| کد مطلب: ۱۰۶۶۲۶۹
لینک کوتاه کپی شد

آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی

آرمان ملی : سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: عدالت فقط در محکمه نیست. عدالت را باید در جامع محورهای انقلاب اسلامی ببینیم.

آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی

مسعود ستایشی گفت: ‌ تاکید رئیس قوه قضائیه بر موقعیت‌شناسی در اجرای قانون، شناخت ترفندهای جدید دشمن و صیانت از اعتماد مردم به نظام اسلامی از طریق استمرار برقراری ارتباط با مردم و شنیدن دغدغه‌های مردم از جمله نکات برجسته بود. وی افزود: رئیس قوه قضائیه در رابطه با برخورد با مفاسد از جمله برخورد با مفاسد اقتصادی و ناسازگاری با مظاهر فساد در جامعه دستوراتی را صادر کرده‌اند. سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: هفته گذشته حکم پرونده رستمی صفا به سرانجام رسید، این امر بیانگر این موضوع است که قوه قضائیه هیچگونه مسامحه‌ای با فساد ندارد.

همچنین در اجلاس برگزار شده، رئیس دستگاه قضا بر برخورد ضابطان با نظارت دادستان‌ها با جرائم مشهود از جمله بی‌حجابی با استفاده از ظرفیت قانونی فعلی تا به سرانجام رسیدن قانون جدید تاکید کرد. ستایشی یادآور شد: بر اساس تاکید رئیس قوه قضائیه مستمرا گفته شده در حوزه حجاب قانون وجود دارد و بی‌حجابی جرم مشهود است و کیفیت جرم مشهود در قانون بیان شده و ضابطان موظف به برخورد با جرم مشهود هستند. وی درباره آخرین وضعیت پرونده سهامداران سدید بیان داشت: فرایندهای رسیدگی در موضوعات کیفری و جزایی و حقوقی در قانون کاملا احصا شده است. طرق رسیدگی و نحوه اعتراض به تصمیمات یا شکایات از تصمیمات اتخاذ شده از دادگاه بدوی طبق قانون مشخص شده است. در حوزه کیفری نیز مقررات ما در باب تجدیدنظرخواهی، فرجام‌خواهی و اعاده دادرسی به موجب قانون مشخص است.

ستایشی درباره اینکه با توجه به مباحث مطرح شده مبنی بر دادن اطلاعات محرمانه به صندوق بین‌المللی پول از سوی رئیس سابق بانک مرکزی در دولت گذشته، آیا دستگاه قضائی به‌عنوان مدعی‌العموم در این زمینه ورود داشته یا شکایتی را دریافت کرده است؟ افزود: تا این لحظه گزارشی که مبتنی بر این باشد از ناحیه فرد مورد نظر صورت گرفته باشد، واصل نشده و اگر چیزی برسد اطلاع‌رسانی می‌کنیم‌. وی افزود: این اطمینان را داشته باشید دستگاه قضائی با تمسک به موازین قانونی و شرع مقدس، آنچه که به‌دستش برسد که مبتنی بر تضییع حقوق عمومی است، کوتاه نمی‌آید و مسامحه ندارد و با قاطعیت برخورد می‌کند. وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حمله تروریستی به شاهچراغ و نیز گزارش وزارت اطلاعات مبنی بر دستگیری ۲۰۰ تن از اعضای داعش ‌و جاسوسان رژیم صهیونیستی، بیان کرد: خبری که داده شده را تایید می‌کنیم و در این خصوص اعلام می‌کنیم که اقدامات موسعی از سوی ضابطان و قوه قضائیه صورت گرفته و پرونده‌های متعددی تشکیل شده است. سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: بارها و بارها عرض کردیم که هیچ‌گونه تعارفی با کسانی‌که برهم زننده امینت و روان مردم هستند نداریم و چنانچه مستقیم یا غیرمستقیم با سرویس‌های خرابه‌کار رژیم صهیونیستی یا غرب ارتباط داشته باشند برخورد می‌کنیم.

وی افزود: افراد بازداشت شده از جمله بازداشتی‌های حمله دوم به شاهچراغ مشخص هستند و نحوه بازداشت و تعداد آنها مشخص است ولی از آنجا که این پرونده در مرحله تحقیقات ابتدایی است نمی‌توان جزئیات بیشتری را گفت اما متهمان قصد فعالیت خرابکاری و تروریستی در نقاط مختلف کشور در اربعین حسینی و قبل و پس از این ایام را داشتند. سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با اقدامات قوه قضائیه در خصوص اصلاح ساختارهای فسادزا و زمینه‌های فساد گفت: قوه قضائیه با همکاری سازمان بازرسی کل کشور سه راهبرد تقویت شفافیت و پاسخگویی، ارتقای مبارزه بی‌امان با فساد و پیشگیری از فساد در دستگاه‌های اداری را موردتوجه قرار داده است. سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: مبارزه با فساد تقویت شده است و با روش‌های علمی حل مساله و در بستر اسناد بالادستی با هدف افزایش کارایی و رشد اقتصاد تاکنون موفق به شناسایی ۲۱۰ گلوگاه فسادزا شده‌ایم و به منظور تقویت مبارزه با فساد نظارت الکترونیک، تعامل با دستگاه‌ها و حمایت از گزارشگران فساد اقداماتی انجام شده است. وی در خصوص حمایت قوه قضائیه از افشاگران و گزارشگران فساد اظهارکرد: نگاه قوه قضائیه حمایت از گزارشگران فساد اقتصادی است، این افراد یار و یاور قوه قضائیه در امر مبارزه با فساد هستند، در مبارزه با جرائم مشهود نیز ضابطان موظف هستند که مطابق موازین قانونی عمل کنند و این مسیر مورد حمایت قوه قضائیه است؛ البته باید این نکته را مورد توجه قرار داد که افشاگری فساد نباید منجر به اشاعه فساد باشد. ستایشی ادامه داد: لایحه‌ای در خصوص حمایت مالی از افشاگران تدوین شده و در صحن مجلس مطرح است‌.

در این لایحه به چگونگی حمایت از افشاگران فساد اقتصادی پرداخته شده است. سخنگوی دستگاه قضا در خصوص بازداشت برخی اعضای شوراهای شهر در سراسر کشور افزود: به‌دنبال ارتقای اعتماد مردم هستیم اما عده‌ای با اعمال خود اقدام به بی‌اعتمادی می‌کنند و با کسانی‌که مرتکب رفتار مجرمانه می‌شوند مطابق با قانون برخورد می‌کنیم. در جلسه با شورای عالی استان‌ها پیشنهاد شد تا کارگروه مشترکی میان قوه قضائیه و شورای عالی استان‌ها تشکیل شود تا این کارگروه با تعیین اولویت‌ها به احصا و رفع مسائل مربوطه بپردازد. سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی تاکید کرد: ۴ نفر از ۲۸ متهم با قرار بازداشت موقت در زندان هستند. سایر متهمان با وثایق سنگین و به لحاظ صدور قرار قبولی وثیقه آزاد هستند. در حال حاضر ۷۵ نفر از مجموع ۱۵۲ مالباخته، وجوه امانی خود را از بانک ملی اخذ و پس از مصالحه نسبت به بانک ملی رضایت کامل و بدون قید و شرط خود را اعلام کرده‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار