از قطع درختان پارک قیطریه و البته رفتار و گفتارش در مناظره‌های انتخاباتی که از نگاه برخی ارتباطی با مسئولیتش نداشته است. به هر حال کارزار برکناری زاکانی هم به راه افتاد و مانند همیشه مهدی چمران از شهردار دفاع کرد. در کنار این دفاع از زاکانی برخی دیگر از اعضای شورای شهر منتقد زاکانی هستند حتی اقراریان از گزینه‌های جایگزین زاکانی در شهرداری گفت. با افزایش انتقادات به شهردار تهران، او سکوت را جایز ندانست.

*زاکانی پاسخ داد

شهردار تهران نسبت به انتقاد برخی اعضای شورای شهر از عملکرد شهرداری تهران، واکنش نشان داد. علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص پشت پرده امضاهای جمع شده در مورد شهردار تهران، قبلا توضیحات لازم را دادم و باید بگویم مبنای جمع‌آوری این امضاها سراسر تهمت است و حتما شکایت خواهد شد. وی افزود: رای و نظر آنان که علیه بنده امضاء جمع کردند محترم است اما بیش از آنها هم امضاهایی برای ماندن اینجانب در شهرداری تهران بوده است، اما باید بگویم که چه آنهایی که علیه بنده امضا جمع کردند و چه آنها که به نفع بنده این کار را کردند این امضاها مبنای قانونی ندارند. شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص حاشیه‌های به وجود آمده منتقدین شهرداری در شورای شهر تاکید کرد: در شورای شهر یک اقلیت مخالفی وجود دارند که نظرات خود را بیان می‌کنند. زاکانی اذعان کرد: به نظر می‌آید برخی نمی‌خواستند بنده در انتخابات حضور داشته باشم و پاسخ بنده به منتقدین آن است که انتقادات آنها صد درصد نادرست است. وی خاطرنشان کرد: ۱۳۳ پروژه افتتاح کردیم و علی رغم آنکه منتقدین خود را دعوت کردیم، هیچ کدام در افتتاح‌ها حضور نیافتند. یک اقلیت مخالف از اول بوده‌اند که الان هم هستند و رای و نظر آنها برای ما مهم است.

*توصیه به اعضای شورای شهر

از سوی دیگر عباس عبدی درباره برکناری زاکانی نوشت: پیشنهاد تغییر شهردار، بیش از آنکه یک اقدام سیاسی علیه شورای شهر باشد، یک امر خیرخواهانه برای شهری است که در آن زندگی می‌کنیم. به ویژه آنکه می‌دانیم شهردار هم عوض شود، نفر بعدی کسی است از مجموعه اصولگرایان و قرار نیست از جناح دیگری بیاید. اتفاقا از نظر سیاسی شاید بتوان گفت که ادامه حضور شهردار کنونی به سود منتقدان وضع موجود باشد، چون بهتر می‌توانند آنان را نقد و حتی تخطئه کنند، و برای کنار زدن شورای فعلی در انتخابات بعدی مفیدتر است.

*اختلافات شورا با رمز زاکانی

البته باید توجه داشت که اعضای شورای شهر در درون خود دارای اختلافاتی هستند. برخی بر بقای زاکانی به عنوان شهردار تاکید دارند و برخی دیگر این حضور را به مصلحت نمی‌دانند. این تفاوت دیدگاه بعضا سبب چالش شده است مانند انتقاد روز یکشنیه نرجس سلیمانی از شهردار تهران و درخواست برکناری او. پس از آن، محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران گفت: «احساس کردم این مطالب که ایشان گفتند مال شهر تهران نیست بلکه مال شهر دیگری است و انگار ایشان عضو شورای شهر تهران نیستند. در این دوره اتفاقات خوبی در شهر تهران افتاده که حتی اصلاح‌طلبان به آن اذعان دارند و آن را تحسین می‌کنند. احیای بیش از 1000 پروژه عمرانی که تعطیل شده بود را در این دوره اتفاق افتاد.» وی ادامه داد: من ناراحت می‌شوم می‌گویند کاری انجام نشده انگار ما باد هوا می‌خوردیم و زیر کولر در و دیوار را نگاه کردیم. اینکه چشم‌مان را ببندیم و دهان‌مان را باز کنیم که نشد کار. این در ‌شأن سردار سلیمانی نیست که فرزندش بی‌حساب و کتاب صحبت کند. این صحبت‌ها آتش درگیری لفظی را روشن کرد و چند تن از اعضای شورای شهر تهران به استفاده از نام سردار سلیمانی برای توهین به دخترش اعتراض و اعلام کردند که خانم سلیمانی یکی از اعضای شورای شهر تهران است. یا روزنامه همشهری ارگان رسانه‌ای شهرداری تهران اینگونه به نرجس سلیمانی از مدافعان برکناری زاکانی انتقاد کرده است: سؤال این است که با کدامین حجت؟ با کدام حجت بعد از جشن مشارکت مردمی در انتخابات اینطور کام مردم را تلخ می‌کنیم؟ از این بالاتر هنوز چند صباحی از تذکر صریح و شفاف رهبر انقلاب درباره رعایت اخلاق و تقوا به مجلس شورای اسلامی نگذشته است؛ با کدامین حجت اعتنا نمی‌کنیم؟ روز یکشنبه ‌گفته شد طی 3سال گذشته مدیریت شهری هیچ دستاورد مهمی نداشته است؛ واقعا نداشته است؟ این نقد است؟ نظارت است؟ ‌یا تکیه‌کردن به دروغ آشکار مجازی که از بیخ و بن تکذیب شده است و آن‌را نشانه ضعف مدیریت شهری دانستن، اخلاق است؟ تقواست؟»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار