سبقت مرگ در جادهها
آرمان ملی: سالهاست جادههای ایران و اتومبیلهای فرسوده و از رده خارج میتوانند زمینهساز یک سوژه مهم در بخش راه و جادهای سرویسهای اجتماعی مطبوعات و خبرگزاریها باشند تا هر از چندگاهی با ارائه آمار عجیب و غریب از تصادفات، دهان خواننده را از تعجب باز کنند و البته توصیهها و راهکارهایی هم از سوی مسئولان وقت ارائه شوند.

در آخرین راهکارها رجوع میکنیم به صحبتهای روز گذشته کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا که در طرح زمستانه پلیس راهور ارائه کرد و رسانهای هم شد.
او گفت که در 8 ماهی که از امسال میگذرد، تا حالا 12500 نفر در تصادفات مردهاند و نزدیک به 300 هزار نفر هم مجروح شدهاند و با احتساباتی که داشت سالی ۲۰هزار نفر درتصادفات میمیرند؛ روندی که به گفته هادیانفر، به هیچ عنوان مطلوب نیست.
به گفته او حدود 40 میلیون وسیله نقلیه در سراسر کشور تردد میکنند که با افزایش 6 درصدی تردد با حدود 28 میلیارد تردد در شهرها و جادهها مواجه بودهایم. و این آمار قابل تامل که از سال 92 تاکنون 532 درصد افزایش وسایل نقلیه در سراسر کشور داشتیم.
اما راهکارهایی که هادیانفر به خصوص برای طرح زمستانه ارائه کرد با کمک پهپادها و ۷۲ بالگرد، صورت خواهد گرفت و نیز استفاده از فناوریهای نوین و هوشمندی است که به گفته رئیس پلیس راهور باید در کشور توسعه پیدا کند، نظیر توسعه دوربینها تجهیزات و همچنین استفاده از سامانههای مدیریت ترافیکی و سامانه نجات و سامانه «سپهتن» و موضوعات مختلف به گفته او باید در دستور کار قرار بگیرد تا به طور جد بتوان موضوعات گفته شده را توسعه داد و البته این بایدها و نبایدها به معنا انجام شدن یا نشدن نیستند و نیز گفته شده که مردم نیازمند اینها هستند و البته مردم نیازمند بسیاری موارد دیگر از نیازهای ابتدایی و اولیه و روزانه خود در خوراک و مسکن هستند که بحث سلامت و ایمنی جادهای که به طور غیر مستقیم با حیات و زیست آنها در ارتباط است در اولویتهای بعدی قرار خواهند گرفت.
کنترل تصادفات با پهپاد و فناوریهای نوین
سردار کمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا صبح روز گذشته در طرح زمستانه پلیس راهور اظهار کرد: حدود 40 میلیون وسیله نقلیه در سراسر کشور تردد میکند که موضوع تسهیل در تردد و ارائه خدمات تمامی دستگاهها به خصوص پیشگیری از تصادفات و امنیت تردد، اولویت پلیس است.
او افزود که از سال 92 تاکنون 532 درصد افزایش وسائل نقلیه در سراسر کشور داشتهایم. امروز 70 درصد تردد شهری و جادهای با وسائل نقلیه تکسرنشین است که نشان از فرسودگی و عدم توانایی حمل و نقل عمومی برای ارائه خدمات به مردم دارد.
هادیانفر به سراغ آمار بهتآور تصادفات رفت و گفت: به طور میانگین سالانه 20 هزار جانباخته و 300 هزار نفر مجروح و مصدوم در تصادفات به جا میماند؛ تا ماه گذشته بیش از 12.5 هزار نفر کشته و 260 هزار مجروح در جادهها و شهرها جان خود را از دست داده و یا مصدوم شدند که البته این روند به هیچ عنوان مطلوب نیست.
او به تلاشهای انجام شده اشاره کرد و گفت: توانستیم به کاهش 50 درصدی که در برنامه هفتم مصوب شد دست پیدا کنیم و البته امیدواریم که بتوانیم گامهای مؤثر و اثربخشی در راستای کاهش بیشتر برداریم.
هادیانفر با بیان اینکه شاهد افزایش 6 درصدی تردد با حدود 28 میلیارد تردد در شهرها و جادهها هستیم، گفت: طرح زمستانی پلیس راهور از امروز (21 آذرماه) آغاز و تا 20 اسفند در 28 استان کشور با کمک از 72 بالگرد آغاز میشود؛ این طرح با حضور 81 هزار نفر از 8 دستگاه امدادرسان با 9 هزار و 535 خودروی سبک و 8 هزار و 898 خودروی سنگین در 6 هزار و193 پایگاه ثابت و سیاری در جادهها و شهرها اجرا میشود.
او گفت: پلیس راهور با 506 پایگاه ثابت و سیار و 15 هزار و 381 نیرو و 3 هزار و 443 دستگاه گشتی (خودروی گشتی) در طرح زمستانه شرکت میکند و از امکانات پهپادی خود کمک میگیرد.
مناطق محرومتر؛ جادههای معیوبتر
همه شهرها و استانهای ایران درگیر تصادفات بوده و هستند اما این آمار در برخی استانها بیشتر است برای نمونه در نوروز 1402 که آمار تصادفها بالاتر میرود، بیشترین وقوع تصادفات فوتی در جادههای استانهای خراسان رضوی، فارس، کرمان، اصفهان، سیستان و بلوچستان و سمنان بوده است و همچنین گفتوگوهایی با برخی مقامات مربوطه از چرایی بالا بودن تصادفات در یکی از این استانها منتشر و در آن به سرعت مطمئنه و حرکات مارپیچی رانندگان اشاراتی شد. اما با نگاه دقیقتر میتوان به این موضوع پی برد که آمار تصادفات در مناطق محرومتر با جادههای معیوبتر و نیز شهرها و استانهایی که محل رجوع مردم برای مسافرت در ایام نوروز و سایر تعطیلات هستند، بالاتر است.
در هر صورت آمار تصادفات در ایران در حال افزایش است و این مدام تکرار میشود. با توجه به این تکرار و افزایش میتوان به این نتیجه رسید که کار خاص و فعالیت ویژهای در این زمینه به وقوع نپیوسته. اگر هم در کنار بیعملی، کاری بوده، بیشتر به نظر ناممکن و غیرعملیاتی میآیند نظیر استفاده از همین فناوریهای نوین.
ارسال نظر