آییننامه جدید «رتبهبندی معلمان» آماده شد
بنا بر اعلام رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، برنامهای در راستای تقویت نتایج دانشآموزان ایرانی در آزمون پرلز طراحی شده است که در صورت اجرا، سواد خواندن دانش آموزان ایرانی طی پنج سال ارتقا خواهد یافت.
علی محبی در نشستی خبری به منظور فرارسیدن هفته پژوهش، در خصوص نتایج دانش آموزان ایرانی در آزمون تیمز و پرلز، اظهار کرد: در خصوص نتایج آزمون تیمز و پرلز جفا میشود؛ در حالی این آزمون سواد ریاضی و علوم را میسنجد که عوامل موثر بر آن و ابعاد مختلف دانشآموزان نیز باید سنجیده شود اما بدون توجه به این امر، فقط خروجی آزمون را ملاک قرار میدهند.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین نتایج آزمون تیمز و پرلز، میزان علاقه دانش آموزان ایرانی به مطالعه و میزان اعتماد به نفس دانش آموزان ایران در ردیف اول و دوم دنیا است. همچنین بر اساس این آزمون، میزان علاقه معلمان ما به شغل معلمی در بین کشورهای شرکت کننده، دوم است. از سوی دیگر بر اساس این آزمون ما در هر دوره در حوزه عدالت آموزشی رو به رشد بودهایم. در حوزه برابری جنسیتی رو به کیفیت و یکی از بهترینها در قیاس با نتایج سال قبل خود هستیم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با دادن این خبر که برای ارتقای نتایج دانش آموزان در آزمون پرلز برنامهای تدوین شده است، توضیح داد: برای آزمون پرلز که سواد خواندن است برنامه عملی دیدهایم که طی پنج سال انجام گیرد. جامعه هدف را شناسایی کردیم که کدام بخش از مدارس و دانش آموزان ما نمره پایینی در آزمون پرلز کسب کردهاند.
محبی با بیان اینکه نمره خیلی از دانش آموزان مدارس دولتی ما در این دو آزمون جلوتر از برخی مدارس غیردولتی است، تصریح کرد: دانش آموزان در برخی مناطق کم برخوردار نیاز به توجه بیشتری دارند. در این راستا آزمونهایی تدارک دیده ایم که هر ساله به صورت شبیه سازی آزمون پرلز برای جامعه هدف اجرا شود. میزان رشد در این زمینه را نیز مد نظر قرار دادیم که برای مثال از نمره ۲۰ حدود دو نمره، سواد خواندن را ارتقاء دهیم. با انجام این برنامه از میانگین جهانی بالاتر میرویم.
وی تاکید کرد: در صورت اجرای این برنامه ، ما در آزمون بعدی پرلز که در سال ۲۰۲۶ برگزار میشود میتوانیم سر را بلند بگیریم که نتایج ما از میانگین جهانی هم جلوتر خواهد رفت.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه باید سنجشی شبیه آزمون تیمز و پرلز برای دانش آموزان در تمام دورههای تحصیلی داشته باشیم، تاکید کرد: در این راستا باید به صورت استاندارد و ملی سنجش شایستگیهای های اصلی دانش آموزان را در دورههای مختلف داشته باشیم. برنامه این امر هم آماده شده است. در یک مرحله به صورت آزمایشی این امر را اجرا کردیم و الان در مرحله تحلیل نتایج این آزمونها قرار داریم.
ارسال نظر