| کد مطلب: ۱۱۴۲۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد

تند غذا خوردن تند آسیب زدن به بدن!

آهسته غذا خوردن فواید متعددی دارد. می‌تواند به جلوگیری از پرخوری، بهبود هضم، جلوگیری از افزایش وزن و کاهش مشکلات گوارشی کمک کند. آهسته‌تر غذا خوردن می‌تواند منجر به تجربه لذت‌بخش‌تری از خوردن شود و رابطه مثبت با غذا را تقویت کند.

تند غذا خوردن تند آسیب زدن به بدن!

به گزارش آرمان ملی، سرعت غذا خوردن به طور قابل توجهی بر سلامتی تأثیر می‌گذارد، آهسته غذا خوردن باعث بهبود هضم و کاهش پرخوری می‌شود. جویدن کامل غذا می‌تواند به جذب مواد مغذی کمک کند. خوردن سریع ممکن است قند خون، خطر دیابت و چاقی را افزایش دهد. کارشناسان توصیه می‌کنند که روش‌های آگاهانه‌ای مانند شمردن جویدن‌ها و نوشیدن جرعه‌های کوچک آب بین لقمه‌ها برای تقویت عادات غذایی سالم‌تر بسیار کارا خواهد بود.

سرعت غذا خوردن می‌تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. در دین مبین اسلام جویدن آهسته و مکرر غذا قبل از بلع توصیه شده است. این کار نه تنها دندان‌ها را تقویت می‌کند، بلکه تضمین می‌کند که آنزیم‌های گوارشی تا حد امکان استفاده می‌شوند و جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشند.

پژوهش‌های نوین، مزایای آهسته و متمرکز غذا خوردن را تأیید می‌کند.

چه اتفاقی می‌افتد وقتی کسی سریعتر غذا می‌خورد؟

خوردن سریع می‌تواند منجر به مصرف کالری بیشتر شود زیرا بدن زمان کافی برای ثبت احساس سیری ندارد. حتی پس از یک وعده غذایی قابل توجه، این جذب سریع ممکن است به طور ناخواسته احساس سیر نشدن را در فرد ایجاد کند. بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند می‌گویند که احساس سیری نمی‌کنند، که معمولاً به عادات سریع غذا خوردن آنها مربوط می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که سرعت غذا خوردن افراد ممکن است بر سطح قند خون و خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند دیابت نوع ۲ و چاقی تأثیر بگذارد. اگرچه بسیاری از عوامل مانند وزن بدن، ژنتیک، سن، فعالیت بدنی، عادات سیگار کشیدن و رژیم غذایی در ایجاد این خطرات نقش دارند، اما سرعت غذا خوردن نیز در این امر نقش بسزایی دارد.

افزایش قند خون

علم اثبات کرده که سرعت غذا خوردن ما نشان می‌دهد که وقتی سریعتر غذا می‌خوریم، قند خون سریعتر افزایش می‌یابد. افرادی که سریعتر غذا می‌خورند ممکن است افزایش سریع قند خون و تمایل به پرخوری را تجربه کنند، که به مرور زمان می‌تواند منجر به چاقی یا دیابت نوع ۲ شود. کارشناسان معتقدند این مساله می‌تواند به این دلیل باشد که مردم در هنگام گرسنگی سریع‌تر غذا می‌خورند. زمانی که بین وعده‌های غذایی زیاد فاصله بیافتد، می‌تواند باعث افت قند خون شود و به دلیل احساس گرسنگی شدید باعث سریع غذا خوردن و بعد منجر به افزایش مجدد قند خون می‌شود.

در حالی که بین سرعت غذا خوردن و خطر ابتلا به بیماری ارتباط وجود دارد، هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه سریع غذا خوردن مستقیما باعث دیابت می‌شود وجود ندارد.

فواید آهسته غذا خوردن

آهسته غذا خوردن فواید متعددی دارد. می‌تواند به جلوگیری از پرخوری، بهبود هضم، جلوگیری از افزایش وزن و کاهش مشکلات گوارشی کمک کند. آهسته‌تر غذا خوردن می‌تواند منجر به تجربه لذت‌بخش‌تری از خوردن شود و رابطه مثبت با غذا را تقویت کند.

برای کسانی که به دنبال کاهش سرعت غذا خوردن هستند، متخصصان تکنیک‌ها و روش‌های ساده‌ای را پیشنهاد می‌کنند که نه تنها ممکن است خطرات سلامتی را کاهش دهد، بلکه زمان صرف غذا را لذت بخش‌تر می‌کند. این موارد به شرح زیر است:

تغییر محیط غذا خوردن

در حالی که ممکن است در ابتدا برای اتخاذ این روش مشکل داشته باشید اما در نهایت موفق می‌شوید. انتقال وعده‌های غذایی از پای تلویزیون به میز ناهارخوری می‌تواند به شما کمک کند تا روی تجربه غذا خوردن تمرکز کنید و احساس ارتباط بیشتری با غذایی که مصرف می‌کنید داشته باشید.

شمردن جویدن‌ها

این روش آهسته غذا خوردن ممکن است برای بیشتر افراد موثرتر به نظر برسد، زیرا ممکن است فراموش کنند که جویدن‌ها را بشمارند. با این حال، هنگامی که ۲۴ بار قبل از بلعیدن غذا اجبار به جویدن کنید، به یک عادت تبدیل می‌شود.

نوشیدن آب بین لقمه

یکی دیگر از روش‌های آهسته غذا خوردن، خوردن جرعه‌های کوچک آب یا خوردن سالاد در بین وعده‌های غذای اصلی است. در حالی که این کار هیدراتاسیون را بهبود می‌بخشد و مصرف غذا را کاهش می‌دهد، می‌تواند به شما کمک کند تا آهسته غذا بخورید.

ریتم خود را با آهسته خوردن اطرافیان تنظیم کنید

بهترین روش برای مصرف آهسته غذا این است که سرعت خود را با دوستانی که آهسته غذا می‌خورند هماهنگ کنید. تلاش برای تقلید کردن سرعت غذا خوردن دوستان یا اطرافیان نیز می‌تواند به شما کمک کند هنگام خوردن وعده‌های غذایی سرعت خود را کاهش دهید.

قاشق خود را بین لقمه‌ها در بشقاب بگذارید

این روش ساده برای افرادی که می‌خواهند آهسته غذا بخورند مؤثرتر است. گاز گرفتن و سپس گذاشتن قاشق در بشقاب می‌تواند به شما کمک کند آهسته‌تر غذا بخورید و از وعده‌های غذایی خود لذت ببرید.

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار