| کد مطلب: ۱۱۲۶۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک خبر داد:

افزایش سقف صدور «ضمانت‌نامه تعهد پرداخت» برای دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» با اشاره به افزایش سقف ضمانت‌نامه تعهد پرداخت برای دانش‌بنیان‌ها به 10 میلیارد تومان، این اقدام را گامی در راستای کمک به تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» عنوان کرد.

افزایش سقف صدور «ضمانت‌نامه تعهد پرداخت» برای دانش‌بنیان‌ها

آرمان ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به نقل از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، فروردین 1402 تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک»،«صندوق نوآوری و شکوفایی» و «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی» با هدف تسهیل تضامین مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی دارای مجوز فعالیت تولیدی، با تعداد کارکنان کمتر از 50 نفر برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی منعقد شد.

بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، اخذ ضمانت‌نامه اعتباری یا تعهد پرداخت در سریع‌ترین زمان ممکن و با حداقل کارمزد انجام می‌شود.

* از صدور ضمانت‌نامه‌های تعهد پرداخت تا ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری و حسن انجام کار

محمدحسن مقیسه، مدیرعامل «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» در تشریح برخی از فعالیت‌های این صندوق اظهار داشت: در صندوق تلاش می‌کنیم فرآیند تامین مالی برای واحدهای صنعتی، آسان‌تر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. یکی از موضوعات مهم در بحث تامین مالی، وثایقی است که نهادهای مالی و اعتباری برای پوشش ریسک‌ها (از متقاضیان تسهیلات) طلب می‌کنند.

وی تصریح کرد: در بخش صنعت به ویژه در حوزه صنایع کوچک، واحدهای صنعتی بخش عمده‌ای از دارایی‌های خود را به حوزه خرید ماشین‌آلات و تجهیزات اختصاص داده‌اند و برای دریافت تسهیلات، امکان ارائه وثایق مورد نظر نهادهای مالی و اعتباری همانند بانک‌ها را ندارند.

مقیسه افزود: صندوق‌های ضمانت برای کمک به واحدهای صنعتی برای دریافت تسهیلات، توسط دولت‌ها تاسیس می‌شوند. این صندوق‌ها، با وثایقی بسیار سهل‌تر از بانک‌ها همانند چک و سفته، محل اجرای طرح، خودرو و غیره ضمانت‌نامه‌هایی تحت عنوان «ضمانت‌نامه‌های تعهد پرداخت» صادر می‌کنند که جایگزین وثایق مورد درخواست نهادهای مالی و اعتباری خواهد بود. «ضمانت‌نامه‌های تعهد پرداخت» از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین ضمانت‌نامه‌هایی هستند که توسط صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری صادر می‌شوند.

مدیرعامل «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» خاطرنشان کرد: در ایران، برای حمایت از صنایع کوچک و واحدهای صنعتی این بخش، «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» توسط وزارت صمت تاسیس شد. این صندوق در کنار وظیفه صدور «ضمانت‌نامه‌های تعهد پرداخت»، براساس نیازها و شرایط کسب و کار واحدهای صنعتی، خدمات دیگری را نیز طراحی و در دست اجرا دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به صدور انواع ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری شامل شرکت در مناقصه یا مزایده، پیش‌پرداخت و حسن انجام کار اشاره کرد. براساس ماموریت و رسالتی که برعهده داریم با شرایطی بسیار سهل‌تر از بانک‌ها همانند عدم اخذ سپرده تودیعی، این ضمانت‌نامه‌ها را صادر و در اختیار واحدهای صنعتی کشور قرار می‌‌دهیم.

* تامین مالی توسط سکوها، خدمت جدید صندوق به صنایع کوچک

مقیسه افزود: طی چند سال اخیر، شیوه‌های نوینی تامین مالی در کشور رواج پیدا کرده است. ما نیز در صندوق تلاش می‌کنیم هم راستا با مدل‌های تامین مالی نوین، ضمانت‌نامه‌های ویژه این حوزه‌ها را نیز صادر کنیم. یکی از حوزه‌های جدید در این بخش، تامین مالی جمعی (crowdfunding) است که توسط سکوهای تامین مالی جمعی مورد تایید فرابورس انجام می‌شوند. در این بخش نیز صندوق به عنوان رکن ضامن عمل و «ضمانت‌نامه تامین مالی جمعی» که یک نوع ضمانت‌‌نامه تعهد پرداخت است را صادر می‌کند. براساس این ضمانت‌نامه در صورتی که به هر دلیلی تولیدکننده جذب کننده سرمایه‌ بر بستر سکوی تامین مالی جمعی، نتواند در سررسید به تعهد خود عمل کند، صندوق به سرمایه‌گذاران کراد فاندینگ(تامین مالی جمعی) تادیه خسارت می‌کند.

وی اذعان داشت: در سال‌های اخیر زنجیره تامین و مساله تامین مالی آن اهمیت بسزایی یافته است. به‌ همین جهت صندوق محصول نوینی به‌نام «ضمانت‌نامه تامین مالی زنجیره تامین» تدوین کرده است که یک محصول کاملا ابتکاری است. در چارچوب این ساختار، تعدادی بنگاه که در قالب زنجیره تامین فعالیت می‌کنند، شناسایی شده، سپس بنگاه تولیدکننده ارزیابی اعتباری شده و به پشتوانه ضمانت‌نامه صندوق برات الکترونیک صادر می‌شود، این برات الکترونیک تضمین شده از سوی صندوق، می‌تواند به عنوان یک ابزار پرداخت تعهدی در طول زنجیره بین بنگاه‌ها استفاده شود. در سررسید برات در صورتی‌ که بنگاه تولیدکننده (حلقه اول) نتواند در سررسید به تعهدات خود عمل کند، صندوق تادیه خسارت می‌کند. تامین مالی به این صورت می‌تواند به کاهش هزینه‌های تامین مالی زنجیره، بهبود ارزش زنجیره و تسهیل فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی کمک کند.

* تخفیف 50 درصدی هزینه صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» تأکید کرد: از اولویت‌های جدی و اساسی وزارت صنعت، معدن و تجارت و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، توجه ویژه به حوزه دانش‌بنیان کشور است و بر این اساس علاوه بر اقداماتی که به آن‌ها اشاره شد، تخفیف 50 درصدی برای کارمزد صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است. همچنین در حوزه اعتبارسنجی شرکت‌های دانش‌بنیان (برای دریافت ضمانت‌نامه)، خط ویژه‌ای در صندوق تعریف شده است تا تمامی فرایندها با دقت و سرعت بالا در کمترین زمان ممکن انجام شود. امکان تقسیط کارمزد و کاهش وثایق نیز از دیگر امتیازات ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان است.

* تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور

مقیسه با اشاره به تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان «صندوق نوآوری و شکوفایی» ریاست جمهوری، «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» وزارت صمت و «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به اثرگذاری انکارناپذیر شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور، تلاش می‌شود که شرایط مطلوبی برای این شرکت‌ها فراهم شود. با این هدف، سال گذشته تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای منعقد شد که براساس آن، شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی‌شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توانند برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها، از خدمات صدور ضمانت‌نامه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و همچنین صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون استفاده کنند.

* افزایش سقف صدور «ضمانت‌نامه تعهد پرداخت» به 10 میلیارد تومان

مدیرعامل «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» تأکید کرد: صدور «ضمانت‌نامه تعهد پرداخت» با شرایط کاملا حمایتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، جزو اولویت‌های کاری چند سال اخیر وزارت صمت و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک که زیرمجموعه این نهاد محسوب می‌شود، بوده است. در سال گذشته سقف ضمانت‌نامه تعهد پرداخت برای هر شرکت دانش‌بنیان رقم 5 میلیارد تومان بود که از ابتدای سال 1403 مجوز افزایش این رقم را به 10 میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: طی یک سال گذشته، عملکرد نسبتا خوبی در این بخش ثبت شده است. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از فرایند اعتبارسنجی شرکت‌های متقاضی در خود صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود، تنها با دریافت چک و سفته، ضمانت‌های تعهد پرداخت را در کمترین زمان ممکن و با حداقل کارمزد برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر می‌کنیم و امیدواریم طی سال 1403 بتوانیم حوزه فعالیت‌ها در این بخش را گسترش دهیم.

* همکاری همه‌جانبه برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

مقیسه ضمن اشاره به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: معتقدیم یکی از مصادیق بارز و عینی مشارکت مردم در اقتصاد و جهش تولید، واحدهای صنعتی کوچک و متوسط هستند. موضوعات مرتبط با حوزه دانش‌بنیان و تاثیر تولیدات دانش‌بنیان در تمام شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله تولید ناخالص داخلی (GDP)، اشتغال و جلوگیری از مهاجرت (فارغ‌التحصیلان دانشگاهی) به اثبات رسیده است. صنایع کوچکی که همزمان کار تولید دانش‌بنیان نیز انجام می‌دهند، از مصادیق روشن و عینی مشارکت مردم در جهش تولید است.

مدیرعامل «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» افزود: چنانچه بتوانیم با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر نهادها، به صنعتگرانی که در حوزه دانش‌بنیان کشور مشغول فعالیت هستند، خدمات ویژه‌ای ارائه کنیم، گام بزرگی برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» برداشته می‌شود. در این راستا تلاش می‌کنیم حجم و دامنه خدمات ارائه‌شده به شرکت‌های دانش‌بنیان را با همکاری مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی توسعه دهیم. علاوه بر اعداد و ارقامی که در قالب پرداخت تسهیلات یا صدور ضمانت‌نامه‌ها در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرند، باید تلاش کنیم که این خدمات در کمترین زمان ممکن در اختیار این شرکت‌ها قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار