| کد مطلب: ۱۱۲۹۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد

عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران:

مزیت رقابتی شرکت ها در نوآوری سازمانی پایدار است / بنگاه‌های صنعتی و معدنی به مدیریت هوشمندانه نوآوری بها دهند

دبیر دومین کنفرانس ملی مدیریت نوآوری با اشاره به اهمیت پایداری نوآوری و مدیریت آن در سازمان‌ها، گفت: برای تحقق نوآوری پایدار در سازمان نیازمند نیروی انسانی نوآور، زمینه و بستر نوآوری، محتوای نوآوری و مدیریت صحیح و هوشمندانه نوآوری در کسب و کار و سازمان هستیم.

مزیت رقابتی شرکت ها در نوآوری سازمانی پایدار است / بنگاه‌های صنعتی و معدنی به مدیریت هوشمندانه نوآوری بها دهند

آرمان ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سید علیرضا شجاعی صبح امروز ‌شنبه سی ام تیرماه در آخرین جلسه هماهنگی انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران با اشاره به چگونگی نوآوری پایدار در سازمان‌ها، اظهار کرد: نوآوری سازمانی پایدار ریشه در فرهنگ و استراتژی کسب و کار دارد و به عنوان مزیت رقابتی شرکت‌ها محسوب می‌شود.

وی به اهمیت جایگاه پایداری نوآوری در شرکت پرداخت و با طرح سه پرسش، افزود: مدیران بنگاه های صنعتی و معدنی باید ببینند جایگاه نوآوری در شرکت آنها کجاست مثلا در شعار شرکت، چشم انداز، ارزش های بنیادین یا سایر ارکان، و چطور می‌توان آن را ارزیابی کرد و چقدر شرکت به نوآوری بها می‌دهد؟

عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، گفت: قوانین دست و پاگیر و دستورالعملهای اجرایی دولتی در حال حاضر با نوآوری مغایرت دارد و مدیران دولتی اختیار برای ایجاد بستر نوآوری ندارند. این در حالی است که در سازمان ها و شرکت‌های بزرگ دنیا مثلا در کره جنوبی این شعار رایج است که همه کارکنان در شرکت ما می‌توانند اشتباه کنند اما اجازه تکرار اشتباه ندارند. با این رویکرد است که آنها در رتبه بندی های جهانی در جایگاه بالا قرار می گیرند. حال این پرسش مطرح است که آیا چنین رویکردی در شرکت‌های ما متداول است. آیا سازمان های ما پذیرنده این تفکر هستند؟

وی با اشاره به اینکه نتایج نظرسنجی از ۱۰۶ مدیر ارشد در 17 کشور دنیا، گفت: ۸۵ درصد این مدیران اظهار کرده اند که در تشخیص مساله مشکل دارند، لذا مشخص شد آنچه که آنها با آن دست به گریبان هستند، حل مساله نیست بلکه شناخت درست مساله‌ها است.

دبیر دومین کنفرانس ملی مدیریت نوآوری با اشاره به گزارش منتشر شده چند سال گذشته در خصوص قانون هوای پاک، اظهار کرد: قانونی که در سال ۹۴ مصوب شده است تنها ۱۰ درصد آن اجرا شده است و نتیجه آن به طور کلی این بوده که با بررسی کیفیت هوای کشور در سالهای اخیر کیفیت هوا نه تنها بهبود نیافته بلکه بدتر شده است. این نشان می‌دهد ما در تشخیص مساله دچار ضعف جدی هستیم.

وی با اشاره به حلقه مفقوده تبیین در ساختار چالش و راهکار، اذعان داشت: امروزه تعریف درست مساله ۹۰ درصد در حل مساله نقش دارد که ثابت می‌کند تعریف دقیق صورت مساله مهمتر از حل مساله است.

شجاعی با اشاره به ۵ سطوح مسائل، گفت: سطح اول، مسایل استاندارد هستند در تخصص مربوطه کاملا شناخته شده است. در سطح دوم، مسائل با بهبود جزئی در سیستم فعلی با روش‌هایی که در همان صنعت اجرا می‌شود قبل حل است و در سطح سوم نوآوری اساسی شکل می گیرد و در سطح چهارم مسائل، اختراع در عصر حاضر به خلق یک نسل جدید از سیستم با روش‌هایی خارج از فناوری‌هایی که در علوم وجود دارد در ارتباط است و سطح پنجم مساله به اکتشاف اشاره دارد که به معنای خلق یک سیستم جدید براساس کشف علم جدید است.

وی با اشاره به اینکه ۷۷ درصد مسائل شرکت‌ها یا استاندارد است یا با بهبود جزئی، رفع می‌شود، خاطرنشان کرد: در رقابت‌های فشرده و پیچیده جهانی، شرکت‌هایی موفق هستند که بتوانند نیازهای پنهان مشتریان را کشف کرده و با جلب رضایت آن‌ها، هیجان را در مشتریان زنده نگه دارند. در حقیقت، این مدیریت صحیح و هوشمندانه نوآوری است که راهگشای بنگاه های صنعتی و معدنی برای پیشرو بودن است و ضرورت دارد مدیران به آن بها دهند.

عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به فرایند حل خلاق مساله پرداخت و پیشنهاد کرد: سازمان‌های متعالی و پیشرو از تجزیه و تحلیل محیط، فرصت خلق می‌کنند و تکنیک نقشه های روند، یاری رسان است.

وی به مزایای تکنیک نقشه‌های روند اشاره کرد و توضیح داد: با این تکنیک می‌توان خلل، نواقص و نیازهای بازار را کشف کرد و آینده و نیازهای آتی بازار را پیش بینی کرد. این تکنیک به ایجاد انگیزه خلاقیت در افراد و گروه‌ها می‌انجامد و مبنای اطلاعاتی خوبی برای تحقیق و توسعه (R&D) محصولات جدید است. هدایت توجه فرد به سوی نیازهای مشتری و همچنین اثبات ضرورت تغییر و نوآوری در سازمان و ارزیابی موارد فوق بخش دیگری از تکنیک نقشه‌های روند است.

یادآور می شود دومین کنفرانس ملی مدیریت نوآوری توسط انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران روز سه‌شنبه دوم مرداد ماه جاری با همکاری وزارت صمت، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، خانه صمت ایران، انجمن کارآفرینی کسب و کارهای نوین ایران، انجمن مهندسی صنایع ایران، اتحادیه انجمن های علمی فناوری، نوآوری و تجاری سازی و حمایت برخی شرکت ها و سازمان ها از ساعت 14 تا 18 در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می شود. علاقمندان به حضور در این رویداد می توانند با شماره 02188352102 دبیرخانه انجمن تماس بگیرند.  

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار