«آرمان ملی» از تاثیر شرایط جامعه بر یکدست اصولگرایانه گزارش می کند؛
ماه عسل دولت و مجلس تا کی؟
حمید شجاعی: سید ابراهیم رئیسی در مقام رئیس جمهور با شعارهایی نظیر مبارزه با فساد، کارآمدی، شایستهسالاری و تغییر به نفع مردم شروع به فعالیت کرده و قرار است با ارائه طرح و راهکارهایی مشکلات جامعه در حوزههای مختلف را حل و فصل کند. به ویژه حوزه اقتصاد و معیشت مردم که رئیس جمهور گفته برنامه ویژهای برای آن دارد. گماردن محمد مخبر به معاونت اول و محسن رضایی به معاونت اقتصادی و تفویض مدیریت اقتصادی دولت به معاون اول نشان میدهد که او که رئیسی قصد دارد واقعا تحولی در این عرصه ایجاد کند. اما برخی معتقدند با وجود برخی افراد حاضر در کابینه این امر هرچند در ابتدا کمی سهل اما در ادامه ممتنع و مشکل مینماید.

آرمان ملی آنلاین -البته به نظر میرسد که با یکدستی که ایجاد شده موانع و مشکلاتی که در راه حل مشکلات پیش روی دولت پیشین بود برداشته شود و وئلت رئیسی بتواند عملکرد مطلوبی از خود برجای بگذارد اما این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که این احتمال وجود دارد در این یکدستی نیز میان برخی قوا اختلافاتی شکل گیرد و آن زمان پرسش این خواهد بود که حل مشکلات مردم در کدام اولویت قرار خواهد گرفت؟ هر چند که امروز هم مشخص نیست که کدام مساله در اولویت قرار دارد؛ حل مشکلات اقتصادی و معیشتی؛ کرونا یا سیاست خارجی؟ گذشت زمان مشخص خواهد کرد که اولویت دولت سیزدهم چه و عملکرد دولت چگونه خواهد بود.
هوای آفتابی روابط دولت و مجلس
واژه حاکمیت یکدست طی چند وقت اخیر بسیار در بین رسانهها، کارشناسان و سیاسیون مورد استعمال قرار گرفته که ناظر به هماهنگی و یکدستی قوای 3 گانه و برخی نهادها و سازمانها است. اما اگر این مساله را به لحاظ عمقی و موشکافانه بخواهیم به بررسی بنشینیم حاکمیت یکدست روایت در اختیار گرفتن قدرت از سوی جریان سیاسی اصولگرا است که از اسفند 98 در انتخابات حداقلی مجلس را تصاحب کردند و در ادامه آن در خرداد 1400 و بازهم انتخاباتی نه چندان مشارکتی پیروز رقابت در شوراهای شهر، ریاست جمهوری و دولت شدند تا تمامی نهادهای انتخابی را از آن خود کنند. هر چند که طولی نکشید با تغییرات در راس دستگاه قضایی دیگر قوه از قوای 3گانه را نیز با خود همراه دیدند. چه اینکه دیگر نیروهای این جریان نیز در سایر نهادها و سازمانهای انتصابی مشغول به کار هستند که شاید از آخرین نفرات آنها بتوان از علیرضا زاکانی که منتظر تایید حکم شهرداری تهران است و امیر حسین قاضیزاده هاشمی که به تازگی به معاونت رئیس جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شده است، نام برد. با این حال مفهوم عام حاکمیت یکدست را میتوان در هماهنگی قوای 3 گانه دولت، مجلس و قوه
قضائیه مشاهده کرد. جایی که روسای مجلس و دستگاه قضا به طور کامل از دولت و اقداماتش حمایت میکنند و از آمادگی خود برای کمک به دولت میگویند. این در حالی است که بسیاری معتقدند این هماهنگی و یکدستی باید به یک کارآمدی در راستای حل مشکلات جامعه در حوزههای مختلف منجر گردد. با توجه به شرایط حساس و بحرانی جامعه و لزوم عملکرد مطلوب، قوی و پاسخگو از سوی دستگاههای اجرایی و تقنینی انتظار میرود که دولت و مجلس بتوانند ارتباط موثر و مطلوبی داشته باشند و به عبارتی در مسائل و مشکلات در عین همکاری نظارت و انتقاد سازنده را فراموش نکرده و صرفا در حمایت از یکدیگر بر نیایند. هر چند که به عقیده بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل سیاسی عمر ماه عسل دولت و مجلس چندان به دراز نخواهد کشید و از میانههایهای عملکرد دولت و شاید در همان نیمه دوم سال اختلافاتی میان دولت و مجلس بروز کند که حل مشکلات مردم و کارآمدی مدیران در حاشیه قرار گیرد. چه اینکه به اعتقاد برخی انتقادات وارده به کابینه رئیسی به دلیل عدم وزن قابل توجه و تحصیلات و سابقه اجرایی آنها در حوزه مربوطه نیز سبب ساز خواهد شدتا گمانهزنیها مبنی بر عدم کارآیی مثبت آنها در
حوزههای مختلف و بروز برخی نارضایتیهای احتمالی در جامعه موجبات اختلاف میان دولت و مجلس را رقم بزند. گرچه مجلس انقلابی همواره در حمایت از رئیس جمهور و دولت است اما بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نشان داد که هر چقدر دولت در مجلس حامی دارد؛ به همان اندازه یا کمتر منتقدانی هم دارد که در موقع لزوم به میدان آمده و موضعگیری میکنند. لذا باید دید که ارتباط دولت و مجلس تا کی همینطور آفتابی خواهد ماند.
اقتصاد بیتوجه به روابط بینالملل!
یک چهره سیاسی در خصوص اولویتهای دولت سیزدهم اظهار داشت: اولویت در مرحله اول در بحث سلامتی و کرونا است مساله کرونا هم زیان اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد و هم باعث جنگ اعصاب در خانوادهها شده است. بنابراین چگونگی حل مساله کرونا، بسیار مهم است. محمد هاشمی رفسنجانی گفت: اولویت دوم که بسیار مهم است اقتصاد است. اقتصاد امروز بدون مسائل و روابط بینالملل خیلی معنا ندارد و ما باید اقتصاد را از نظر روابط بینالمللی معنا کنیم، دلیل آن این است که کشور باید برای خرید کالاهای ضروری روابط داشته باشد تا بتواند تولید داشته باشد و میتواند از همین تولید خودش مصرف کند پس ما برای تولید نیاز به جامعه بین الملل و مواد و تجهیزات و دانش و .. داریم و برای مصرف هم نیاز به بازار بین الملل داریم. این بدون روابط خارجی سالم و صحیح و فاقد تنش امکان پذیر نیست. وی افزود: در ارتباط با شرایط کشور هم باید تشنج زدایی صورت گیرد و روابط بین الملل روابطی مبتنی بر حفظ منافع طرفین باشد و با عزت و حکمت و این نوع اصول باشد و هم جایی باشد که تولیدی که انجام میشود بازار مصرف هم داشته باشد و بازگشت پول آن امکان پذیر باشد و یا به شکل تجهیزات یا مواد
اولیه و یا نقدینگی تبادل شود و بالاخره این تبادل باید وجود داشته باشد و تبادل بدون ارتباط سالم و ارتباطات بینالمللی امکان پذیر نیست. وی بیان کرد: بنابراین اگر اولویت اقتصاد باشد، روابط بین الملل هم جزء اولویتهای مهم است تا اقتصاد بتواند تحقق پیدا کند، یعنی بحث تولید و مسکن و صادرات و واردات و برگشت پول یا در قالب تجهیزات یا مواد اولیه باشد و این تبادلات بینالمللی نیاز به تعامل و رابطه دارد و بدون تعامل میسر نمیباشد. نه تنها ما بلکه کشورهای دیگر هم اگر در یک برههای این گونه مسائل را تجربه کرده باشند به این جمع بندی رسیدهاند که امکان تنها زیستن وجود ندارد. هاشمی اظهار کرد: در خصوص یکدستی دولت و مجلس اذعان کرد: فعلا که به تعبیری ماه عسل دولت و مجلس است. در جلسه اخیر هم رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه در تایید قوه مجریه صحبت کردند و قول همکاری دادند و گفتند در همه زمینهها با هم هستیم و انشاءا... که این گونه باشد. البته الان همه امکانات در اختیار آنهاست از جمله صدا وسیما و بسیاری از مؤسسات مثل آستان قدس، بنیاد مستضعفان و تبصره ۸۲ و...، یعنی الان همه جا در اختیار آنهاست. شرایط مناسبی فراهم شده است
که اگر بتوانند خوب از آن استفاده کنند و به قولهایی که به مردم دادند عمل کنند، بسیار خوب است.
ارسال نظر