| کد مطلب: ۱۱۲۹۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد

کلاهبرداری تحت پوشش بسته معیشتی/ پلیس هشدار داد

رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: با توجه به هشدار اخیر رییس مرکز امداد و فوریت های سایبری پلیس فتا کشور مبنی بر شکل گیری کلاهبرداری تحت عنوان بسته معیشتی رییس جمهور منتخب، این نوع کلاهبرداری در استان بوشهر دیده شده است.

کلاهبرداری تحت پوشش بسته معیشتی/ پلیس هشدار داد

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ بر اساس رصدهای انجام شده در فضای مجازی و بخشی از شکواییه‌های قضایی واصله به پلیس فتا استان در سنوات اخیر، مشاهده شده که کلاهبرداری از طریق ارسال پیام های جعلی حاوی لینک های آلوده در مواقع خاص انجام می شود.

رییس پلیس فتا استان بوشهر تصریح کرد: این نوع کلاهبرداری ها به مناسبت های تقویمی یا آغاز شروع یک طرح رفاهی یا خدمات عمومی و حتی عملیاتی شدن یک مرحله دیگر از طرح قدیمی دولتی و مرتبط با دستگاهها و سازمان‌ها، توسط مجرمین سایبری انجام می شود.

قاسمی ادامه داد: برای مثال پیام هایی به اشکال مختلف تحت عناوینی همچون ثبت نام سبد معیشتی، تخصیص کالابرگ و یارانه، ارائه اینترنت رایگان، مشاهده ابلاغ الکترونیک قضایی، برخورداری از بسته حمایتی دولتی و تخصیص معافیت مالیاتی طراحی و معمولا در شبکه های اجتماعی یا پیام رسان و حتی بصورت پیام کوتاه عادی نیز برای شهروندان ارسال و با فریب آنها به اهداف مجرمانه خود دست می یابند.

 وی عنوان کرد: در صورت دریافت پیام و قبل از هر اقدامی باید دقت کنیم که آیا متن دریافت شده از طریق رسانه های رسمی اطلاع رسانی شده و در سایت معتبر دستگاه و سازمان متولی نیز انتشار یافته است.

ویژگی مشترک پیام های جعلی

رییس پلیس فتا استان بوشهر یادآور شد: البته پیام هایی که معمولا با اهداف مجرمانه طراحی و برای شهروندان ارسال می شود، به طور عموم دارای ویژگی های مشترکی است که با دقت به آنها می توان یقین پیدا کرد که منبع ارسال پیام معتبر یا جعلی است.

قاسمی بیان کرد: این پیامک‌ها، بیشتر از شماره های شخصی پیام ارسال شده،حاوی لینک جعلی هستند.

وی عنوان کرد: نصب یک اپلیکیشن جعلی، داشتن متن پیامک به شکل غیراداری و غیررسمی و استفاده از آدرس جعلی پیامک دیده شده و درگاه‌های بانکی هدایت شده توسط کلاهبرداران با SHAPARAK.IR آغاز نمی‌شوند.

رییس پلیس فتا استان بوشهر بیان کرد: در صورت دریافت پیام های جعلی و آلوده به لینک های مخرب و بدافزار، بدون کلیک کردن بر روی لینک اقدام به حذف کردن پیام مربوطه شود.

بیشتر بخوانید

شیوه جدید کلاهبرداری با رسیدساز جعلی در بوشهر

دستگیری کلاهبردار رسیدساز جعلی حین ارتکاب جرم در بوشهر

کلاهبرداری اینترنتی با ارسال پیام مالیاتی به شهروندان بوشهری

قاسمی گفت: از نصب نرم‌افزارهای معرفی شده در لینک خودداری شده و در صورتی که به هرعلتی وارد لینک شده و نرم افزاری را نصب کردید، از ارائه اطلاعات شخصی خودداری و نرم افزار نصب شده را حذف کنید.

وی ادامه داد: در صورتی که پس از نصب نرم‌افزار طراحی شده توسط هکر، متوجه شدید که از طریق شماره همراه شما، پیامک مشابه آنچه که دریافت کرده‌اید برای مخاطبین یا دیگر شماره‌ها ارسال شد، در اولین فرصت نسبت به حذف نرم‌افزار اقدام و بوسیله ارسال پیامک یا انتشار وضعیت در یکی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسانی که عضو هستید به آنها اطلاع‌رسانی کنید.

رییس پلیس فتا استان بوشهر عنوان کرد: در برخی موارد نرم‌افزارهای طراحی شده توسط هکر، در لیست نرم‌افزارهای تلفن همراه شما مشاهده نمی‌شود، بنابراین توصیه می‌شود به یک متخصص مورد اعتماد مراجعه تا نسبت به حذف و سالم‌سازی فنی تلفن همراه شما اقدام کند.

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار