| کد مطلب: ۱۰۶۰۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد

شرق و غرب در تلاشند تا ایران را محدود کنند

ایران کشوری است دارای سابقه‌ای دیرینه و تباری بلند که تاریخ درخشان تمدن‌های هزاره‌ای و جایگاهی بس سترگ دارد. اگر پنج تمدن بزرگ هزاره‌ای را در تاریخ بشری نام ببریم، ایران در میان آنها درخشش کم نظیری را از خود نشان می‌دهد به گونه‌ای که ایران زمین نه یک جغرافیا یا یک پهنای سرزمینی که یک فرهنگ تمدنی را در خود جای داده است. از منظر کد ژئوپلیتیک و ژنوم ژئواستراتژیک ایران از جایگاهی بلند برخوردار است. به گونه‌ای که هم اکنون در خوانش قرن بیست‌ویکمی ایران به عنوان کشوری که بسیاری از انباشته‌ها و داشته‌های خود را از دست داده است.

شرق و غرب در تلاشند تا ایران را محدود کنند

به گزارش آرمان ملی آنلاین مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: این جغرافیا عظمت خود را حفظ کرده و بر اساس ژنوم ژئواستراتژیک و کد ژئوپلیتیکش پنجره‌ای به سوی ادبیات استراتژیک جهان می‌گشاید که بلعیدن آن برای هیچ قدرتی امکان‌پذیر نیست. ایران شاهراه ارتباط شمال به جنوب شرق به غرب و قلب تپنده مرکزی‌ترین جغرافیای منطقه‌ای جهان است. اگر در قرن بیستم پل پیروزی میان شمال و جنوب بوده است؛ امروز پاپیولا یا تونلی بس مهم در معادلات بین‌المللی برای شکل دادن به آینده نظم نوین جهانی است. از این رو است که شرق و غرب در مسیر ارتباط با تهران تلاش در محدود سازی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و قدرت بین‌المللی دارند.

اینکه ایران می‌خواهد یک قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی باشد از حقوق تاریخی ایران قلمداد می‌شود و از حقوق فرهنگی و تمدنی ایران بر می‌خیزد. هر کشوری با هر سابقه، دیرینه و تباری محق است که به دنبال توسعه ملی و ارجحیت یافتن جایگاه خود در نظم منطقه‌ای و نظام بین‌الملل باشد. ایران در طول تاریخ به صورتی که بر مبنای جایگاه، پایگاه، هویت شناسی، جایگاه شناسی، ظرفیت شناسی و موقعیت شناسی آن نگاه می‌کنیم توانسته است همواره بدرخشد و در طول تاریخ مطرح باشد. به گونه‌ای که گراهام فولر می‌گوید ایران قبله عالم است.

اگر چه معتقد است ایرانیان همواره فکر می‌کنند همه جهان به ایران می‌اندیشند، اما باید گفت گراهام فولر اگرچه از منطق خود بزرگ بینی کلام محورانه ایرانیان چندان بیراه نمی‌گوید، اما اینکه ایران؛ جغرافیای ایران و نه تنها جغرافیا بلکه اندیشه و تفکر ایرانی اینگونه خود را در طول تاریخ نمایش می‌دهد از انصاف دور می‌شود. ایران بسیار بزرگ، سازنده، پر اهمیت و دارای شرافتی معنادار در میان ملت‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌های کهن است.

از این منظر ایران از آن جهت تنهاست که ایرانیان خوب شناخته نمی‌شوند، اگر ایران بانو توسط خود ایرانیان پاسداشته ‌نشود و زمانی که حرمت حریم یک کشور به عنوان یک فرهنگ و تمدن توسط فرزندانش به خوبی پاسداشته نشود یگران هم احترامی برای آن قائل نیستند و با تمام ترفند‌ها، توطئه‌ها و دسیسه‌چینی‌ها در پی آن بر می‌آیند که از آن به عنوان ابزاری استفاده کنند یا در تنهایی آن بکوشند. ایران تنها نیست، زمانی که ایرانیان بدانند ایران یعنی همه ایرانیان و در این مسیر تنهایی ایرانیان را از کف بگذارند و در کنار هم متحدانه از ایران حمایت کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار