| کد مطلب: ۱۰۶۷۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از ادامه رویکردهای محدودنگر در انتخابات‌های صنفی گزارش می‌دهد

دومینوی ردصلاحیت‌ها به نظام پرستاری رسید

آرمان ملی: مفهوم انتخابات و ردصلاحیت در انتخابات‌‌های ایران با هم عجین شده و تفاوتی هم نمی‌کند که انتخابات ملی باشد مثل انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، خبرگان و شوراها یا انتخابات صنفی باشد مثل انتخابات سازمان نظام مهندسی، نظام پزشکی یا نظام پرستاری.

دومینوی ردصلاحیت‌ها به نظام پرستاری رسید

به تناسب شرایط و نگاه‌های دستگاه‌های مسئول در حوزه اینگونه انتخابات‌ها معیارها برای تایید یا رد صلاحیت نیز تغییر می‌کند. در یک دوره‌ای شاهد کمترین رد صلاحیت‌ها هستیم  و در دوره‌ای دیگر مثل شرایط کنونی شاهد موثرترین رد صلاحیت‌ها در انتخابا‌ت‌ها هستیم. روندی که در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 ، ریاست جمهوری سیزدهم در خرداد 1400  و همچنین انتخابات نظام مهندسی، نظام پزشکی و... جریان داشته است. حال خبر می‌رسد که روند این رد صلاحیت‌ها به انتخابات نظام پرستاری هم رسیده است. البته قانون می‌گوید فقط کسانی که محکومیت قضایی منجر به محرومیت اجتماعی دارند باید از کاندیداتوری معاف شوند و هیچ دلیلِ دیگری برای رد صلاحیت نباید ملاک قرار گیرد. با این حال ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری کشور در حالی برگزار می‌شود که پرستاران همچنان با مشکلاتی چون دستمزدهای پایین، کمبود نیرو و اجبار برای انجام کار اضافی دست و پنجه نرم می‌کنند. اجرای قانون تعرفه‌گذاری که یکی از مطالباتِ جدی پرستاران طی سال‌های مختلف بوده نیز نتوانست مشکلِ آن‌ها را حل کند. پرستاران معتقد هستند آیین‌نامه‌ای که برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری نوشته شد، به قدری حداقلی بود که در عمل رقم چندانی به حقوق آن‌ها اضافه نکرد و آنچه اجرا شد وضعیتِ آن‌ها را چندان نسبت به قبل تغییر نداد. این در شرایطی است که علاوه بر این؛ خبر رد صلاحیت برخی کاندیداهای نظام پرستاری در روزهای اخیر اعتراضات جامعه‌ پرستاری را به دنبال داشته است.

* رد صلاحیت دبیرکل خانه‌‌پرستار

دبیرکل خانه پرستار گفت: چون پیگیرِ مساله‌ دوستانِ رد صلاحیت شده بودیم، ما را هم ردصلاحیت کردند! خبر رد صلاحیت برخی کاندیداهای نظام پرستاری در روزهای اخیر اعتراضات جامعه‌ پرستاری را به دنبال داشته است. یکی از این رد صلاحیت شده‌ها، محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه‌پرستار) است. شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در این خصوص گفت: رد صلاحیت در این دوره نسبت به دوره‌های قبل بی‌سابقه بوده است. وی افزود: من و برخی دیگر از دوستان در مرحله‌ اول تایید شدیم اما زمانی که پیگیر مسئله دوستان رد صلاحیت شده بودیم با من و برخی دیگر از دوستان تماس گرفتند که شما هم رد صلاحیت شدید! وی افزود: در حال حاضر پرستاران به شرایط خود معترض هستند و تجمعات آن‌ها در برخی شهرها و بیمارستان‌ها نیز نشانه‌ همین اعتراض است؛ سازمانِ نظام پرستاری تا امروز چه کاری برای پرستارانِ معترض انجام داده است؟ شریفی مقدم تصریح کرد: سازمان نظام پرستاری یک نهاد صنفی وحرفه‌ای است، سیاسی نیست که مشمولِ ردصلاحیت‌های گسترده شود! مگر هیأت مدیره نظام پرستاری چقدر اختیار دارد که عده‌ای به دنبالِ حذف رقیب هستند؟ لازم به ذکر است که محمد شریفی‌مقدم پیشتر سمت‌هایی چون قائم مقام و معاون سازمان نظام پرستاری را در کارنامه‌ خود داشته اما حالا حتی نمی‌تواند کاندیدای نظام پرستاری شود!

*105 نفر رد صلاحیت شده‌اند

مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، در ارتباط با روند تعیین صلاحیت داوطلبان انتخابات نظام پرستاری، توضیحاتی داد. علیرضا رحیم‌نیا، اظهار داشت: از ۴ هزار و ۱۱۴ نفری که در انتخابات این دوره نظام پرستاری کاندیدا شده بودند، ۱۰۵ نفر رد صلاحیت شده‌اند که وزارت بهداشت در مرحله تجدید نظر خواهی، صلاحیت بیش از نیمی از آنان را تأیید کرده است. وی با تأکید بر اینکه رد صلاحیت‌ها توسط پنج نهاد ناظر پیش بینی شده در قانون انجام شده است، افزود: از ۴ هزار و ۱۱۴ نفری که در انتخابات این دوره نظام پرستاری نامزد شده بودند، در مجموع ۱۰۵ نفر معادل یک و ۴ دهم درصد کل نامزد‌ها رد صلاحیت شده‌اند که عدد خیلی کمی است. رحیم نیا ادامه داد: از ۱۰۵ نفری که صلاحیت آن‌ها رد شده بود ۹۸ نفر به هیأت تجدید نظر مستقر در وزارت بهداشت درخواست بررسی مجدد دادند که ما به عنوان عضو ناظر ۴۵ نفر از آن‌ها را تأیید صلاحیت کرده‌ایم. مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، در خصوص سازوکار هیأت تجدید نظر مستقر در وزارت بهداشت، بیان کرد: در این هیأت دو نماینده را وزیر بهداشت تعیین می‌کند و دو نفر از نمایندگان سازمان نظام پزشکی، یک نفر از وزارت کشور و یک نفر هم از دادستانی دوباره پرونده رد صلاحیت شدگان را بررسی کرده و نتیجه بررسی‌ها تأیید ۴۵ نفر از رد صلاحیت شدگان بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار