| کد مطلب: ۱۰۶۰۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد

یک قتل‌عام واقعی

کوچه‌های تنگ، پشت‌بام‌های هم سطح و ساختمان‌های مسکونی کوچک که افراد بسیاری را در درون خود جای داده‌اند، تصویری از اردوگاه شهر جنین واقع در بخش شمالی کرانه باختری را نمایان می‌کند. مکانی که در چند روز گذشته شاهد بزرگ‌ترین تهاجم خونین اسرائیل علیه فلسطینیان در بیش از 20 سال گذشته بوده است.

به گزارش آرمان ملی آنلاین محمد انیسی طهرانی، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: برای 3 نسل از فلسطینی‌ها، این اردوگاه از روز «نکبت» (14 مه 1948) که 750 هزار فلسطینی مجبور به ترک خانه‌های اجدادی خود شده‌اند تا راه را برای اشغالگران اسرائیلی باز کنند، محل زندگی بوده است. حملات اخیر اسرائیل اکنون تهدیدی برای بی‌خانمانی مجدد ساکنان اردوگاه شده است. نیروهای نظامی اسرائیل با استقرار صدها نفر، خودروهای زرهی حمله از آسمان با هواپیماهای بدون سرنشین و شلیک موشک، زیرساخت‌های غیر نظامی، خانه‌ها، سیستم فاضلاب و مخازن آب روی پشت بام‌ها و جاده‌ها را هدف قرار داده، به‌طوری‌که خدمات مخابرات، آب و برق قطع شده است.

حتی تعدادی از خبرنگاران هم مانند دفعات گذشته در حین گزارش وقایع جنین، مستقیما هدف تیراندازی مستقیم اسرائیل قرار گرفتند. این اولین بار نیست که اهالی رسانه در مناطق فلسطینی قربانی می‌شوند. مشهورترین آنها خانم «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار الجزیره 51 ساله، در حالی که سال گذشته واقعه حمله نظامی به این اردوگاه را گزارش می‌کرد، توسط سربازان اسرائیلی کشته شد. این خبرنگار فلسطینی- آمریکایی در حالی که یک ژاکت پولک آبی که به وضوح روی آن عبارت «PRESS» نوشته شده بود، به سرش شلیک شد. از اواسط سال 2021 که اسرائیل اشغال نظامی خود را تشدید کرد و حملات شهرک نشینان صهیونیست افزایش یافت، اردوگاه جنین به خانه صدها مبارز فلسطینی مسلح تبدیل شد که به عنوان نماد مقاومت ظاهر شده‌اند. گردان‌های جنین تنها یکی از گروه‌هایی هستند که به تازگی ظهور کرده‌اند که نشان دهنده افزایش سرخوردگی از تشکیلات خودگردان فلسطین است. دیگر مبارزان که بسیاری از آنها جوانان هستند و چاره‌ای جز ایستادگی نمی‌بینند متعلق به گروه‌های جهاد اسلامی، حماس و فتح می‌باشند. اما رژیم اسرائیل اهدافی را برای تهاجم وحشیانه به جنین برای خود ترسیم کرده که مهم‌ترین آنها تلاش برای سرکوب مقاومت جوانان فلسطینی است که برای دفاع از خود به طور فزاینده‌ای سلاح به دست می‌گیرند.

«دیانا بوتو»، وکیل و تحلیلگر ساکن کرانه باختری می‌گوید: «اسرائیل می‌خواهد هر کاری که می‌تواند برای سرکوب ساکنان جنین و هر نوع مقاومت دیگری انجام دهد. آنها [اسرائیل] سه گزینه را برای فلسطینی‌ها در نظر گرفته‌اند. اول، خروج کامل از جنین دوم، ماندن در اردوگاه و شهر بدون برخورداری از کمترین حقوق انسانی و در آخر، اگر مقاومت کنید ما [اسرائیل] شما را در هم می‌کوبیم. این همان چیزی است که آنها اکنون اجرا می‌کنند.» همچنین تشدید تنش در جنین بخشی از تلاش «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کم کردن فشار داخلی و آرام کردن وزرای راست افراطی در دولت خود است. در واکنش به این حمله وحشیانه بسیاری از جامعه بین‌المللی این اقدام اسرائیل را به شدت محکوم و خواستار توقف فوری آن شدند. به‌طوری‌که سازمان ملل از این رژیم خواسته استفاده از سلاح‌های پیشرفته نظامی را متوقف و هشدار داد که خشونت در سرزمین‌های اشغالی خطر خارج شدن از کنترل را دارد. اما ایالات متحده به‌عنوان سنتی‌ترین حامی تل‌آویو اعلام کرد از امنیت و حق اسرائیل برای دفاع در برابر حماس، جهاد اسلامی و سایر گروه‌ها حمایت می‌کند. روابط آمریکا و اسرائیل در زمان ریاست جمهوری بایدن و نخست وزیری نتانیاهو، مدت‌هاست خاص‌ترین روابط دو جانبه را به اشکال مختلف از بدبینانه تا سوررئالیستی تجربه می‌کنند.

مقامات اسرائیل به دفعات موضع رسمی ایالات متحده در حمایت از تشکیل کشور فلسطین را به چالش کشیده‌اند. همچنین نخست وزیر اسرائیل در سخنان خود از ابراز نارضایتی از سیاست‌های بایدن کوتاهی نکرد و رئیس‌جمهور آمریکا را به مداخله در امور اسرائیل به دلیل اظهارات بایدن درباره اصلاحات قضائی، متهم کرد. اما چرا دولت بایدن همچنان ناسازگاری‌های اسرائیل را تحمل می‌کند. اول، وضعیت سیاسی داخلی ایالات متحده است. بایدن تلاش می‌کند که حتی یک هم حزبی دموکرات طرفدار اسرائیل را در اکثریت ضعیف دموکرات‌ها در سنا از خود دور نکند. به ویژه زمانی که جمهوری‌خواهان که مجلس نمایندگان را در اختیار دارند، کورکورانه از نتانیاهو پیروی می‌کنند.

دوم، سیاست خارجی سنتی ایالات متحده است. خرد متعارف در واشنگتن مدت‌هاست که حول برآوردن نیازها و خواسته‌های اسرائیل می‌چرخد تا اسرائیل را به تعدیل مواضع خود در مورد صلح با فلسطینی‌ها و تحولات منطقه تشویق کند. اما در حقیقت، حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده تاکنون موضع اسرائیل را سخت‌تر، جامعه‌اش را رادیکالیزه‌تر و سیاست آن را به سمت فاشیسم سوق داده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار