| کد مطلب: ۱۱۳۲۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارشی از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی؛

«ملی مس» پای کار تحقق عدالت اجتماعی

شرکت‌ها علاوه بر وظایف سازمانی، با رویکردی پیشگیرانه و اصلاحی به مدیریت اثرات و پیامدهای ناشی از تصمیمات یا فعالیت‌های خود در قبال ذی‌نفعان و محیط زیست پرداخته و به تحقق اهداف توسعه پایدار کمک می‌کنند.

«ملی مس» پای کار تحقق عدالت اجتماعی

آرمان ملی آنلاین - به گزارش مس‌پرس، شرکت‌های بزرگ با عمل به مسئولیت اجتماعی خود، در واقع برای خدمت‌رسانی به مردم به‌ویژه در مناطق کم‌تر توسعه یافته، به دولت کمک می‌کنند. دولت‌ها به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به دلیل اثرگذاری آن در تقویت توسعه پایدار و همه‌جانبه، افزایش رقابت‌پذیری ملی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود محیط کسب‌وکار به‌عنوان موضوعی مرتبط با حوزه سیاست‌گذاری عمومی می‌نگرند.

توجه به مسئولیت‌های اجتماعی به‌ویژه برای شرکت‌هایی که در حوزه معادن، اکتشاف، استخراج و حتی فرآوری فعالیت دارند، ویژه‌تر است. چراکه بسیاری از ظرفیت‌های معدنی کشور در مناطق دورافتاده و حتی بدون زیرساخت مناسب واقع شده‌اند. بر همین اساس نیز حضور یک شرکت معدنی در این مناطق، امید مردم را به رشد و توسعه در آن مناطق، زنده و تقویت می‌کند.

رهبر معظم انقلاب هم همواره در فرمایشات‌شان به موضوع تحقق عدالت اجتماعی و مسئولیتی که متوجه همگان است، تاکید داشته‌اند. ایشان مردادماه سال 98 در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت وقت، می‌فرمایند: «رونق اقتصاد کشور، پیشرفت اقتصاد کشور، هدف اصلی‌اش چیست؟ ... هدف این است که ما بتوانیم عدالت اجتماعی را در جامعه تأمین کنیم، فقر را ریشه کن کنیم، تا ثروتمند‌شدن کشور به نفع رفع فقر و ریشه کنی فقر باشد.»

حضرت الله خامنه‌ای به ضرورت تحقق عدالت اجتماعی تاکید و می‌فرمایند: «صِرف اینکه یک کشور ثروتمند باشد، این، آن چیزی نیست که مورد نظر اسلام و مطلوب اسلام [باشد]؛ باید این ثروت در خدمت ریشه‌کنی فقر باشد، در خدمت گسترش عدالت باشد؛ با این نگاه و با این رویکرد باید حرکت کرد.»

ابعاد سه‌گانه مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی دارای 3 بعد اصلی اقتصاد، جامعه و محیط‌زیست است و شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ در این بخش تلاش کرده است با توجه به ابعاد سه‌گانه مسئولیت اجتماعی محورهایی را برای فعالیت خود تعریف کند و در این زمینه دست به اقدام بزند.

محـورهای مسئولیت اجتماعی در شرکت ملی صنایع مس ایران شامل کمک‌های بلاعوض، باشگاه‌های ورزشی و کمک‌های ورزشی، جاده‌ها و راه‌های ارتباطی، اقتصاد مقاومتی و مبارزه با کرونا بوده است.

احداث اماکن ورزشی از جمله اقدامات مهم این شرکت در راستای ایفای تعهدات اجتماعی است. به طور نمونه ورزشگاه 30 هزار نفری شهید آیت الله رئیسی به عنوان یکی از کلان پروژه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی، همزمان با شب عید سعید غدیر در مراسمی با حضور وزیر کشور، استاندارکرمان، مسئولان استانی و مدیران حوزه ورزش و ورزشکاران افتتاح شد.

اگر بخواهیم به برخی از ویژگی‌های این مجموعه اشاره کنیم، ورزشگاه شهید آیت الله رئیسی به لحاظ امکانات و تجهیزات، جزو 5 ورزشگاه برتر کشور محسوب می‌شود. این ورزشگاه با ظرفیت 30 هزار نفر، در زمینی به مساحت 38 هکتار احداث شده است. برای ساخت این ورزشگاه، حدود 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. کلنگ احداث ورزشگاه شهید آیت الله رئیسی، سال 1385 بر زمین زده شد. فاز نخست این ورزشگاه 30 هزار نفری تعریف شده است؛ ولی بر اساس نقشه‌های مهندسی (با تکمیل پروژه در فازهای بعدی خود) می‌تواند تا سقف 60 هزار نفر را هم پوشش دهد.

این ورزشگاه یکی از مدرن‌ترین ورزشگاه‌های ایران است و می‌توان برای آن سقف نیز تعبیه کرد. ورزشگاه شهید آیت الله رئیسی طبق آخرین استانداردهای جهانی احداث شده و دارای چهار رختکن، سالن گرم و خشک، سالن کنفرانس استاندارد است که در فازهای بعدی ضمن دارا بودن سالن چند منظوره، استخر و ... تبدیل به مجموعه ورزشی می‌شود. در سال 93 ـ 94، چهار زمین تمرینی (دو زمین چمن مصنوعی و دو زمین چمن طبیعی) برای این ورزشگاه راه‌اندازی شده است که اکنون بازی‌های تیم‌های پایه مس در زمین شماره 2 (زمین چمن مصنوعی) آن برگزار می‌شوند.

از محرومیت‌زدایی تا خدمات اجتماعی  و زیرساخت‌ها

به طور کلی شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1402 در استان کرمان، یک هزار و 800 میلیارد تومان و در حوزه مجتمع مس سونگون استان آذربایجان شرقی، یک هزار میلیارد تومان بودجه در قالب مسئولیت اجتماعی هزینه کرده است که شامل بخش های امور جهادی، محرومیت زدایی، معیشتی و توانمندسازی، بهداشت و درمان، خدمات اجتماعی و کمک به ارگان ها، عمرانی، فرهنگی آموزشی، ورزش و زیرساخت‌ها می‌شود.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار