| کد مطلب: ۱۰۷۲۴۴۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» نگاهی به مشکلات ریشه‌دار آموزش و پرورش انداخته

صبح به خیر آقای مرادصحرایی!

آموزش و پرورش پایه اصلی علم و تربیت و آموزش کشور است؛ این جمله رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور در جمع تنی چند از مسئولین ارزیابی عملکرد آموزش در روز گذشته ایراد شده.

صبح به خیر آقای مرادصحرایی!

این گفته کاملا درست است اما باید دید که این پایه اصلی علم و تربیت و آموزش کشور در روزها و ماه‌ها و به ویژه چند سالی که سکان دولت و از جمله وزارت آموزش و پرورش در دستان  دولت سیزدهم و وزیران مربوطه‌اش قرار گرفته با چه چالش‌هایی مواجه بوده که حالا نه تنها صدای  مردم در مناطق محروم و غیر محروم که صدای خود مسئولان را هم درآورده است.

باید گفت که آموزش و پرورش در بیش از  چند دهه‌ای که تحت مسئولیت افرادی که می‌توانیم مورد نقد و نظر قرار دهیم و جامعه هدف ما در حوزه آموزش هستند، همواره با چالش‌های جدی مواجه بوده. فعالان صنفی و فرهنگیان تنها از دوره‌ای که محمدعلی نجفی، ‌شهردار اسبق تهران، از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ در دولت‌های موسوی و هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش بود، به نیکی یاد می‌کنند. علت این رضایت را می‌توان به ارتباط تخصص و دقت نظر در این حوزه دانست که توانست با خواسته فرهنگیان ارتباطی نسبتا حرفه‌ای برقرار کند. از آن پس هر دولتی که روی کار آمد وزیر آموزش و پرورش مقصد کم و کاستی‌های وزارتخانه متبوعش را گردن دولت قبلی انداخت تا همین امروز یعنی دوره  وزیری رضا مرادصحرایی بر کرسی وزارتخانه آموزش و پرورش که صراحتا اعلام کرد دلیل کمبود معلم (مشکل جدی که با بازگشایی مدارس گریبان دانش‌آموزان را گرفت) به خاطر عملکرد دولت گذشته به ریاست حسن روحانی است.

در این گزارش نگاهی گذرا به چگونگی به کارگیری معلمان می‌اندازیم تا ببینیم آیا تفاوت معناداری میان سیاست‌های وزیران آموزش و پرورش وجود داشته؟ از سوی دیگر بحث تمایل یا عدم تمایل معلمان مطرح است و سختگیری‌هایی که به ویژه از سال گذشته در خصوص استخدام معلمان بیشتر هم شد. از طرفی بحث حضور نخبگان فرهنگی و به ویژه روحانیون در مدارس و تاکید بر حضور آن‌ها برای پرورش دانش‌آموزان مطرح می‌شود. آخرینش درخواست حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی که در یک مراسم با حضور وزیر گفته «درخواست ما این است که نخبگان فرهنگی هنری بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند؛ امیدواریم این موضوع از سوی وزیر آموزش و پرورش به دانش‌آموزان هدیه داده شود تا معلمان آینده فرهنگ دوست و اهل فرهنگ باشند.»

پیش از همه اینها نگاهی گذرا هم به آخرین صحبت‌های رضا مرادصحرایی می‌اندازیم که صبح روز گذشته در مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امید فردا، وعده‌هایی نظیر استخدام رسمی معلمان داده، کمی (به اصطلاح) مظلوم نمایی کرده و گفته گناه ما این است که بیدار شده‌ایم و می‌خواهیم دیگران را بیدار کنیم همچنین دانش‌آموزان را سلاحی دانسته برای از بین بردن دشمن که نسبت به هر سلاح دیگری کفایت می‌کنند و در نهایت یک شعبده بازی و آن اینکه: ما غول کنکور را در چراغ می‌کنیم...

در تاریخ ایران بی‌سابقه بود!

در مراسمی که روز گذشته در ایوان ری برگزار شد و مرادصحرایی در آن به سخنرانی پرداخت، از زبان او ایراد شده که «آینده هر کشور را آموزش و پرورش آن کشور درست می‌کند و می‌سازد لذا برای هر کشوری هیچ نهادی در هیچ سطحی مهم‌تر از آموزش و پرورش نیست.»

مرادصحرایی بار دیگر به سند ۲۰۳۰ هم اشاره کرد که به گفته او، ‌بیگانه دوست است و خطاب به دانش‌آموزان گفت که باید به کمک شما دانش‌آموزان عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم. او گفت که ما ایرانی هستیم و برای تسخیر دنیا، با شعر، فرهنگ، محبت به دنیا، گام برمی‌داریم. وزیر آموزش و پرورش گفت: در ایران اتفاقی را رقم زدیم که برای بسیاری خوشایند نیست؛ گناه ما این است که بیدار شده‌ایم و می‌خواهیم دیگران را بیدار کنیم. گناه ما این است که می‌خواهیم گذشته پرشکوه خود را نشان دهیم و آینده پرشکوه‌تری را بسازیم.

او همچنین از دانش‌آموزان به عنوان سلاح یاد کرده و گفت که ما اکنون برای ازبین بردن دشمنان سلاح نمی‌خواهیم وجود همین دانش‌آموزان کافی است؛ اگر پانایی‌ها بنویسند نابود می‌شوند پانایی‌ها همان دانش‌آموز‌خبرنگارانی هستند که حقیقت جویی و حقیقت طلبی با معصومیت آنان رقم خورده است. جنگ امروز در مرزها نیست، در رسانه‌هاست، جنگ امروز در مغزهاست.

اما به نظر مشکل کمبود معلم از دید وزیر آموزش و پرورش حل شده است چراکه او به مشکلات دیگری نظیر کنکور پرداخت و گفت که «غول کنکور را در چراغ می‌کنیم؛ تعداد دانش‌آموزان مناطق محروم که به دانشگاه‌های درجه یک کشور آمدند در گذشته به صفر رسیده بود اما اکنون تعداد دانش‌آموزان مناطق سه و دو، به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. امتحانات نهایی امسال با سال‌های گذشته مقایسه شده است؛ ما به دنبال امتحان سخت و دشوار نیستیم.

او در خصوص استفاده از معلمان دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه فرهنگیان هم وعده‌هایی داد و با اشاره به وجود دو دانشگاه در آموزش و پرورش گفت: هر فردی به دو دانشگاه شهید رجایی و باهنر بیاید، استخدام رسمی دولت می‌شود، از ابتدا حقوق پایه می‌گیرد، افراد از همان ابتدا سابقه کار دارند، و پسران نیز از سربازی معاف می‌شوند.

مرادصحرایی با اشاره به استخدامی‌های آموزش و پرورش، توضیح داد: تعداد معلمی که امسال در ۶ ماه در کشور استخدام شدند در تاریخ ایران بی‌سابقه است؛ امسال بیش از ۴۲ هزار معلم جدید را استخدام کردیم.

حرکت بر ریل گذشته

حالا که یک ماه از سال تحصیلی می‌گذرد و بیش از ٢۵ هزار کلاس درس بدون معلم بوده‌اند کارشناسان از وزیر خواسته‌اند از نوآوری‌هایی که گفته چراغ راه آینده هستند نامی ببرد.

بر اساس ماده ٢٨ و ١ که اجازه می‌دهد از سایر دانشگاه‌ها وفق آزمون و پس از قبولی با گذراندن دوره دانشگاه فرهنگیان نیازهای آموزش و پرورش مرتفع شود که از مصوبات همان دولت قبلی است که از نظر مرادصحرایی، عامل اصلی کمبود معلم است. استفاده از تمام ظرفیت دانشگاه فرهنگیان از دوره حسین خنیفر، رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان کلید خورد و به انجام رسید که وزیر آموزش و پرورش حداکثر کارش اهتمام به همان روش بوده است، روشی که در قالب آن فقط در دوره وزارت حاجی‌میرزایی ۲۴۰ هزار نیرو به استخدام آموزش و پرورش درآمدند و به گفته کارشناسان، او آشکارا بیش‌ترین نیرو را در طول دوران آموزش و پرورش به استخدام در آورده‌، خرید خدمات آموزشی را هم حذف کرده و دوباره با زحمت برای جبران کمبودهای معلمی مجوزش را از دولت گرفته است.

در پایان این گزارش با استناد به جمله‌ای از صحبت‌های دیروز او که گفته بود گناهش این است که بیدار شده و می‌خواهد همه را بیدار کند از طرف همه فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها بگوییم: صبح بخیر جناب مرادصحرایی عزیز...

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار