| کد مطلب: ۱۱۳۵۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد

مهاجران افغان دارای سابقه کیفری اخراج می شوند

اتریش در این زمینه با آلمان هماهنگ شده و اعلام کرده که قصد دارد اخراج اتباع افغان دارای سابقه کیفری به کشورشان را به زودی انجام دهد.

مهاجران افغان دارای سابقه کیفری اخراج می شوند

به گزارش آرمان ملی آنلاین، اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی اتریش گفته است که به دلیل تغییر وضعیت امنیتی در این کشور، اخراج مهاجران به افغانستان به صورت موردی مجاز شده است. اتریش در این زمینه با آلمان هماهنگ شده و اعلام کرده است که قصد دارد اخراج اتباع افغان دارای سابقه کیفری به کشورشان را به زودی آغاز کند.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که آلمان روز جمعه ۲۸ نفر از مهاجران اففان دارای سابقه «محکومیت کیفری» را اخراج کرد و به کشورشان بازگرداند. اقدام برلین در واقع نخستین مورد از اخراج مهاجران افغان به کشورشان پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود. وین در همین راستا اعلام کرده است که قصد دارد با برلین برای انجام اخراج‌های هماهنگ و مشترک همکاری نزدیک داشته باشد.

کارل نهامر، صدراعظم اتریش در این زمینه می‌گوید: «وزیر کشور مدت‌ها است گفتگو با همتای آلمانی خود را برای حل مشکل چگونگی اخراج مهاجران به افغانستان آغاز کرده است زیرا اتریش نیز در حال حاضر تصمیم به اخراج افغان‌ها و سوری‌ها (به شرط داشتن سابقه کیفری) گرفته است. اکنون گام بعدی این است که بتوان افراد را مستقیماً به افغانستان یا سوریه بازگرداند.»

گرهارد کارنر، وزیر کشور اتریش نیز در سخنانی تصمیم آلمان برای اخراج مهاجران سابقه‌دار افغان را کاری «درست و خوب» توصیف کرده است. وی در همین راستا، ماه مارس گذشته خواستار گفتگو در خصوص ضرورت و فوریت بازنگریِ ممنوعیت اخراج مهاجران به افغانستان و سوریه دز سراسر اتحادیه اروپا شده بود.

وزیر کشور اتریش طی نشستی در بروکسل گفته بود: «ما در حال حاضر، قادر به بازگرداندن هیچ کس به کشورهایی مانند سوریه یا افغانستان نیستیم، زیرا این امر خلاف قوانین اتحادیه اروپا قلمداد می‌شود.» وی در این زمینه یادآور شد که دست کم حدود سه چهارم درخواست‌های پناهندگی در اتریش به اتباع دو کشور افغانستان و سوریه مربوط می‌شود.

اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی اتریش پیش‌تر اعلام کرده بود که به دلیل تغییر وضعیت امنیتی در این کشور اخراج به افغانستان از این پس مجاز خواهد بود. ارزیابی صورت گرفته در این خصوص از سوی مقامات مهاجرتی اتریش، ماه ژوئیه به تایید دادگاه قانون اساسی این کشور نیز رسید.

وزارت و اداره فدرال امور خارجه اتریش در حال حاضر به طور فشرده روی طرح اجرای اخراج به افغانستان کار می کنند و مذاکرات در این خصوص با چندین کشور اروپایی در جریان است.

گرهارد کارنر، وزیر کشور اتریش روز جمعه تصریح کرد: «این واقعیت که اخراج به افغانستان دوباره امکان‌پذیر شود، خواسته‌ای است که من و کشورم مدت‌هاست آن را مطرح می‌کنیم و بنابراین از این اتفاق بسیار خوشحال هستم. بسیار مهم است که ما دوباره این امکان را داشته باشیم که افراد را به افغانستان و سوریه اخراج کنیم؛ به همین دلیل این کار در آینده نیز از مبدا اتریش انجام خواهد شد.»

وی افزود: «این واقعیت که یک رژیم تروریستی، یعنی طالبان، در آنجا مسئولیت دارد، دلیل تعلیق آن بوده است. به همین دلیل، همکاری نزدیک با شرکای منطقه بسیار مهم است تا بتوانیم افراد را مستقیماً به کابل یا افغانستان نیز بازگردانیم.»

اتریش تا همین اواخر همانند آلمان، از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱، فردی را مستقیماً به افغانستان اخراج نکرده است. مقامات اتریشی پیش‌تر دست به اخراج مهاجران افغان زده بودند اما این مقصد این اخراج‌ها معمولا کشورهای ثالث بوده است.

در حالی که ایده اخراج‌های هماهنگ و مشترک با آلمان در بین بسیاری از چهره‌ها و طیف‌های سیاسی اتریش مورد استقبال قرار گرفته است، اما برخی هشدار داده‌اند که این موارد باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند.

وزیر دادگستری اتریش که برآمده از احزاب سبز است می‌گوید: «ما به عنوان یک جامعه قوی، امنیت خود را بسیار جدی می‌گیریم. قوانین ما واضح و قاطع هستند و باید بدون هیچ استثنایی اجرا شوند. اسلام‌گرایی و تروریسم تهدید بزرگی برای امنیت ما هستند و ما با تمام توان با آنها مقابله خواهیم کرد. این شامل استفاده از همه اختیارات قانونی، از جمله اخراج، می‌شود.»

بنا به اعلام اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی اتریش، بیش از ۲۱ هزار سوری و حدود ۹ هزار تبعه افغان در سال ۲۰۲۳ برای پناهندگی به این کشور درخواست داده‌اند.

منبع : عصر ایران

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار