| کد مطلب: ۱۱۱۷۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد

۱۲۰ نماینده با ریاست قالیباف موافقت کردند؟

قالیباف یک گام تا تداوم ریاست

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: این روزها پررنگ‌ترین گمانه در فضای سیاسی، ریاست قالیباف در مجلس دوازدهم است. قالیبافی که در مجلس یازدهم هم بر کرسی ریاست نشست و حواشی زیادی مانند خرید سیسمونی نوه از خارج کشور یا ادعای مهاجرت پسرش و... در طی 4 سال ریاستش بر مجلس ایجاد شد که همین موضوعات احتمال ریاست او بر مجلس دوازدهم را دچار تردید کرد اما از سوی دیگر دایره ارتباطی قالیباف گسترده است و رایزنی برای ریاست او را نباید نادیده گرفت.

قالیباف یک گام تا تداوم ریاست

در نهایت محمدباقر قالیباف، منوچهر متکی و مجتبی ذوالنوری اسامی هستند که بیش از سایر منتخبان نامشان برای ریاست مجلس شنیده می‌شود و در محافل و جلسات مختلف جریان اصولگرا هر سه نفر آمد و شد‌ها و رایزنی‌هایی دارند. تسنیم نوشت که با پیگیری‌های بیشتر از منتخبین مجلس آینده، مشخص شده است که اکثر نمایندگان، موافق ریاست محمدباقر قالیباف هستند. یکی از این منتخبین گفت که ۱۲۰ نفر از نمایندگان که تاکنون حضور خود در فراکسیون اکثریت را قطعی کرده‌اند با ریاست آقای قالیباف موافق‌اند. وی همچنین تأکید کرد که از بین مابقی منتخبین، حدود ۱۱۵ نفر که شامل ۶۵ نفر از مستقلین و ۵۰ نفر از اصلاح‌طلبان می‌شود نیز از میان گزینه‌های مطرح برای ریاست، تمایل زیادی به آقای قالیباف دارند.

*ادعای حمایت اصلاح‌طلبان از قالیباف

از سوی دیگر یک چهره اصولگرا گفت: آقای قالیباف مشغول مذاکره با اصلاح‌طلبان است برای اینکه بتواند از رای آن‌ها برای ریاست خود استفاده کند و در عوض امتیازاتی به این دوستان بدهد. در این جا از هر دو طرف باید سوال مشابهی را پرسید؛ از آقای قالیباف باید پرسید که اگر شما مسیر اصلاح‌طلبان را درست نمی‌دانید، چرا باید برای کرسی قدرت وارد مذاکره با آن‌ها ‌شوید و همین‌طور از اصلاح‌طلبان باید پرسید شما که همواره انتقادات تندی به قالیباف داشتید، اینکه امروز بخواهید وارد مذاکره با او شوید، پس عملاً حرف‌های گذشته‌تان بی‌اساس بوده! برای مخاطبین شما سوال ایجاد می‌شود که سال‌ها نقد می‌کردید، حالا چه اتفاقی رخ داده که به یکباره همه چیز را تغییر دادید و به گفتمان خودتان چوب حراج زده‌اید. سعید محمد گفت: آقای پزشکیان فرد بسیار محترمی هستند و احترام زیادی برای او قائل هستم. فکر می‌کنم در روزهای اول در اظهارنظر و دفاع از قالیباف برای ریاست مجلس کمی عجله کردند. مجموعه دوستانی که رای آوردند و وارد مجلس شدند، عموما افراد متعادلی هستند و دلشان برای کشور و مردم می‌سوزد و می‌خواهند خدمت کنند و فکر می‌کنم اگر کمی بیشتر باهم گفت‌وگو داشته باشند، بتوانند نقاط مشترک زیادی را برای حل مشکلات مردم پیدا کنند. وی افزود: با توجه به مواضعی که اصلاح‌طلبان به نحوه مدیریت قالیباف در دوران شهرداری و در این ۴ ساله ریاست مجلس داشتند، عملاً ائتلاف با او و تایید قالیباف توسط این عزیزان، به معنای پایان گفتمانی است که تا به الان داشتند و یک نوع خودکشی سیاسی برای اصلاح‌طلبان خواهد بود.

*مدعیان بر کدام کرسی می‌نشینند؟

مجتبی ذوالنوری که نایب‌رئیس فعلی مجلس است بنا به گفته یکی از اعضای جبهه پایداری، حمایت طیف پایداری و لیست صبح ایران را خواهد داشت و احتمال حمایت سایر اصولگرایان از وی نیز وجود دارد. منوچهر متکی نیز احتمالا از حمایت بخشی از اصولگرایان نظیر اعضای جبهه پایداری و اصولگرایان موسوم به شورای وحدت برخوردار خواهد بود. عبدالرضا مصری، مسعود پزشکیان، حمید رسایی، علی نیکزاد و نصرا... پژمانفر منتخبانی هستند که نامشان بیش از سایر افراد برای کرسی نایب‌رئیسی مجلس مطرح می‌شود. بحث طرح نایب‌رئیسی مسعود پزشکیان درمیان سایر گزینه‌های نایب‌رئیسی به واسطه پایگاه سیاسی وی مقداری متفاوت است گرچه وی علاوه بر اینکه حمایت فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم را خواهد داشت از حمایت نمایندگان شهر‌های ترک زبان نیز برخوردار خواهد بود چراکه تجربه حضور وی در مجلس دهم به عنوان نایب‌رئیس مجلسی که علی لاریجانی ریاست آن را به عهده داشت گویای این موضوع است. علی نیکزاد که سابقه نایب‌رئیسی مجلس دوازدهم را دارد احتمالا از حمایت نمایندگان شهر‌های ترک زبان و همچنین بخشی از نمایندگانی که در کابینه احمدی‌نژاد حضور داشتند برخوردار خواهد بود. البته وی حمایت نمایندگان نزدیک به دولت سیزدهم رانیز خواهد داشت. حمید رسایی نیز قطعا حمایت جبهه پایداری و بخشی از لیست صبح ایران را خواهد داشت. نصرا... پژمانفر و عبدالرضا مصری نیز حمایت منتخبان نزدیک به دولت و بخشی از اصولگرایان نزدیک به پایداری را خواهند داشت.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار