| کد مطلب: ۱۱۲۸۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد

همه چیز درباره نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ که طی دو روز گذشته برگزار شد

غول کنکور امسال به خط پایان رسید

آرمان ملی: کنکور روزهای گرم تابستانی ۱۴۰۳ طی دو روز گذشته به پایان رسید و دانش آموزان پس از طی یک دوره فشرده از استرس حالا باید در التهاب نتیجه بمانند و به نظر با گذشت سال ها از این مارتن غول آسا، نخ نما شدن انتقادها نسبت به آسیب های روانی و جامعه شناختی آن، کاهش تعداد کنکوری ها نسبت به سال های گذشته و در کنار آن افزایش انواع و اقسام مراکز آموزش عالی بدون کنکور یا با کنکورهای راحت و حتی انتشار تصاویری از خوابیدن چند داوطلب در جلسه برگزاری آزمون، چیزی از اضطراب های کنکوری ها و خانواده هایشان، حس رقابت و چشم و هم چشمی خانواده ها برای مقایسه فرزندانشان و واردکردن فشار مضاعف ناخواسته به آن ها و چندین و چند آسیب دیگر اجتماعی و روانی نه تنها کم نشده که در ظاهر و رنگ و لعابی دیگر از انواع و اقسام کلاس های کنکور و بسته های آموزشی و فضای مجازی و آموزش اینترنتی به قوت خود باقیست.

غول کنکور امسال به خط پایان رسید

 غول ماراتن کنکور امسال هم به خط پایان رسید و باتوجه به تغییری که در سیاست های مسئولان و متولیان آموزش و پرورش در تمام این سال ها رخ نداده، به نظر خود را برای مسابقات سال بعد آماده می کند تا با توان و قدرت بیشتری در واردکردن استرس به کنکوری ها، وارد میدان شود.

پرونده بسته شد؟

تقلب جزء جدایی ناپذیر کنکور در کشور ما بوده که بنا به گذشت سال ها شکل و مدل جدیدی پیدا کرده. روز گذشته رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری از دستگیری دو داوطلب به دلیل همراه داشتن ابزار الکترونیک در اولین روز کنکور خبر داد. او گفته بود که با تمهیدات پیش‌بینی شده همراه داشتن هر گونه ابزار الکترونیک در جلسه آزمون سراسری شناسایی می‌شود و این یعنی دانش آموزان جدیدی از ابزارهای الکترونیک برای تقلب استفاده می کنند. البته پیش‌تر هم  قوه قضاییه به داوطلبان کنکور هشدار داده بود که محرومیت یک تا ١٠ ساله در انتظار متخلفان کنکور سراسری قرار دارد.

اتفاقات دیگری هم در خصوص قطعی برق و موارد نظیر آن که سال‌های گذشته به منظور پیشگیری از تقلب رخ داده بود، مطرح شد و مسئولان گفتند امسال برق هیچ حوزه ای قطع نشده و این ها و سایر موارد و تصاویری که از کنکور امسال مخابره شد، همگی به این اتفاق ختم شدند که با پایان رقابت فشرده داوطلبان نوبت دوم آزمون سراسری که طی  دو روز گذشته انجام شد، پرونده کنکور ۱۴۰۳ به طور کامل بسته شود.

گفتنی است نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ طی دو روز یعنی پنجشنبه و روز جمعه ۲۱ و ۲۲ تیرماه در ۵ گروه آزمایشی تجربی، علوم انسانی، فنی و ریاضی، هنر و زبان های خارجی در ۴۰۸ شهرستان، ۶۲۵ حوزه امتحانی اصلی و ۱۷۴۷ حوزه امتحانی فرعی و در ۵ نوبت برگزار شد. در نوبت دوم کنکور سراسری ۹۸۴ هزار ۲۱۴ داوطلب شرکت کردند.

نتایج اولیه نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ به صورت نمرات خام و نمرات کل کنکور در هفته آخر مردادماه اعلام می‌شود. همزمان با این موضوع به داوطلبانی که در دو نوبت کنکور ۱۴۰۳ و یا چهار نوبت کنکورهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ شرکت کرده اند در گروه‌های آزمایشی مختلف شرکت کرده باشند، اجازه داده می‌شود گروه آزمایشی اصلی خود را انتخاب کنند. اگر کسی انتخاب نکند آخرین نوبت برگزاری آزمونی که در آن شرکت کرده است ملاک عمل قرار می‌گیرد. انتشار کارنامه نهایی ملاک عمل برای انتخاب رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۳ که شامل دو نوبت ۱۴۰۳ و دو نوبت ۱۴۰۲ است، در هفته اول شهریورماه صورت می‌گیرد. دفترچه شماره دو و راهنمای انتخاب رشته مجازی و فرآیند انتخاب رشته در دهه اول شهریورماه انجام می‌شود. همزمان با انتخاب رشته، ثبت نام و انتخاب رشته‌های پذیرش با سوابق تحصیلی در هفته اول شهریور صورت می‌گیرد. کسانی که علاقمند به رشته‌های بدون آزمون هستند و در کنکور هم شرکت کرده اند نیازی به ثبت نام مجدد ندارند. اسامی معرفی شدگان در رشته‌های دارای شرایط خاص در هفته سوم شهریورماه انجام می‌شود.

پرونده باز است

هرچند پرونده کنکور بسته شده اما اگر انتظار برای نتایج را و التهاب و اضطراب سال بد  حتی سال های بعد را در نظر بگیریم، همگی نشان دهنده این هستند که این پرونده همچنان باز است.

کارشناسان معتقدند وقایعی که در سال های اخیر پیرامون مسئله کنکور به وقوع پیوسته بیانگر آن است که دیگر آن طور که در نمای بیرونی به نظر می رسد کنکور و موفقیت در کنکور یک مسئله فردی نیست و می توان از آن به عنوان یک معضل اجتماعی نام برد؛ معضلی که پیامدهای آن نه تنها فرد شرکت کننده و نهاد آموزش کشور بلکه دیگر گروه‌ها و نهادهای جامعه را نیزتحت تاثیر قرارمی دهد اما شاید تاثیر کنکور بر هیچ یک از نهادهایی چون اقتصاد، سیاست، قضاوت و قانونگذاری همچون خانواده قابل لمس نباشد.

روانشناسان هم معتقدند کنکور در کنار نقش تعیین کننده خود در سرنوشت و آینده دانش آموزان آسیب های روانی نیز به دنبال دارد که در برخی از مواقع نیز جبران ناپذیر است. البته هر کشوری برای پیشرفت، نیازمند تربیت نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص است که آزمون کنکور اولین مرحله برای دست یافتن به این آموزش تخصصی برای متخصص شدن است.

 آنها آسیب های روانی برآمده از کنکور سراسری را برابر با اضطرابِ امتحان می دانند با این تفاوت که چون نتایج کنکور با سرنوشت داوطلبان پیوند دارد از گستردگی بیشتری برخوردار است. اساساً اضطراب آزمون، افزون بر اینکه کارکرد تحصیلی فرد را کاهش می دهد، می تواند به آسیب های روانی گوناگونی نیز بینجامد. در حال حاضر، یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان، پذیرفته شدن در دانشگاه در رشته مطلوب خود است و این امر باعث شده است که خانواده ها نیز برموفقیت فرزندانشان در آزمون سراسری تأکید کنند و سالانه میلیون ها تومان، هزینه تدریس خصوصی، شرکت در آزمون­ های آزمایشی و خرید کتاب های تست و نکته را به راحتی پرداخت می کنند تا شاید فرزندانشان با پذیرش در دانشگاه شأن اجتماعی پیدا کنند.

کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر پیشرفت تحصیلی و داشتن تحصیلات عالی فرزندان برای برخی خانواده ها به عامل اصلی بسیاری از فشارهای روانی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است. استرس های ناشی از کنکور نه تنها شرکت کنندگان آزمون بلکه افراد دیگر خانواده‌های آنان را نیز در برگرفته است. از سوی دیگراز آنجا که بسیاری از این خانواده ها از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و توانایی مالی چندانی ندارند، مسایل اقتصادی ناشی از کنکور فشار زیادی را به آنها تحمیل می کند ولی از آنجا که این راه را تنها شانس برای آینده فرزند خود می دانند تمامی این فشارها را به جان می خرند و تلاش می کنند با تامین نیازهای وی در این مرحله جای خالی دیگر تضمین هایی که از عهده شان بر نمی آید را پر کنند.

و در نهایت اینکه به گفته روانشناسان اگر واکنش های افسردگی پس از ناکامی در کنکور پیگیری نشود و به کاهش اعتماد به نفس منجر شود، فرد دچار مشکلات سازگاری عاطفی و اجتماعی خواهد شد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار