| کد مطلب: ۱۰۶۶۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» ادامه واکنش‌ها به منع از کار برخی اساتید دانشگاه‌ها را بررسی می‌کند

پاکسازی اساتید برجسته در جهت خالص‌سازی دانشگاه‌ها / یک تکه‌‌ از پازل خالص سازی

آرمان ملی : حسن روحانی:باید حرمت دانشگاه و اساتید را حفظ کنیم. عبدالواحد موسوی لاری:اخراج اساتید یک تکه از پازل خالص‌سازی است.

پاکسازی اساتید برجسته در جهت خالص‌سازی دانشگاه‌ها / یک تکه‌‌ از پازل خالص سازی

«خالص‌سازی» واژه‌ای بود که چند ماه پیش علی لاریجانی، رئیس ادوار مجلس آن را در خصوص جریانی حداقلی به کار برد که تلاش دارد بر همه شئون جامعه تاثیرگذار شود و به نحوی همه چیز را در ید قدرت خود بگیرد. جریانی که جز به اهداف و منویات خود به مساله دیگری فکر نمی‌کند و اگر در این بین از اقدامات و تصمیمات غیرکارشناسی  و غیرمنطقی این جریان کشور و جامعه نیز آسیب دید و متحمل هزینه‌های سنگینی هم شد برایش اهمیتی ندارد. اما در همین راستا لاریجانی اخیرا واژه دیگری تحت عنوان «انقلابیِ کاسب کار» را به ادبیات سیاسی اضافه کرده و می‌گوید: «انقلابی کاسب کار به‌دنبال این است که بگوید بقیه انقلابی نیستند، ما انقلابی هستیم و همه پست‌ها را ما باید بگیریم.» بر مبنای همین امر نیز جریان خالص‌ساز درصدد است که گام به گام حوزه نفوذ و عملکرد خود را گسترش دهد. انتخابات حداقلی ریاست جمهوری 1400 را می‌توان یکی از نمودهای تاثیر و نفوذ جریان خالص‌ساز دانست. چه اینکه بسیاری معتقدند این جریان از هم اکنون برای انتخابات مجلس پیش رو نیز طرح و برنامه دارد و درصدد است به نحوی پیش برود که در نهایت افراد مدنظر خود را به کرسی‌های بهارستان برساند. این در حالی است که این جریان گرچه رویکردهای حداقلی دارد، اما از طرفی سر و صدای زیادی هم دارد در سایر حوزه‌ها نیز وارد شده و عمل می‌کند. ماجرای اخراج اساتید برجسته از دانشگاه‌ها که با واکنش‌های گسترده‌ای هم روبه‌رو شده است نیز گام بعدی جریان خالص‌ساز است که بسیاری آن را انقلاب فرهنگی دوم در راستای پاکسازی دانشگاه از اساتید نخبه و برجسته و در  اضافه کردن افرادی به هیأت‌های علمی که از نظر عملی از جایگاه و کرسی برخوردار نباشند اما به جهت گرایش و تفکر سیاسی با جریان خالص‌ساز همراه باشند، می‌دانند. اتفاقی که به گواه دلسوزان ادامه‌دار بودن  آن می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به پیکره علمی و آموزشی کشور وارد کند. هر چند برخی بر این باورند که برنامه بعدی اینها پس از اخراج و پاکسازی اساتید گزینش دانشجویان و اخراج و پاکسازی آنها از دانشگاه‌هاست تا همه دانشگاه با کادرِ استاد و دانشجویان همراه و همفکر ادامه کار بدهد. باید دید آیا این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و همچنان باید منتظر کنار رفتن اساتید نخبه بیشتری باشیم و نحیف‌ترشدن بار عملی دانشگاه‌های کشور را به مشاهده بنشینیم یا اینکه این روند در جایی متوقف خواهد شد.

*ادامه ممنوع‌التدریسی اساتید

در ادامه حذف اساتید و هیأت علمی‌های دانشگاه‌های مختلف روز گذشته نیز خبر رسید 2 تن از دیگر اساتید دانشگاه ممنوع‌‌التدریس و اخراج شده‌اند. آن طور که رسانه‌ها آورده‌اند؛ دانشگاه هنر با حذف نام دکتر مسعود علیا و دکتر امیر مازیار از چارت دروس ترم آتی گروه فلسفه این دانشگاه، این دو استاد دانشگاه را ممنوع‌التدریس کرد. دروس مورد تدریس این دو استاد به سایر اساتید واگذار شده است. پیش‌تر در ترم گذشته نیز امیر مازیار از تدریس منع شده بود. مسعود علیا و امیر مازیار از امضاکنندگان بیانیه‌ اساتید در اعتراض به بازداشت دانشجویان بوده‌اند. آنچه مسلم است این روند ادامه‌دار خواهد بود چرا که گویی یک جریان درصدد است که تفکر خود را بر فضای علمی و دانشگاهی کشور حاکم کند. زمانی‌که سردار حسین علایی و سیدرضا صالحی امیری که از چهره‌های مشهوری در نظام هستند از تدریس منع می‌شوند دیگر در مورد سایر اساتید کنار گذاشته شده چه می‌توان گفت. فقط ای‌کاش آنها که چنین رویکردی را پیش گرفته‌اند متوجه عواقب و پیامدهای این کار نسنجیده و غیرمعقول هم بودند. چرا که کم نبوده‌اند افراد نخبه، برجسته و طراز اولی که به جهت همین نگرش‌ها جلای وطن کردند  و با مهاجرت به سایر کشورها عطای ماندن در ایران را به لقایش بخشیدند.

*امیدواریم مسئولان این موج را متوقف کنند

رئیس‌جمهور پیشین کشورمان در واکنش به اخراج اساتید از دانشگاه  اظهار داشت: ما باید حرمت دانشگاه و اساتید را حفظ کنیم. شکستن حرمت دانشگاه و اساتیدی که برخی از آنها اساتید بنام و فرهیخته هستند و جدا شدن از دانشگاه برای دانشجویان، علم و کشور خسارت است. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در واکنش به اخراج اساتید از دانشگاه، گفت: ما باید حرمت دانشگاه و اساتید را حفظ کنیم. شکستن حرمت دانشگاه و اساتیدی که برخی از آنها اساتید بنام و فرهیخته هستند و جدا شدن از دانشگاه برای دانشجویان، علم و کشور خسارت است. وی افزود: امیدواریم مسئولان تدبیری به خرج بدهند و این موج را متوقف کنند. روحانی در این خصوص که آیا اخراج اساتید دامنه مهاجرت‌ها را هم گسترش می‌دهد تصریح کرد: بله؛ باعث گسترش مهاجرت می‌شود.

* این بیماری مثل موریانه ریشه‌های نظام و انقلاب را می‌خورد

وزیر کشور دولت اصلاحات اخراج اساتید را یک تکه از پازل خالص‌سازی دانست و اظهار داشت: متأسفانه این فضا در کشور هست که برخی کارشناسان، اساتید، نیروهای خلاق و مدیران را به شکل و بهانه‌ای از گردونه خارج می‌کنند. عبدالواحد موسوی لاری در خصوص تأثیر این موضوع در مهاجرت نخبگان و دانشگاهیان، بیان کرد: در همه چیز تأثیر دارد و فقط در مهاجرت نخبگان نیست. در همه مسائل اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و بی‌اعتمادی جامعه به مجموعه نظام اثر می‌گذارد. کار بسیار ناشایستی است که متأسفانه دارد انجام می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار