| کد مطلب: ۱۰۶۵۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد

جایگاه مجلس و انتظارات مردم

جایگاه مجلس در همه کشورها و ایران عزیز ما بسیار ویژه و با اهمیت است به‌طوری‌که توسعه و رشد اقتصادی و شکوفایی کشور از موضوعات بسیار مهمی است که مجلس در آن نقش درجه اول را دارد و از آنجا که بررسی صلاحیت‌ها و توانایی‌های وزرا اگر چه توسط رئیس‌جمهور معرفی می‌شوند اما زمانی موفق به ورود به دولت می‌شوند که رای اکثریت نمایندگان را کسب کنند.

جایگاه مجلس و انتظارات مردم

به گزارش آرمان ملی آنلاین، نبی‌اله عشقی ثانی، فعال اجتماعی نوشت: در شرایطی که هر طرح و برنامه و بودجه‌ای که قرار است در کشور به اجرا گذاشته شود باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد و سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و اداره امور کشور، روابط با دیگر کشورها و تعاملات با آنها به ترتیبی تحت تاثیر و با هماهنگی مجلس است، نشانه‌ای از تاثیرگذاری و مسئولیت آن در اداره امور کشور است. از سوی دیگر نمایندگان مجلس در همه شهرستان‌ها و کل کشور مستقیما از سوی مردم انتخاب می‌شوند و البته در مقابل مردم نیز مسئول هستند.

اینها ویژگی‌های مجلس است که حکایت از جایگاه مهم مجلس دارد به همین نسبت هم میزان رضایتمندی مردم از نحوه اداره کشور و چالش‌هایی که در مورد تورم شدید، رشد قیمت‌ها، کاهش ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری، مهاجرت نخبگان، بیکاری و نارضایتی مردم به‌خاطر فشار اقتصادی وجود دارد و باعث کاهش رفاه عمومی شده است از موضوعاتی است که مجلس در مقابل آن مسئول است و می‌تواند روی انتخابات آینده نیز اثر بگذارد. در دور گذشته انتخابات مجلس حدود 42 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند که برای کشور ما رقم پایینی است.

حال که به نظر می‌رسد وضعیت معیشت مردم رضایت بخش نیست آیا با افت بیشتر شرکت کنندگان مواجه نمی‌شویم و برای جبران آن چه باید کرد تا افراد بیشتری ‌پای صندوق‌های رای بیایند و مشارکت بالا رود؟ برگزاری انتخابات مجلس موضوعی نیست که فقط به فرهیختگان، تحصیلکردگان، اهل دانشگاه و کارشناسان، کارکنان دولت مربوط شود، خیر، انتخابات مجلس به همه مردم در همه نقاط کشور، شهری و روستایی، فقیر وغنی و همه قومیت‌ها و خرده فرهنگ‌ها ارتباط مستقیم و تعیین کننده دارد. هر قانونی که در مجلس تصویب شود زندگی همگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد لازم نیست آدم اهل سیاست باشد تا به آن توجه کند، هر کس در ایران زندگی می‌کند حتی ایرانیان خارج نشین هم دعوت می‌شوند و حق دارند تا در انتخابات شرکت کنند و کاندیدای مورد نظرشان را انتخاب کنند، در حقیقت هم حق وهم تکلیف است. هر فرد ایرانی این اختیار را دارد که در انتخابات به‌عنوان رای دهنده یا انتخاب شونده شرکت کند.

ابتدا باید مردم بپذیرند و شرایط را رو به جلو ببینند تا در انتخابات شرکت کنند و مناسب‌ترین افراد کاندید شده را که با خواسته‌ها و انتظارات آنان همخوانی بیشتری دارند انتخاب کنند تا بر صندلی مجلس جلوس کنند و مدافع حقوق قانونی مردم باشند. اکنون هفت ماه تا برگزاری انتخابات فرصت باقی است. مردم باید بشنوند و مطالعه کنند و اطلاعات جمع کنند و مشورت کنند و از همه رسانه‌ها و شبکه‌های ملی و مجازی کمک بگیرند تا شناخت کافی پیدا کنند و بهترین تصمیم را بگیرند. متاسفانه تشکل‌های سیاسی، فراکسیون‌ها، اصلاح طلبان‌ها، محافظه کاران و دیگران تا کنون به صورت باز و به‌منظور روشنگری واطلاع‌رسانی وارد میدان انتخابات نشده‌اند و از قبل هم برنامه‌ای از سوی آنان برای آموزش افکار سیاسی، سازماندهی، تربیت نیروهای سیاسی و روشنگری مشاهده نشده است.

لذا شاید مردم دچار نوعی به‌خود رها شدن شوند به‌خصوص جوانان که فاقد اطلاعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کافی برای تجزیه و تحلیل مسائل کشورمی‌باشند و احتمالا به تفاوت‌ها و ویژگی‌های گروه‌های سیاسی چندان اشراف ندارند، به تبلیغات فردی و ناچارا به انتخاب‌های لحظه آخری که در روز‌های انتخابات به صورت بسیار فشرده با آن مواجه می‌شوند بسنده می‌کنند. در شرایطی که فرصت بررسی و تبادل نظر کافی ندارند که امری پسندیده نیست.

با امید به آنکه، بزرگان، دلسوزان فرهیخته کشور و اهل سیاست زودتر برای تشویق مردم و تصمیم گیری درست برای سرنوشت خودشان وارد عرصه اطلاع‌رسانی شوند و انتخاباتی با تعداد قابل قبولی شرکت کننده وکاندیدای فرهیخته داشته باشیم تا برای برون رفت از مشکلات ونارسایی‌ها که کشورومردم با آن روبه‌رو هستند با ارائه طرح وبرنامه‌هایی جدید دست به اقداماتی اساسی بزنند بدیهی است چنانچه اقدامی و فعالیت تاثیرگذاری انجام نشود باید در انتظار افت بیشتر شرکت کنندگان در انتخابات مجلس آینده باشیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار