| کد مطلب: ۱۱۴۳۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد

بازگشت «هرکول پوآرو» دوست داشتنی/ پخش از تلویزیون

یکی از پرطرفدارترین سریال‌های کارآگاهی خارجی که در دهه هفتاد از تلویزیون پخش می‌شد، «هرکول پوآرو» براساس رمان‌های آگاتا کریستی بود؛ سریالی که هنوز هم در خاطر اکثر مخاطبان مانده است. اخیرا اعلام شده قسمت‌های جدید از همان مجموعه «هرکول پوارو» درحال دوبله برای پخش از تلویزیون است.

بازگشت «هرکول پوآرو» دوست داشتنی/ پخش از تلویزیون

به گزارش آرمان ملی آنلاین، با توجه به اینکه دیوید سوشی، بازیگر انگلیسی نقش هرکول پوآرو سال 2013 از بازی در این نقش خداحافظی کرده، به نظر می‌رسد منظور از دوبله قسمت‌های جدید، همان قسمت‌هایی باشد که بعد از سال 2000 ساخته شد و هیچ‌گاه در تلویزیون ایران روی آنتن نرفته است.

خبرگزاری ایسنا با انتشار تصاویری از ناصر ممدوح در اتاق دوبلاژ، از دوبله سه فصل (10 قسمت) جدید هرکول پوآرو برای پخش از تلویزیون خبر داده است. در این خبر آمده که مدتی است دوبله قسمت‌های جدید «هرکول پوآرو» با مدیریت رضا آفتابی و هنرمندی اکبر منانی، صداپیشه هرکول پوآرو شروع شده و حالا ناصر ممدوح هم به این جمع پیوسته است. آخرین دوبله این مجموعه به 13 سال قبل برمی‌گردد.

سریال «هرکول پوآرو» در دهه هفتاد روی آنتن تلویزیون ایران رفت. شمایل متفاوت پوآرو با آن سبیل جذاب و دسیپلین خاص خود بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و از موسیقی آن هم استقبال زیادی شد. 54 قسمت از 70 قسمت ساخته شده از این سریال تا اواسط دهه هفتاد روی آنتن تلویزیون ما می‌رفت اما فصل‌های جدید آن که از سال 2000 به بعد ساخته شد هیچ‌گاه از تلویزیون پخش نشد. احتمالا همان قسمت‌هاست که حالا از آرشیو بیرون آمده و در مرحله دوبله قرار گرفته است.

اقتباس‌های زیادی از «هرکول پوآرو» شده و بازیگران مختلفی نقش او را بازی کرده‌اند اما در ذهن اکر مردم تصویر دیوید سوشی، بازیگر انگلیسی این سریال با نام پوآرو نقش بسته است. این سریال سال ۱۹۸۹ شبکه ITV بریتانیا ساخته شد؛ سریالی در ۱۳ فصل و ۷۰ قسمت که به مدت ۲۵ سال از این شبکه و بعدتر از BBC پخش شد. هرکول پوآرو بلژیکی شخصیت اصلی تمام این ماجراهای جنایی، با ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که داشت، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای تلویزیونی در جهان تبدیل شد.

دیوید سوشی، بازیگر انگلیسی نقش پوآرو به مدت 25 سال یعنی یک ربع قرن، ایفاگر نقش هرکول پوآرو بود. جالب اینجاست زمانی که در 41 سالگی ایفای این نقش را به او پیشنهاد داده‌اند، این اثر آگاتا کریستی را نخوانده بوده و تازه مشغول مطالعه آن شده و تحقیقات گسترده‌ای در رابطه با این نقش انجام داده است.

سوشی در مصاحبه‌ای گفته: ««یک فهرست از عادت‌ها و شخصیت پوآرو درست کردم و اسم آن را پرونده ویژگی‌ها گذاشتم. این پرونده ۵ صفحه داشت و ۹۳ جنبه از زندگی پوآرو را در بر می‌گرفت. هنوز هم آن فهرست دارم. در واقع در تمام سال‌هایی که نقش پوآرو را بازی می‌کردم، آن فهرست را با خودم سر صحنه می‌بردم و مرور می‌کردم و یک نسخه از ان را هم به کارگردان‌ها می‌دادم.»

تلاش‌های او در مستندی به نام «پوآرو بودن» محصول شبکه ITV به تصویر کشیده شده. او دو لقب شوالیه و فرمانده والامقام امپراطوری بریتانیا را هم از ملکه انگلستان دریافت کرده است.

دیوید سوشی بعد از 25 سال ایفای مداوم نقش هرکول پوآرو، در نوامبر ۲۰۱۳ پس از تولید آخرین قسمت از این مجموعه با این شخصیت خداحافظی کرد. آخرین پرونده، آخرین قسمت پوآرو با بازی سوشی بود که اتفاق بسیار مهمی در آن رقم خورد.

در آخرین پرونده، پوآروی سالخورده برای جلوگیری از وقوع یک قتل دیگر، از دوست دیرین خود کاپیتان هیستینگ خواست که به «استایلز کورت» محل تحقیقات در اولین پرونده‌ای که مشترکاً روی آن کار می‌کردند، برگردد. پوآرو در آنجا مردی را میابد که با تسلط به روانشناسی، دیگران را برای انجام قتل متقاعد می‌کند، پوآرو در آخرین قسمت خود به یک قاتل تبدیل می‌شود و آن شخص را به قتل می‌رساند و صحنه را طوری بازسازی می‌کند که خودکشی به نظر برسد.

موسیقی این اثر که توسط کریستوفر گانینگ ساخته شده، یکی از نوستالژی‌های جذاب دهه هفتاد است. این موسیقی سال 1990 جایزه بفتای بهترین موسیقی غیراقتباسی تلویزیون را گرفت.هنوز مشخص نیست زمان پخش قسمت‌های درحال دوبله «هرکول پوآرو» چه زمانی خواهد بود اما احتمالا به‌زودی شاهد پخش آن از شبکه تماشا خواهیم بود.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار