| کد مطلب: ۱۱۲۲۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد

کابینه اسرائیل فرو می پاشد؟/این وزیر نتانیاهو استعفا می دهد

در حالی که وزرای راستگرای اسرائیل تهدید کرده‌اند در صورت موافقت نتانیاهو با آتش‌بس، استعفا دهند، بنی گانتز، عضو کلیدی کابینه جنگ اسرائیل نیز به دلیل فقدان برنامه‌ای برای فردای پس از جنگ، قصد کناره‌گیری دارد.

کابینه اسرائیل فرو می پاشد؟/این وزیر نتانیاهو استعفا می دهد

 به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ انتظار می‌رود که با گذشت اولتیماتوم یک‌ماهه و برآورده‌نشدن درخواست بنی گانتز، عضو کلیدی کابینه جنگ اسرائیل مبنی بر تهیه طرحی برای فردای پس از جنگ غزه توسط نتانیاهو، این مقام اسرائیلی ائتلاف حاکم را ترک کند.

به نوشته العربی الجدید، دفتر گانتز اعلام کرد که او روز شنبه ساعت ۸:۴۰ شب به وقت محلی در کنفرانسی مطبوعاتی صحبت خواهد کرد. طبق گزارش‌ هاآرتص، انتظار می‌رود در این سخنرانی، گانتز خروج خود را از کابینه اعلام کند.

این تصمیم پس از گزارش‌هایی در رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر عدم وجود مذاکرات جاری بین گانتز و کابینه بر سر مطالباتی که او در انتقاد علنی خود از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ماه می مطرح کرده بود، اتخاذ می‌شود.

بخشی از این انتقادات مربوط به نبود برنامه پس از جنگ برای غزه است. نتانیاهو از تعهد به برنامه‌های پیشنهادی برای بعد از جنگ، از جمله کنترل نوار غزه توسط تشکیلات خودگردان فلسطین، خودداری کرده است.

سایر مطالبات گانتز شامل داشتن برنامه‌ای برای بازگشت اسرای اسرائیلی، بیرون‌راندن حماس و بازگشت اسرائیلی‌ها به جنوب و شمال سرزمین‌های اشغالی می‌شود.

روز پنجشنبه، شبکه‌ اسرائیلی کان گزارش داد که آمریکا در تلاش برای رسیدن به آتش‌بس و توافق تبادل اسرا، سعی کرده گانتز را برای به تعویق انداختن خروجش قانع کند.

گانتز در جریان انتقاد علنیش، ضرب‌الاجل هشتم ژوئن را برای اعلام یک طرح پس از جنگ تعیین کرد. استعفای مورد انتظار گانتز در بحبوحه شکست کابینه اسرائیل پس از اعلام پیشنهاد آتش‌بس جدید توسط جو بایدن صورت می‌گیرد. این پیشنهاد خشم اعضای ائتلاف راست افراطی اسرائیل را برانگیخت. از جمله این افراد، ایتامار بن‌گویر (وزیر امنیت داخلی) و بزالل اسموتریچ (وزیر دارایی) هستند که با هرگونه آتش‌بسی که جنگ را پایان دهد، مخالفند.

بعد از اعلام این پیشنهاد، بن گویر اعلام کرد که در صورت امضای چنین توافقی، حزب «اوتزما یهودیت» او کابینه را منحل خواهد کرد. گانتز به همراه نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل با این توافق که منجر به پایان جنگ در ازای آزادی باقیمانده اسرای اسرائیلی می‌شود، موافقت کرده‌اند.

 

منبع : اکو ایران

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار