| کد مطلب: ۱۱۲۵۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد

گزارش آرمان ملی از زخم کاری قالیباف و جلیلی

شکست پروژه اجماع

آرمان ملی – مطهره شفیعی: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد، انتخاباتی که حاشیه بر متن غلبه داشت و شباهتی به انتخابات‌ قبلی نداشت مانند اصرار دو کاندیدای اصولگرا بر بقا در انتخابات و خودداری از کناره‌گیری به نفع دیگری! محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی سال‌هاست که آرزوی جلوس بر کرسی ریاست جمهوری را دارند اما موفق نشدند. در این دوره هم ثبت نام کردند اما حاضر نشدند میدان را برای پیروزی یک اصولگرای دیگر ترک کنند.

 شکست پروژه اجماع

*تو برو؛ خودت برو

حامیان جریان اصولگرا تا آخرین وقت پنجشنیه منتظر بودند تا یکی از این دو کاندیدا کنار برود که چنین نشد. همگان به‌خوبی واقف هستند که این تصمیم جلیلی و قالیباف  در نهایت منجر به تقویت سبد رای پزشکیان به عنوان کاندیدای اصلاح طلب می‌شود. هدف این دو کاندیدا برای رقابت در انتخابات مشخص نیست اما برخی اخبار تایید نشده در فضای مجازی از شروطی حکایت دارد که محقق نشد از جمله در اختیار قرار دادن 3 وزارتخانه به کاندیدایی که انصراف داده است اما شروط دیگری هم به شکل رسمی اعلام شد که باز هم محقق نشد به عنوان نمونه علی خضریان، مشاور جلیلی از احتمال کناره گیری قالیباف در صورتی که امکان رأی آوری برای او کمتر باشد خبر داده بود اما قالیباف در عرصه ماند. از سوی دیگر بنکدار، رئیس ستاد انتخابات جلیلی در کرمانشاه به عدم کناره گیری سعید جلیلی از انتخابات تاکید و عنوان کرد: «با توجه به اینکه سعید جلیلی حضور خود را در این عرصه به عنوان تکلیف لازم دانسته بنابراین قصد کناره گیری از انتخابات را نخواهد داشت مگر در شرایطی که بزرگان انقلاب بر حسب نیاز تصمیم بر این امر داشته باشند.» بنابراین با استناد به اظهارات این عضو ستاد  جایلی می‌توان نتیجه گرفت درخواستی هم برای کناره گیری او نبوده است اما بسیاری از اصولگرایان به‌ویژه از طیف دلواپس خواستار انصراف یکی به نفع دیگری بودند مانند حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان که گفته بود: «گفته می‌شود - و البته میزان صحت آن مورد تردید است- که شماری از اطرافیان دو نامزد مورد اشاره مانع ائتلاف و حضور تک کاندیدایی هستند! - که ان‌شاءا... این خبر صحت نداشته باشد- و در صورتی که خدای نخواسته صحت داشته باشد باید به آن عزیزان گوشزد کرد که اصرار شما در پیشگیری از ائتلاف می‌تواند نشانه ترجیح منافع و بایسته‌های انقلاب به خواسته‌های سیاسی خود و یا برخاسته از غفلتی زیانبار باشد.» کانال ستاد انتخاباتی سعید جلیلی نوشته بود: «آقای قالیباف! از عارف بیاموزید. انتخابات سال ۹۲ را یادتان هست؟ گزینه اصلاح‌طلبان اصیل، عارف بود و‌ گزینه مرحوم ‌هاشمی و ‌اعتدالی‌ها حسن روحانی. این طرف هم قالیباف بود و‌ جلیلی. هر چهار نفر هواداران گفتمانی خود را داشتند و آمده بودند تا بمانند. تب نظرسنجی‌ها داغ بود و مدام بحث ماندن و‌ رفتن هر کدام مطرح بود. این آخری‌ها نظرسنجی‌ها برای اصلاحات حاکی از این بود که رای روحانی نزدیک 50 درصد است و عارف کمتر، پس اگر عارف کنار برود می‌توان جریان مقابل را شکست داد. اینکه برایشان قطعی شد خودشان کلی به عارف فشار آوردند تا کنار برود و‌ به قول معروف، حرفه‌ای عمل کند. این اتفاق افتاد و‌ حسن روحانی با اندکی بیش از 50 درصد پیروز شد.»

*واکنش اصلاح طلبان به عدم اجماع رقیب

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، در خصوص رقابت پزشکیان با قالیباف و جلیلی، نوشت: معتقدم پزشکیان در دو گانه با جلیلی یا قالیباف برنده می‌شد ولی در مشارکت زیر ۵۵٪، قالیباف شانسی برای پیروزی داشت. جالبه که با لجبازی ، حتی این شانس کوچک را نیز از خودشان سلب کردند. این رفتار در اینجا به سود مردم و کشور شد. حجاریان در این توییت نوشت: اختلاف آقایان جیم و قاف شخصی و حتی گفتمانی نیست. بحث بر سر اصولگراییِ به‌دنبال رانت و اصولگراییِ بهره‌مند از رانت است!

*مردی در رویای پاستور

جلیلی و قالیباف سودای رسیدن به ریاست جمهوری را دارند که در ادامه به تلاشها آنها اشاره می‌شود. محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۸۴ در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران وارد صحنه انتخابات شد و در اولین تجربهٔ انتخاباتی خود با کسب ۴٫۰۷ میلیون رأی که پس از علی اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی، بالاتر از چهره‌هایی چون مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلیزاده قرار گرفت. [ محمدباقر قالیباف پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران ۱۳۸۸ گفت: «با جمع‌بندی شرایط موجود فعلاً داوطلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیستم.» او در فروردین ۱۳۸۸ از احتمال حضور خود در انتخابات سخن گفت اما در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) نامزد نشد. محمدباقر قالیباف در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد. وی در سخنان خود گفت: «پای دو چیز ایستاده‌ام که به‌طور جدی به آن‌ها توجه کنم؛ نخست اجرای قانون اساسی و دوم حفظ حرمت محکومان و زندانیان.» صلاحیت وی روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ از سوی شورای نگهبان برای نامزدی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأیید شد. وی در این رقابت با حدود شش میلیون رای، رتبه دوم را به دست آورد. حسن روحانی برنده این انتخابات، بیش از هجده میلیون رأی به دست آورد. قالیباف پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۶ ضمن بیانیه‌ای دولت خود را «دولت مردم» نامید و ۴ وعده به مردم داد. او ادعا کرد که در یک دوره چهار ساله با انقلابی اقتصادی درآمد کشور را دو و نیم برابر افزایش خواهد داد، ۵ میلیون شغل ایجاد خواهد نمود و نظام مالیاتی را به نفع ۹۶ درصد مردم تغییر خواهد داد و او وعده داد برنامه‌ای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری قشرهای کم درآمد اجرا کند اما در نهایت با صدور بیانیه‌ای در حمایت از سید ابراهیم رئیسی از نامزدی ریاست‌جمهوری انصراف داد.

*مدعی اما تنها

سعید جلیلی هم در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲)، با حضور در وزارت کشور، به‌منظور کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد. و صلاحیتش در روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ازسوی شورای نگهبان برای نامزدی یازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری احراز شد. شعار وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ «حیات طیبه» بود. او با کسب ۴٫۶۲۸٫۱۲۰ رأی برابر ۱۱٫۳۶ درصد آرای ماخوذه و ۸٫۲۶  درصداز واجدین شرایط پس از حسن روحانی و محمدباقر قالیباف سوم شد. جلیلی که یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به حساب می‌آمد در انتخابات ثبت‌نام نکرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با تمرکز ویژه بر «موضوعیت» انتخابات و نه صرفاً طریقیت آن برای کسب قدرت، در این فرایند فعالانه حضور خواهم داشت» جلیلی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ آخرین روز ثبت‌نام انتخابات سیزدهمین دورهٔ ریاست‌جمهوری، در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد. صلاحیت او در ۵ خرداد از سوی شورای نگهبان احراز شد اما در ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ به نفع سید ابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ کناره‌گیری کرد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار