| کد مطلب: ۱۱۲۹۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد

علی جنتی: حضور ظریف و طیب‌نیا در دولت چهاردهم قطعی است

عضو حزب اعتدال و توسعه می‌گوید: از آقای دکتر طیب‌نیا دعوت به همکاری به عمل آمد و ایشان هم به این شرط که در دولت فرماندهی اقتصادی دولت را به عهده داشته باشد پذیرفت و این امر ظاهرا مورد پذیرش رئیس جمهوری قرار گرفته است بر این اساس وزرای اقتصادی باید با ایشان هماهنگی داشته باشند.

علی جنتی: حضور ظریف و طیب‌نیا در دولت چهاردهم قطعی است

به گزارش آرمان ملی آنلاین، «حضور طیب نیا و ظریف در دولت پزشکیان قطعی است»؛ این خبری است که علی جنتی، عضو کابینه دولت یازدهم در مورد ترکیب اعضای کابینه دولت چهاردهم مطرح می‌کند و می‌گوید؛ «از ابتدا شرط حضور طیب‌نیا کنار پزشکیان همین بوده که فرماندهی اقتصادی دولت با او باشد و ظاهراً رئیس جمهور منتخب پذیرفته است.»

جنتی حضور اصولگرایان در دولت چهاردهم را نفی نمی‌کند و می‌گوید امکان دارد میان اصولگرایان افرادی باشند که منافع ملی را به منافع حزبی ترجیح بدهند، بنابراین منعی برای حضور آن‌ها در دولت پزشکیان وجود ندارد.

حمله به ظریف از جمله محور‌های گفتگوی علی جنتی است. او می‌گوید عده‌ای قدرت‌طلب از ابتدای انقلاب اقدام به لجن مال کردن و حتی به شهادت رساندن افراد کارآمد می‌کردند، کما اینکه همین افراد مطهری و بهشتی را به شهادت رساندند.

براساس این گزارش بخش‌هایی از گفت و گوی جنتی را در ادامه می‌خوانید:

مقام معظم رهبری در دولت‌ها و دوره‌های مختلف همواره تاکید بر انسجام ملی داشته‌اند و در صحبت‌های روز یکشنبه هم همین نکته را بیان کردند. ایشان همیشه اهتمام داشتند صدایی که از کشور به خارج منعکس می‌شود نشانگر وحدت جامعه و انسجام ملی باشد نه اینکه هر روز مطالبی مطرح شود که نشان‌دهنده اختلاف در درون کشور باشد و دیگران بتوانند از این اختلافات سوء استفاده کنند.

تاکید روز یکشنبه ایشان هم بر همین نکته بود که حتی الامکان مسائل سیاسی و جناحی را در برخورد‌های خودتان دخالت ندهید و نمایندگان مجلس در بررسی طرح‌ها، لوایح و صلاحیت وزرای پیشنهادی مسائل سیاسی و جناحی را دخالت ندهند و بر اصول و معیار‌های اساسی تکیه کنند که البته از جمله آن‌ها کارآمدی، صداقت، درستکاری، پاکدستی و امین بودن است.

ایشان تاکید داشتند که از این گونه افراد استفاده شود. این که آیا همه جریانات سیاسی به این سخنان توجه خواهند کرد یا نه، تجربه گذشته نشان می‌دهد که متاسفانه گروهی به ظاهر شعار تبعیت از رهبری می‌دهند و در عمل به گونه دیگری عمل می‌کنند و بار‌ها این را در موارد مختلف دیده ایم و الان هم پیش بینی همین است که این‌افراد یا جریانات آن چه را که می‌شوند توجه نمی‌کنند و راه خود را ادامه می‌دهند.

برای برخی قدرت طلبی و دستیابی به قدرت و استفاده از فرصت‌ها و احیانا پرکردن جیب خود مهم است. در جریان کارزار انتخاباتی اخیر مشاهده کردیم جناح‌هایی بودند که برای رسیدن به هدف از هر وسیله مشروع و نامشروع استفاده می‌کردند تا به قدرت برسند.

استفاده از اموال دولتی و بکارگیری استانداران، فرمانداران و حتی دهیاران و مدیران کل استان‌ها کاملا مشهود بود. آن‌ها نظر رهبری را در عدم استفاده از امکانات دولتی به خوبی می‌دانستند، در عین حال به روش خود را ادامه دادند.

جریان شکست خورده در انتخابات، احساس می‌کند ظریف در حمایت از پزشکیان نقش موثری داشته و امکان دارد در دولت جدید نقش کلیدی داشته باشد لذا با تمام توان به تخریب او پرداخته‌اند. ما در گذشته نیز شاهد بودیم که در دوره‌های مختلف، افرادکارآمد که قادر به اداره کشور بودند و نقش اساسی در پیش برد و پیشرفت کشور داشتند لجن مال می‌کردند تا کشور را از خدمات آنان محروم کنند.

مگر شخصیتی مانند شهید بهشتی نداشتیم؟ واقعا شخصیتی کارآمد برای اداره کشور بود، اما او را به شهادت رساندند و یا شخصیتی مانند مرحوم مطهری را ترور کردند. مرحوم دکتر بهشتی را در زمان حیاتش مورد اتهامات ناروا قرار دادند و همراه با عوامل خارجی تلاش می‌کردند که حیثیت او را در بین مردم خدشه‌دار کنند به طوری که وقتی به شهادت رسید، امام به نام شهید مظلوم از او یاد کردند. متاسفانه در هر دوره عناصری هستند که برای رسیدن به قدرت، تلاش می‌کنند افراد کارآمد را از سر راه خود بردارند و ابداً به منافع ملی و سرنوشت کشور نمی‌اندیشند. تنها هدف آنان رسیدن به قدرت است. آنان شیفتگان قدرتند نه تشنگان خدمت.

باتوجه به این که صحبت‌های اخیر ایشان فاصله زیادی با زمان رای اعتماد به دولت ندارد شاید هشدار‌های رهبری هنوز درگوش نمایندگان باشد لذا گمان نمی‌کنم در این دوره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی برخورد منفی و نامناسب داشته باشند.

ولی احتمالا پس از تشکیل کابینه برخی از نمایندگان مخالف دولت با سوال کردن و احیانا طرح استیضاح وزرا و ایجاد مانع ایجاد سعی خواهند کرد دولت را زمین گیرکنند.

مواردی که شایع است و لیست‌هایی که منتشر شده، هیچیک واقعیت ندارد. همه گمانه زنی افراد است. مطرح کردن افراد برای وزارتخانه‌ها یا به این نیت است که آنهارا بر سر زبان‌ها بیاندازند و مورد توجه قرار گیرند تا به عنوان یک گزینه در لیست نهائی قرار گیرند و یا صرفا گمانه‌زنی است.

تا جایی که من اطلاع دارم، کمیته‌های مسئول بررسی نامزد‌های وزارت اسامی برگزیدگان در این کمیته‌ها را به شورای راهبری ارائه می‌کنند و در شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نهایتا گزینه‌های برتر را به رئیس جمهور پیشنهاد کنند.

در نهایت شخص رئیس جمهور باید گزینه نهائی را انتخاب کند. چه بسا برخی از افراد پیشنهادی شورای راهبری هم مورد توجه رئیس جمهور نباشند و افرادی دیگری را به پیشنهاد سایر مراجع انتخاب کند؛ لذا تاکنون مشخص نشده است که چه کسی چه مسئولیتی را بر عهده خواهد گرفت. البته از ابتدا مشخص بود که از آقای دکتر طیب‌نیا دعوت به همکاری به عمل آمد و ایشان هم به شرط آنکه در دولت فرماندهی اقتصادی دولت را به عهده داشته باشد پذیرفت و این امر ظاهرا مورد پذیرش رئیس جمهوری قرار گرفته است بر این اساس وزرای اقتصادی بایستی با ایشان هماهنگی داشته باشند لذا حضور دکتر طیب‌نیا در کابینه قطعی به نظر می‌رسد.

قاعدتاً دکترظریف هم درکابینه جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. آنچه راجع به سایر افراد گفته می‌شود همگی گمانه زنی است.

امکان دارد آقای طیب نیا به عنوان معاون اول انتخاب شود و یا عهده دار یکی از پست‌های اقتصادی شود.

دولت ملی به این معنا که ممکن است برخی اصولگرایان معتدل هم که شایستگی داشته باشند در این کابینه حضور یابند امکانپذیر است. ولی اطلاعی ندارم که تاکنون در کارگروه‌ها فرد اصولگرائی پیشنهاد شده باشد.

قطعا اکثریت اعضای کابینه اصلاح‌طلب یا اعتدالگرا هستند و عموما کسانی انتخاب خواهند شد که بیش از آنکه به جناح و جریان سیاسی تکیه کنند، به منافع ملی کشور بیاندیشند. امکان دارد در بین اصولگرایان نیز افرادی باشند که به منافع ملی بیش از منافع جناحی و حزبی خود توجه داشته باشند.

منبع : خبر آنلاین

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار