| کد مطلب: ۱۱۴۰۸۷۴
لینک کوتاه کپی شد

حقایقی جالب درباره جلیقه ضد گلوله

باید بدانید این جلیقه‌ها، تنها گلوله های تفنگ را متوقف نمی کنند و حقایقی در خود پنهان دارند که در ادامه این بخش می خوانید.

حقایقی جالب درباره جلیقه ضد گلوله
به گزارش آرمان ملی آنلاین، جلیقه‌های ضدگلوله تجهیزاتی حیاتی برای محافظت از جان انسان‌ها در برابر اصابت گلوله هستند درباره این جلیقه‌ها حقایق جالبی وجود دارد.
 

حقایق جلیقه ضد گلوله

نیروهای پلیس در ماموریت های حساس، نگهبانان امنیتی،EMT و سایر مجریان قانون از جلیقه‌های ضد گلوله استفاده می‌ کنند چرا که این تجهیزات نظامی ضامن حفظ حیات این افراد به شمار رفته و از آنها در برابر گلوله و تهدیدات ناشی از تیراندازی محافظت می کند. اما در مورد جلیقه های زندگی بخش تا چه اندازه اطلاعات دارید؟ آیا این تجهیزات در مقابل نفوذ گلوله مقاوم هستند؟ باید بدانید این جلیقه‌ها، تنها گلوله های تفنگ را متوقف نمی کنند و حقایقی در خود پنهان دارند که در ادامه این بخش می خوانید.

جلیقه ضد گلوله واقعا ضد گلوله نیست

در دنیای واقعی هیچ چیز کاملاً ضد گلوله نیست. جلیقه های ضد گلوله ساخته شده از کولار در واقع مقاوم در برابر گلوله هستند و طبق استانداردهای بین المللی مقاومت بالستیک تا سطح خاصی از حفاظت درجه بندی می شوند که یکی از پرکاربردترین آنها NIJ 0101.04 است.

واقعیت این است که جلیقه‌های مقاوم در برابر گلوله از پوشنده در برابر هر تهدیدی محافظت نمی‌کنند، در عوض برای مقاومت در برابر کالیبرها و انواع گلوله‌های خاص طراحی شده‌اند.برای محافظت از ضربه چاقو به یک نوع کاملاً متفاوت زره بدن با سیستم های بالستیک بسیار خاص نیازاست و این یعنی پوشیدن جلیقه ضد گلوله شما را تبدیل به سوپرمن نمی کند.

جلیقه ضد گلوله، کاملا ضد گلوله نیست، بلکه در برابر گلوله مقاوم است. یک جلیقه ضد گلوله با اطمینان 100٪ جلوی انواع گلوله هایی را که به جلیقه شلیک می شود را نمی گیرد چراکه در واقع هیچ چیزی که 100٪ ضد گلوله باشد، وجود ندارد که در مورد جلیقه ضد ضربه نیز صدق می کند.

بافت جلیقه ضد گلوله مثل تور فوتبال عمل میکند

جلیقه های ضد گلوله از لایه های کوچک زیادی از الیاف ضد گلوله ساخته شده اند و مشابه زمانی که توپی به دروازه فوتبال شلیک می شود، شبیه به تور فوتبال عمل می کند، یعنی انرژی حاصل از توپ در دروازه فوتبال پخش می شود.

سرعت گلوله نیز نقش دارد؛ یعنی هر چه ضربه شلیک ضعیف تر باشه، به او که جلیقه می پوشد آسیب کمتری وارد میشود بنابراین، یک گلوله سریع قادر به نفوذ به جلیقه ضد گلوله خواهد بود. به عنوان مثال تفنگ های ناتو 7.62x51، SS109 یا تفنگ های پرسرعت مشابه می توانند به جلیقه ضد گلوله بدون صفحات زره سخت نفوذ کنند. گلوله هایی که دارای نوک سخت بوده و یا با سرعت بالایی شلیک می شوند، ممکن است از الیاف عبور کرده و حیات فرد مورد نظر را تهدید کنند.

 

 

طول عمر جلیقه ضد گلوله

عمر اکثر جلیقه های ضد گلوله 5 سال است و این طبق استانداردهای موسسه ملی دادگستری (NIJ) است. البته که یک جلیقه ضد گلوله که هر روز استفاده می شود، دوام خود را سریعتر از جلیقه ای که استفاده نمی شود، از دست می دهد.

جلیقه ضد گلوله رابطه خوبی با رطوبت ندارد

پس از یک روز و شب طولانی، همیشه توصیه می شود که جلیقه ضد گلوله خود را برای جلوگیری از آسیب ناشی از رطوبت در جایی مناسب و در معرض گردش هوا یا نور خورشید قرار دهید.

جلیقه خود را در کمد یا جای صاف نگه دارید

بافت جلیقه ضد گلوله را نمی توان به هیچ وجه در مدت طولانی کشیده یا خم کرد. این باعث می شود که الیاف ضد گلوله از هم جدا شوند و در نتیجه دوام خود را از دست بدهند و در نهایت جلوی هیچ گلوله ای را نگیرند بنابراین بهتر است جلیقه خود را در کمد یا مکانی صاف در معرض نور خورشید قرار دهید.

هرگز جلیقه ضد گلوله خود را خیس نکنید

همانطور که در مورد رطوبت و عرق صحبت شد، رابطه این جلیقه ها با آب نیز چندان خوب نیست برای همین آنها را ضد آب میسازند ولی با این وجود شنا با این جلیقه ها و خیس شدن آنها عاملی است که موجب کم اثر شدن میزان محافظت شان خواهد شد.

طبق استاندارد NIJ 0101.06 یک جلیقه ضد گلوله باید قبل از آزمایش به مدت 30 دقیقه در آب قرار گیرد تا ضد آب بودن آن تایید شود از این رو اکثر تولید کنندگان جلیقه ها را با مواد ضد آب قوی می سازند. هیچ وقت نباید از لباسشویی و خشک کن برای تمیز کردن جلیقه ضد گلوله استفاده کرد، استفاده از اتو نیز ممنوع است.

بعد از اصابت گلوله میتوانید به کار خود ادامه دهید

شما فیلم های زیادی را تماشا می کنید که در آن قهرمان مورد اصابت گلوله قرار می گیرد و 5 دقیقه بعد به دلیل پوشیدن جلیقه ضد گلوله از خواب بیدار می شود؛ در واقع اینطور نیست. نیروی شلیک با یک تفنگ اسپلاتر با قدرت 3 برابر خواهد بود که روی بدن اثری ایجاد می کند که باعث کبودی و درد خواهد شد اما بعد از اصابت آن بازهم میتوانید به راه خود ادامه داده و پیش بروید.

استفاده از پنل های جلویی و پشتی ضرورت دارد

برای نیروهای نظامی استفاده از هر دو پنل های محافظتی مخصوص قسمت های جلو و پشت بدن، ضرورت دارد زیرا ممکن است فرد از پشت مورد شلیک گلوله قرار بگیرد.

جلیقه های ضد گلوله خانم ها متفاوت است

خانم ها نمی توانند از جلیقه های ضد گلوله مردانه استفاده کنند زیرا جلیقه های ضد گلوله برای بانوان نظامی بصورت جداگانه طراحی و تولید می شود.

چیزی را نمی توان جایگزین بند های جلیقه ضد گلوله کرد

از بند های مخصوص جلیقه ضد گلوله برای کارایی هرچه بهتر آن استفاده کنید زیرا بند های متفرقه از حرکت صحیح جلیقه جلوگیری کرده و هیچ گونه محافظت بالستیکی ندارند.

اگر وزن کم یا اضافه کردید، به یک جلیقه ضد گلوله جدید نیاز دارید

یک جلیقه ضد گلوله مناسب نباید خیلی گشاد یا تنگ باشد بلکه باید نزدیک بدن باشد تا بتواند کارایی لازم و محافظت کافی را از فرد به عمل آورد.

جلیقه ضد گلوله محافظ جانتان در تصادف رانندگی خواهد بود

الیاف موجود در جلیقه می تواند بیش از شدت گلوله را تحمل کند، از این رو جان سالم بدر بردن از یک حادثه رانندگی در حالیکه جلیقه ضد گلوله بر تن دارید، امری طبیعی است.

جای قرار گیری پنل های بالستیک بسیار مهم است

پنل های بالستیک را باید در محل های خاصی با حامل اصلی خود جفت و جور کرد،این قسمت های منحصر به فرد هستند که انرژی گلوله را جذب کرده و آن را منهدم می سازند. بخش پشتی پنل ها نیز به منظور کاهش تروما (همان جراحت و ضربه) طراحی شده اند.

هرگز با نوار چسب جلیقه آسیب دیده را ترمیم نکنید

ممکن است سعی کنید جلیقه ضد گلوله آسیب دیده خود را با نوار چسب تعمیر کنید یا... ولی در اینجا دلیل مهمی برای انجام ندادن این اشتباه وجود دارد:

بعد از این کار شما نمی توانید به درستی با جلیقه حرکت کنید زیرا نوار چسب جلیقه را سفت کرده و انعطاف پذیری آن را کاهش می دهد و این مسئله می‌تواند در موقعیت‌هایی که نیاز به واکنش سریع دارید، مشکل ساز باشد.

چه کسی جلیقه ضد گلوله را اختراع کرد؟

شاید از خود بپرسید که جلیقه های بالستیک چه زمانی اختراع شدند و چه کسی این کار را انجام داد؟ خوب، بسیاری از مردم دست خود را در ساخت زره امتحان کردند، و اولین نمونه‌های زره ضد گلوله تجاری فروخته شده را می‌توان به دوبلین، ایرلند، و چوسون، کره، بین سال‌های 1840 و 1860 مرتبط دانست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار