| کد مطلب: ۱۱۱۹۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد

رئیس انجمن گوارش ایران در همایش سلامت گوارش و کبد هشدار داد؛

زنگ خطر افزایش بیماری های دستگاه گوارش / بیماری‌های مرگباری که رابطه مستقیم با فست فود دارند

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران با بیان اینکه بیشترین مراجعه افراد به مراکز درمانی مربوط به سیستم گوارش است، گفت : حدود ۳۵ درصد از کل سرطان‌های بدن مربوط به دستگاه گوارش و ۳۷ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از سرطان به دلیل مشکلات دستگاه گوارش است.

زنگ خطر افزایش بیماری های دستگاه گوارش / بیماری‌های مرگباری که رابطه مستقیم با فست فود دارند

آرمان ملی آنلاین -  طی سالیان اخیر مصرف غذاهای آماده به شدت طرفدار پیدا کرده و بیشترین افرادی که هر روز سفارش ساندویچ و پیتزا می‌دهند، جوانان هستند.اساتید و متخصصین  گوارش ، بر این عقیده اند که فست فودها، مهم‌ترین عامل ابتلاء به سرطان‌های دستگاه گوارش هستند و متأسفانه شاهد افزایش موارد ابتلاء و کاهش سن مبتلایان به سرطان‌های دستگاه گوارش هستیم. بنابراین اگر نخواهیم وضعیت تغذیه جامعه و به ویژه افراد جوان و نوجوان را، کنترل و اصلاح کنیم؛ قطعاً در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد خیل عظیمی از جوانان مبتلا به سرطان خواهیم بود که می‌تواند زنگ خطر برای نظام سلامت کشور محسوب شود.

 بنابراین در این راستا و برای پیشگیری از گسترش این بیماری شایع ، انجمن جهانی گوارش، که هر ساله یک موضوع را برای تمرکز و فعالیت انتخاب می کند، امسال شعار «سلامت دستگاه گوارش را در اولویت قرار دهید» را برای هفته سلامت گوارش انتخاب کرده است.

این راستا، انجمن جهانی گوارش وظیفه ای را بر عهده گرفته تا این اطلاعات و آگاهی را در سطح جامعه افزایش دهد. در حال حاضر این موضوع با همکاری 11 استان و تشکیل یک کمیته علمی در سطح کشور پیگیری شده است. این کمیته از اساتید و فوق تخصص های گوارش تشکیل شده است که در این هفته با انجمن همکاری دارند.

تاثیرات تغییر سبک زندگی بر سلامت افراد

دکتر فرهاد زمانی رئیس انجمن گوارش و کبد ایران در همایش سلامت گوارش و کبد  اظهار داشت : دستگاه گوارش سیستم وسیعی دارد و سلامت این دستگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما بررسی های نشان می دهد که بیشترین بیماری‌ها مربوط به دستگاه گوارش است که ناشی از تغییرات سبک زندگی و تغذیه افراد است.  

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران با هشدار به جوانان ، گفت: تا حد ممکن از مصرف فست‌فود خودداری کنید چون به مروز زمان بیماری‌های التهابی روده  را به همراه خواهد داشت .

 وی ادامه داد: بر طبق آمار حدود ۳۵ درصد از کل سرطان‌های بدن مربوط به دستگاه گوارش و ۳۷ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از سرطان به دلیل مشکلات دستگاه  گوارش است. این در حالی است که بیشترین آمار سرطان‌ها مربوط به روده بزرگ، معده و کبد است که به خوبی می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

اهمیت بهداشت دهان و دندان در سلامت گوارش

وی همچنین تصریح کرد :  باید به این موضوع نیز توجه داشت که سلامت دهان و دندان بخش جدایی ناپذیری از سیستم گوارش است و بسیاری از بیماری های مرتبط با گوارش، ارتباط مستقیم با سلامت دهان و دندان دارند.

دکتر زمانی همچنین در ادامه به اهمیت خواب منظم اشاره کرد و گفت: خواب کم و بی کیفیت می تواند بر بسیاری از بیماری های گوارش و بخصوص بیماری های خود ایمن دستگاه گوارش تاثیر گذار باشد و ما باید حداقل 6 تا 7 ساعت خواب منظم و مفید داشته باشیم.

پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش با تغذیه سالم

دکتر همایون واحدی دبیر انجمن گوارش و کبد  نیز در همایش مشکلات و بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد  گفت : بیماری‌های التهابی روده به دلیل تغییر وضعیت زندگی و بروز چاقی در ایران افزایش یافته بنابراین باید افزاد باید از مصرف فست فودها تا حد ممکن خودداری کنند و تغذیه سالم داشته باشند. در عین حال ضروری است مصرف کربوهیدرات‌ها برای پیشگیری از بیماری ها در لیست غذایی روزانه قرار گیرد.

 وی در ادامه  با بیان اینکه سرطان معده جزو شایع ترین و سرطان رودده قابل پیشگیری ترین  بیماری هاست ، توضیح داد : با انجام آزمایش های مختلف  می توان از روند این  بیماری پیشگیری کرد .

دکتر واحدی در پایان  تاکید کرد: با درمان به موقع بیماری‌های گوارش می توان از بروز آسیب به ارگان‌های مختلف جلوگیری کرد.  

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار