| کد مطلب: ۱۱۳۰۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد

راه‌اندازی اولین سامانه هوشمند خرید، فروش و انبارداری طلا

نخستین سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها امروز رونمایی شد، این سامانه بستری را ایجاد می‌کند تا به واسطه آن مردم معاملات طلا را با حضور یک ناظر دولتی انجام دهند و در هرساعت از شبانه‌روز خرید و تحویل طلای خود را انجام دهند.

راه‌اندازی اولین سامانه هوشمند خرید، فروش و انبارداری طلا

آرمان ملی آنلاین - صبح امروز رونمایی از سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها و همچنین اولین شرکت پذیرش شده در سندباکس تخصصی تجارت الکترونیک در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

علیرضا شاه‌میرزایی- معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت-  در نشست خبری رونمایی از اولین شرکت پذیرش‌شده در سندباکس تخصصی صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه نخستین سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها به پشتوانه یک بانک رونمایی شده تا بر آن و اجرای قوانین مربوط بر آن، نظارت داشته باشد، اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در گذشته رخ داد و منجر به مشکلات می‌شد، این بود که بطور مثال در انبار یک مجموعه یک کیلوگرم طلا وجود داشت اما دو کیلوگرم اعلام می‌شد؛ بنابراین برای رفع چنین موضوعاتی علاوه بر نظارت خودِ سامانه، ناظری نیز بر موجودی‌ها نظارت می‌کند. ضمن اینکه عملیات خرید و فروش طلا در این بستر، با نظارت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام می‌شود. با توجه به تصمیم‌ گیری در دولت های گذشته که اساسا هر گونه فعالیت در تجارت الکترونیکی را در حوزه طلا ممنوع کرده بود و علی رغم اینکه استقبال خوبی هم آن زمان صورت گرفت همان موقع هم اعلام کردیم که این ممنوعیت راه درستی نیست که اصل موضوع مبادلات را متوقف کند.

وی افزود: ایجاد سندباکس‌ در حوزه فلزات گرانبها می‌تواند ریسک‌هایی که در چنین معاملاتی وجود دارد را کاهش دهد تا تجربه‌های گذشته همچون پروژه سکه ثامن که در حقیقت خالی‌فروشی انجام می‌شد و همین موضوع اعتماد مرم را سلب کرده بود، دیگر اتفاق نیفتد.

حفظ دارایی‌های مردم با ایجاد سندباکس‌های تخصصی

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: در مسیر معاملات برای خریدار یا فروشنده، پیامک فعال‌سازی ارسال می‌شود و همین پیامک باعث می‌شود سکو نتواند خالی‌فروشی انجام دهد. نگهداری طلا در یک انبار صرفاً با اجازه پلتفرم قابل بازگشایی و برداشت نیست و بانک ناظر نیز بایستی آن را تایید کند. به این شکل جز سامانه و مردم یک ناظر سوم دیگر نیز وجود دارد که بر فرآیند نظارت خواهد کرد.

شاه‌میرزایی تاکید کرد: ایجاد سندباکس‌های تخصصی سبب تضمین کافی برای حفظ دارایی‌های مردم است؛ ابعاد این موضوع بسیار وسیع‌تر از آنچه که تصور می‌کنیم، است؛ چراکه سامانه هوشمند معاملات فلزات گرانبها سبب می‌شود تبادلات مبتنی بر طلا در کشور توسعه پیدا کند. در حقیقت بهترین اقدامی که می‌توان در حوزه مقابله با تورم و رکود انجام داد، ایجاد همین سندباکس‌ها است.

وی ادامه داد: کارکرد اصلی طلا در تاریخ، پشتوانه خرید و اعتبار بوده است. برخی بر این باور هستند که پول کشور مبتنی بر طلا شود که این از نظر ما این یک نگاه کاریکاتوری است. شاید در گذشته به این شکل بود اما اکنون این نظریه طرفداری ندارد. سامانه‌ای که امروز افتتاح شد، می‌تواند بستری را فراهم کند تا افرادی که قصد خرید اعتباری طلا دارند، از طلایی که در انبار هوشمند دارند به عنوان وثیقه استفاده کنند و علاوه بر حفظ دارایی خود بتوانند خریدهای روزانه خود را هم انجام دهند.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت تاکید کرد:‌ این مدل می‌تواند برای اقتصاد بسیار مفید باشد؛ چراکه تمام آنچه که در مباحث پولشویی و شفافیت اطلاعات، به آن نیاز داریم، توسط این سامانه‌ عیان است. حل مشکل نگهداری طلا و عدم فروش عیارهای تقلبی از جمله مهمترین ویژگی‌های انبارهای هوشمند است؛ اما آنچه در حقیقت مهم است این است که دولت بدون کمک سکوها و بخش خصوصی نمی‌تواند شفافیت ایجاد کند و بایستی همکاری دوطرفه وجود داشته باشد.

آینده روشن و رو به رشد برای صنعت تجارت الکترونیکی کشور

در ادامه این مراسم امین کلاهدوزان- رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی - ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰، حجم تجارت الکترونیک حدوداً ۱۲۰۰ همت بوده که در سال ۱۴۰۱ این عدد به بیش از ۱۸۰۰ همت رشد کرد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲، نیز به نزدیک ۳۲۰۰ همت رسیده است؛ برنامه‌ای که در مرکز تجارت الکترونیکی در قالب برنامه‌ای پنج ساله تدوین کرده، هدف‌گذاری برای دستیابی به عدد ۹۰۰۰ همت در تجارت الکترونیکی است.

وی افزود: این اعداد و شاخص‌هایی که در گذشته نیز عنوان شده، نوید دهنده یک آینده روشن و رو به رشد برای صنعت تجارت الکترونیکی کشور است؛ اما این آینده، قطعا با مشکلات و چالش‌هایی هم رو به رو خواهد بود؛ یکی از مهمترین این چالش‌ها، سرعت بالای تغییرات فناوری و تغییرات مدل کسب و کارهاست؛ بطوریکه در بیشتر موارد، کشورها از تحولات حوزه تکنولوژی و تحولات حوزه کسب و کاری صنعت و تجارت، عقب می‌مانند و همیشه این چالش مقررات‌گذاری چه از سوی کسب و کار و چه از سمت دولت‌ها، منجر به بروز مشکل می‌شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیش‌رو در حوزه کسب و کار الکترونیکی و فناوری، مفهومی تحت عنوان سندباکس پیاده‌سازی شده تا از این چالش‌ها جلوگیری شود. سندباکس محیطی را فراهم می‌کند تا به جای آنکه دولت‌ها در اتاق‌های در بسته مقررات‌گذاری کنند و شرکت‌ها و سیستم‌های جدید ایجاد شود، ظرفیتی در یک محیط آزمون (محیط مطوب و کنترل شده) ایجاد شود تا اجازه دهد که چند شرکت پیش‌رو در تکنولوژی و کسب و کار، فعالیت خود را در قالب یک چارچوب مشخص و توافق شده با دولت انجام دهند؛  ماحصل این دوره‌ای که طی می‌شود و به عنوان دوره آزمون تنظیم‌گری شناخته می‌شود، آشنایی بیشتر هم بخش حاکمیت و دولتی و هم بخش کسب و کار است که در یک همکاری مشترک دولت و بخش خصوصی، در نهایت قوانین و مقررات پخته‌تری تعریف می‌شود که چندان نیاز به اصلاح ندارد و در عین حال، جلوی رشد این کسب و کارها گرفته نمی‌شود.

وی افزود: بطور مثال موضوعاتی همچون هوش مصنوعی، کلان داده و... که در تمام جهان، تکنولوژی جلوتر از مقررات است و چالشی است که مطرح است و از همین روی از ظرفیت سندباکس‌ها می‌توان برای مقررات‌گذاری این حوزه استفاده کرد.

حوزه معاملات و انبارداری فلزات گرانبها، اولین مجموعه وارد شده به سندباکس تجارت الکترونیکی ایران

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ضمن اشاره به مصوبه‌ای که مرکز ملی فضای مجازی ارائه کرده و بر اساس آن اجازه تشکیل سندباکس‌های تخصصی را داده است، اظهار کرد: فعالیت سندباکس از چند سال پیش در ایران آغاز شد که فراز و نشیب‌هایی هم داشته است. ما در مرکز توسعه تجارت الکترونیک، حوزه‌هایی که باید منجر به رشد ۹۰۰۰ همتی در تجارت الکترونیک شود را در حوزه‌های به اصطلاح خاکستری که مقررات‌گذاری دقیقی در آن بخش‌ها انجام نشده یا اگر شده، مقررات مربوط به ۲۵-۲۰ سال پیش است و ملاحظات امروز در آن‌ها موجودیت را در اولویت قرار دادیم.

کلاهدوزان ادامه داد: بر این اساس به واسطه اینکه هفت یا هشت حوزه اولویت‌داری که در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای آینده پنج ساله، در اولویت قرار داشت و هدف است که کسب وکارها در آن رونق بگیرد، به سمت درخواست ایجاد سندباکس تخصصی تجارت الکترونیکی را از کارگروه و دبیرخانه هماهنگی‌ها دادیم. شهریور ماه ۱۴۰۲ مجوز این سندباکس به صورت رسمی صادر شد و فعالیت خود را آغاز کرد. اولین مجموعه‌ای که وارد این سندباکس شد مربوط به معاملات و انباری فلزات گرانبها بود که بصورت ویژه شروع آن با معاملات طلا بود که طی سال‌های گذشته، معاملات در این حوزه بسیار پرچالش بوده است.

وی ضمن اشاره به جلسات متعددی (بالغ بر ۲۵ جلسه تخصصی و کارشناسی) که حول این موضوع برگزار شده و از دستگاه‌های مختلف هم دعوت شد، گفت: ماحصل این جلسات منجر به تعیین ریسک‌های اصلی این کسب و کار در فضای مجازی شد و در نهایت اسفند ماه سال گذشته، کمیته تخصصی سندباکس، ضوابط مربوط به درخواست فعالیت شرکت فعال در این حوزه (داریک) را تصویب کرد.  متعاقب آن در اردیبهشت ماه سال جاری، جلسه شورای راهبری تشکیل شد و این شورا نیز پذیرش این شرکت را (براساس ضوابط تعیین شده) در سندباکس تصویب کرد. طبق اولویت‌های تعریف شده، مجوز عقد موافقت‌نامه و مجوز فعالیت این شرکت در هفته گذشته، از طرف دبیرخانه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به این شرکت ابلاغ شد.  امروز (۸ مرداد ماه) آیین رونمایی از قرارداد و مجوز شرکت انجام شد. تمرکز این شرکت بر هوشمندسازی معاملات و نگهداری فلزات گرانبها است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پایان ابراز امیدواری کرد که مسیری که آغاز شده و تجربه چندانی هم در کشور در این حوزه نداریم، این مسیر منجر به اثرات قابل توجه در سیستم تجارت الکترونیک کشور شود. پس از حوزه طلا، حوزه خودرو ومسکن را هم در دستور کار قرار گرفته است. امید است که تا پایان سال، حداقل دو حوزه دیگر در سندباکس پذیرش شده باشد.

ایجاد اعتبار مبتنی بر کالا، راهی برای مقابله با تورم و رکود

در پایان این نشست، قرارداد این شرکت پذیرش شده به امضای رئیس این شرکت و رئیس مرکز تجارت الکترونیک رسید و سامانه ثبت معاملات و انبارداری فلزات گرانبها رونمایی شد.

 به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایسنا، گفتنی است که سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها، بستری را ایجاد می‌کند تا به واسطه آن مردم معاملات طلا را با حضور یک ناظر دولتی انجام دهند و در هرساعت از شبانه‌روز خرید و تحویل طلای خود را انجام دهند. علاوه براین، مردم می‌توانند از طلای خریداری شده خود، به عنوان وثیقه برای دیگر خریدها نیز استفاده کنند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار