| کد مطلب: ۱۱۲۶۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد

دستگاه جدید MIT می‌تواند روزانه حدود 6 لیتر آب از هوا تولید کند

در این طراحی تغییراتی اعمال شده تا میزان آب تولیدشده نسبت به سایر دستگاه‌ها بیشتر شود.

دستگاه جدید MIT می‌تواند روزانه حدود 6 لیتر آب از هوا تولید کند

به گزارش آرمان ملی آنلاین ، دانشمندان MIT روشی جدیدی برای جمع‌آوری و ذخیره آ‌ب طراحی کرده‌اند که با آن می‌توان به‌اندازه کافی آ‌ب شیرین از هوا استخراج کرد. این طراحی جدید نهایتاً می‌تواند نیاز روزانه انسان‌ها به آب را تا حد زیادی برطرف کند.

دستگاه‌های برداشت آ‌ب معمولاً از مواد جاذب ساخته می‌شوند، به این معنی که آ‌ب روی سطح آن‌ها جمع می‌شود. برای اینکه سطح در معرض هوا بیشتر باشد، دانشمندان در این دستگاه جدید از باله‌های عمودی در فاصله 2 میلی‌متر از یکدیگر استفاده کرده‌اند. این باله‌ها از ورقه‌های مسی تشکیل شده‌اند که سپس در فوم‌های مسی روی یکدیگر قرار می‌گیرند و با یک ماده زئولیت تخصصی که اغلب برای جذب آب استفاده می‌شود، پوشانده می‌شوند.

پس از حدود یک ساعت باله‌ها با آ‌ب اشباع می‌شوند و با گرم‌شدن ورقه‌های مسی، آب آزاد می‌شود. اگر این چرخه 24 بار در روز انجام شود، دانشمندان تخمین می‌زنند که در هوای با رطوبت 30 درصدی، دستگاه می‌تواند روزانه تا 1.3 لیتر آ‌ب آشامیدنی تولید کند.

در مقیاس بزرگ‌تر، این دستگاه می‌تواند به ازای هر کیلوگرم مواد مصرفی خود، روزانه 5.8 لیتر آب تولید کند.

11

مزیت و معایب دستگاه جدید استخراج آب

هرچند سایر دستگاه‌های استخراج آب هیچ کمبود قابل‌توجهی ندارند، اما این نمونه جدید چند مزیت به‌همراه دارد. به‌عنوان مثال، نسبت به بسیاری از آن‌ها آ‌ب بیشتری جمع‌آوری می‌کند. برخی از دستگاه‌های قبلی فقط می‌توانند 100 میلی‌لیتر آ‌ب به ازای هر کیلوگرم مواد دریافت کنند.

همچنین دستگاه دیگری که توسط دانشمندان «دانشگاه جانز هاپکینز» ساخته شده است، به‌ازای هر کیلوگرم ماده مصرفی می‌تواند 8.55 لیتر آب برداشت کند، البته این آزمایش در فضایی با رطوبت 70 درصد انجام شده است.

علاوه بر این، از طراحی جدید می‌توان به‌طور مداوم در طول روز و شب استفاده کرد. دستگاه‌های دیگر اغلب آب را در طول شب جمع‌آوری می‌کنند و سپس آن‌ها را صبح آزاد می‌کنند.

شاید تنها نقطه‌ضعف این دستگاه جدید نیاز به انرژی برای آزاد‌کردن آب باشد. در واقع برای انجام این فرایند، دمای پایه دستگاه باید به 184 درجه سانتیگراد برسد. با این حال، دانشمندان قصد دارند برای دستگاه خود از انرژی یا گرمای اتلاف‌شده سیستم‌های دیگر مانند ساختمان‌ها یا وسایل نقلیه استفاده کنند.

منبع : دیجیاتو

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار