| کد مطلب: ۱۱۲۹۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در دیدار با رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه:

توسعه خدمات در تأمین‌اجتماعی به امیدبخشی در بین مردم منجر می‌شود

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه سلسله نشست‌های تبیینی به مناسبت هفته تأمین‌اجتماعی، صبح امروز 30 تیرماه در دیدار با حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، با اشاره به ارتباط مستمر سازمان تأمین‌اجتماعی با ائمه جمعه در جریان بیش از 60 سفر استانی مدیران این سازمان به اقصی نقاط کشور، این سازمان را مجموعه‌ای بسیار مهم و راهبردی در کشور ارزیابی کرد و گفت: تأمین‌اجتماعی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی کشور است که مانند برخی نعمت‌ها گاهی مورد غفلت واقع شده و اهمیت و ارزشمندی برخی خدمات آن چندان ملموس نیست، اما همین‌که فرد از بودن این نعمت محروم شده یا خدمات خوبی ارائه ندهد، مشخص می‌شود که این نهاد چه جایگاه مهمی دارد. توسعه خدمات در تأمین‌اجتماعی به امیدبخشی در بین مردم منجر می‌شود؛ به همین خاطر یکی از راهبردها از همان ابتدای دولت سیزدهم این بود که با وجود مشکلات روزمره، با ناامیدی‌ها و بحران‌سازی‌های افراطی حول این سازمان مواجهه کرده و مایه دلگرمی بازنشستگان عزیز و ملت شریف ایران را تدارک کنیم و در طول این 33 ماه، این امیدبخشی به‌صورت عملیاتی و کاملاً واقعی و مستدل به جامعه عرضه شد.

توسعه خدمات در تأمین‌اجتماعی به امیدبخشی در بین مردم منجر می‌شود

آرمان ملی آنلاین -به‌ گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، موسوی در این دیدار ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، اظهار داشت: تأمین‌اجتماعی عین امنیت و هدف از آن تحقق عدالت اجتماعی در جامعه است و همه نظامات بیمه‌ای با همین هدف در کشور فعالیت می‌کنند.

موسوی با اشاره به این‌که در آغاز دولت سیزدهم، مشکلات سازمان تأمین اجتماعی زیاد بود و برخی اعتراضات قشر عزیز بازنشستگان با ناامیدی همراه شده بود، گفت: . به همین خاطر یکی از راهبردها از همان ابتدای دولت سیزدهم این بود که با وجود مشکلات روزمره، با ناامیدی‌ها و بحران سازی‌های افراطی حول این سازمان مواجهه کرده و مایه دلگرمی بازنشستگان عزیز و ملت شریف ایران را تدارک کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اینکه این امیدبخشی، مستدل و مبتنی بر اعداد و ارقام بود و ما فقط واقعیت‌ها را به مردم منتقل کردیم، تصریح کرد: اعتقاد قلبی من این است که در حوزه بیمه‌های اجتماعی، گاه بحران‌انگاری‌های افراطی صورت می‌گیرد؛ البته معضل و چالش هست اما در این دوره 33 ماهه مشخص شد که اگر بر ظرفیت‌های نظام بیمه‌ای تمرکز شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود و این بحران‌انگاری‌ها گاهی برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی‌ها و کژکارکردی‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: وقتی مسئولیت سازمان تامین اجتماعی را پذیرفتیم، از سال 93 تا سال 1400 به مبلغ 106 هزار میلیارد تومان استقراض بی‌رویه از بانک رفاه انجام شده بود. در ابتدای کار، برای پرداخت مستمری ماهانه 27 هزار میلیارد تومان هر ماه باید بین 3 تا 5 هزار میلیارد تومان استقراض می‌کردیم و چند ماه اول به همین ترتیب گذشت. در ادامه هم اگر نیت خالص و اراده و همت بلند شهید رئیسی نبود، این اتفاقات بی‌نظیر در سازمان تأمین‌اجتماعی رقم نمی‌خورد.

موسوی همچنین گفت: در حالی‌که در سال 1400 سازمان تأمین‌اجتماعی ابربدهکار بانکی بود، به‌واسطه تأدیه بدهی بی‌سابقه دولت مردمی سیزدهم به این سازمان که به طور متوسط سه برابر تأدیه بدهی دولت‌های قبل بوده، بدهی 106 هزار میلیارد تومانی ما به نظام بانکی تسویه شد و در حال حاضر ماهانه بالغ بر 53 هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری را بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: اگر مسیر دولت قبل در پرداخت مستمری‌ها را ادامه می‌دادیم، امروز در هر ماه بیش از 10 هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی داشتیم و مجموعه بدهی ما به بیش از 200 هزار میلیارد می‌رسید که اثر آن در نرخ تورم می‌توانست بسیار قابل توجه باشد. یکی از عوامل کاهش تورم در دولت مردمی سیزدهم همین اقداماتی است که در سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به این‌که تسویه 106 هزار میلیارد تومانی از پرداخت سالانه 25 هزار میلیارد سود بانکی از جیب مردم جلوگیری کرد، اظهار داشت: در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی که در ابتدای سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، علاوه بر ارائه راهبردهای کلی، چالش‌های نظام رفاهی کشور نقطه‌زنی شده و راه حل‌های این چالش‌ها نیز ارائه شده است که ما در این مدت تلاش کردیم در راستای همین سیاست‌ها حرکت کنیم و یکی از آن‌ها پوشش فراگیر بیمه‌ای است.

وی با تأکید بر تلاش سازمان در جهت توسعه پوشش بیمه‌ای طی 33 ماه گذشته، گفت: پوشش بیمه اجباری در سازمان تأمین‌اجتماعی از 10 میلیون در سال 1400 امروز به بیش از 11 میلیون رسیده است. علاوه بر این با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده و طرح‌هایی نظیر بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویی در مجموع بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر به جمع بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه شدند که این افزایش تعداد بیمه‌شدگان، حدود 88 هزار میلیارد تومان درآمد جدید و پایدار به سازمان اضافه کرد.

موسوی در ادامه گفت: این اتفاقات مثبتی که با همکاری و همراهی خانواده بزرگ سازمان تأمین‌اجتماعی رقم خورد، نشان داد که بحران‌سازی‌های افراطی در صندوق‌های بازنشستگی کاملاً بی‌مورد است. این صندوق‌ها مثل همه پدیده‌های دیگر اقتضائاتی دارند و تصمیم‌گیری درست در جریان این اقتضائات است که راه برون‌رفت از مشکلات را باز می‌کند.

وی افزود: یکی از مطالبات مهم ما از دولت‌ها این است که دارایی‌های پربازده را به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار کنند تا بتوانیم این دارایی‌ها را برای تأمین حقوق بین‌‌نسلی به کار بگیریم. امروز دارایی مجموعه صندوق‌های بازنشستگی کشور به 20 درصد تولید ناخالص داخلی نمی‌رسد و این وضع قطعاً باید با توجه ویژه به حوزه سرمایه‌گذاری ارتقا پیدا کند.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار