| کد مطلب: ۱۱۳۲۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد

درخواستی برای شغل پرستاری نداریم!

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ضمن تاکید بر اینکه کمبود شدید پرستار در کشور واضح و مبرهن است، گفت: واقعیت این است که با پدیده‌ای به نام بیکاری پرستاران مواجه نیستیم و اکنون درخواستی برای اشتغال در کشور نداریم.

درخواستی برای شغل پرستاری نداریم!

به گزارش آرمان ملی آنلاین، دکتر احمد نجاتیان در نشست هم‌اندیشی تخصصی موضوعات پرستاری که با حضور اعضای بورد پرستاری، رئیس سازمان نظام پرستاری، روسای انجمن‌های علمی پرستاری، مدیران پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان و تعدادی از اعضای جوان هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد، گفت: سازمان نظام پرستاری برکتی بود که جرقه ایجاد آن از دانشگاه زده شد و اساتید، آن را پیگیری و پرستاران بالینی از آن حمایت کردند و شجره طیبه سازمان نظام پرستاری ایجاد شد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بین بحث آکادمیک و سازمان نظام پرستاری، اختلاف و دوری اتفاق افتاده و این سازمان عمدتا به سوی مطالبات پرستاری حرکت کرده است  در حالی که با توجه به قانون سازمان نظام پرستاری، از ۱۰ وظیفه سازمان نظام پرستاری، ۵ هدف کاملا مشخص آن در حوزه آموزش و تحقیقات تدوین شده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در تشریح اهداف این سازمان گفت: همکاری در تدوین برنامه و استانداردهای آموزشی پرستاران، تعیین تعداد و نحوه پذیرش دانشجویان پرستاری، تلاش به منظور ارتقای کیفی مهارت‌ها، کمک به گسترش زمینه‌های پژوهش در حوزه پرستاری و همکاری در راه تبادل علمی، تحقیقاتی و حرفه‌ای با نهادهای ملی و بین المللی به منظور ارتقا کیفیت آموزش خدمات از اهداف تشکیل سازمان نظام پرستاری است.

وی با بیان این که نیمی از اهداف تشکیل سازمان نظام پرستاری در حوزه آموزش پرستاری بوده است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر در ۱۵۹ هیات مدیره نظام پرستاری، حداقل دو عضو هیات علمی داریم یعنی افتخار داریم که ۳۰۰ نفر از اعضای هیات علمی را در هیات مدیره های نظام پرستاری داشته باشیم. جمعی از اساتید و پیشکسوتان پرستاری نیز در شورای عالی نظام پرستاری حضور و فعالیت دارند. بنابراین همبستگی فعالیت سازمان نظام پرستاری با بورد پرستاری در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.

نجاتیان در ادامه، کمبود شدید پرستار در کشور را واضح و مبرهن دانست و ادامه داد: در واقع به اندازه نیمی از نیاز کشور پرستار داریم و با توجه به اینکه عمده پرستاران در بیمارستان‌ها مشغول فعالیت هستند، شاخص پرستار به تخت را برای بررسی وضعیت پرستاری در ایران در نظر می‌گیریم و در حال حاضر کمتر از یک پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داریم.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی با بیان این که هنوز یک داده جامع و کامل از تعداد و تنوع پرستاران در کشور نداریم‌، افزود: متاسفانه در برخی بخش‌های کشور مانند اهواز آمار پرستار به ازای هر تخت کمتر از نیم است که نشان از عدم مدیریت مطلوب در جذب پرستاران بوده و دلیل این کمبود نیرو، مهاجرت و ترک خدمت پرستاران است. واقعیت دیگر این است که با پدیده‌ای به نام بیکاری پرستاران مواجه نیستیم و اکنون درخواستی برای اشتغال در کشور نداریم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد میانگین سنوات خدمت پرستاری ۱۰ سال است که نشان دهنده وجود نیروهای جوان در حوزه پرستاری است اما اگر تدابیری برای این حوزه نیز اندیشیده نشود با توجه به پدیده پیری جمعیت که در سالهای پیش رو با آن مواجه خواهیم شد دچار مشکل می شویم.

وی ابراز کرد: پرستاران و پزشکان باید دیدگاه نوآورانه و خلاقانه به مسائل حوزه سلامت داشته باشند و از سویی باید به آموزش های بین رشته‌ای توجه شود و افراد به صورت تک بعدی آموزش نبینند.

نجاتیان در پایان افزود: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ۱۵ سال است که مطرح شده است اما نیاز به تحلیل و نقد و بررسی در پایان‌نامه‌ها و مقالات دارد و باید مفاهیم روز نظام سلامت را در برنامه‌های آموزشی بگنجانیم.

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار