| کد مطلب: ۱۱۳۳۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد

آینده صنعت ورق‌های فولادی چگونه است؟ + بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها

صنعت ورق‌های فولادی یکی از ارکان حیاتی در اقتصاد هر کشور در سطح جهانی است. در واقع این صنعت با تأثیر مستقیم بر صنعت خودروسازی، ساختمان‌سازی و حمل و نقل ریلی، همچنان یکی از ارکان مهم در پیشرفت‌های تکنولوژیک کشور است. با این وجود فعالیت در این حوزه با توجه به چالش‌ها و فرصت‌های موجود، همواره در حال تغییر چشم‌اندازهای صنعت ورق‌های فولادی است.

آینده صنعت ورق‌های فولادی چگونه است؟ + بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها

همچنین لازم به ذکر است قیمت انواع ورق آهنی از جمله قیمت ورق سیاه امروز نیز تاثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم.

در این مقاله به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت ورق های فولادی پرداخته شده است تا درک بهتری از آینده این صنعت پرچالش و در عین حال اساسی ایجاد شود.

فرصت‌های پیش روی صنعت ورق ‌های فولادی

فرصت‌های بسیاری در آینده این صنعت می‌توان تصور نمود که می‌توانند نقشی مهم در آینده پایدار و فعالیت هدفمند در بازر صنعت فولاد ایفا کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

- بهره‌وری بالا و ایجاد پیشرفت‌های تکنولوژیکی : در هر صنعتی، لازمه پیشرفت و حرکت رو به جلو، ایجاد نوآوری‌های تکنولوژیکی است. این نوآوری‌ها می‌توانند با بکارگیری نکنولوژی‌های نانو و مواد جدید و تولید ورقه‌های فولادی با ویژگی‌های متمایز نسبت به تولیدات قبل باشد. بعنوان مثال می‌توان بر روی مقاومت بیشتر محصولات در برابر خوردگی و حرارت و کاهش وزن آن تمرکز داشت. مسلما در بازار کنونی هرگونه تغییر مثبت می‌تواند بازار جهانی را تحت تأثیر قرار دهد و رضایت فعالان حوزه صنعت فولاد را به همراه داشته‌باشد.

 

- توجه به بازارهای نوظهور : کشورهای مختلفی در سالیان اخیر، سعی در تقویت زیرساخت‌های خود دارند. کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا می‌توانند بازارهای هدف برای صادرات ورقه‌های فولادی باشند. ایجاد ارتباط با چنین کشورهایی که در حال توسعه زیرساخت‌های ملی خود، چه در حوزه ساختمانی و چه در حوزه خودروسازی هستند، امکان رونق بیشتر این بازار را فراهم می‌کند.

- تولید پایدار و سبز، راز موفقیت : فرآیند سنتی تولید آهن منجر به افزایش آلاینده‌های هوا شده‌است. در واقع سهم این صنعت، در ایجاد و انتشار گازهای گلخانه‌ای حدود هفت درصد است. طی سالیان اخیر، فعالان حوزه محیط زیستی، فشارهای قانونی برای کاهش انتشار کربن به حوزه صنعت وارد کرده‌اند. همین امر توانسته یکی از برگ برنده‌های فعالان این حوزه باشد.

در واقع بسیاری از فعالان در زمینه تولید ورقه‌های فولادی، با هدف ایجاد فرآیند پاک‌تر، سعی در کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر داشته‌اند. به همین خاطر طی سالیان اخیر استفاده از هیدروژن تجدیدپذیر یا الکتریسته برای تولید آهن اسفنجی تبدیل به یکی از نوآوری‌های این صنعت شده و می‌تواند تا 95 درصد تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

2

چالش‌های موجود در صنعت ورق‌ها ی فولاد

با وجود تغییرات و پیشرفت‌های اخیر در زمینه تولید ورقه‌های فولاد، این صنعت کماکان با چالش‌ها و موانع زیادی روبرو است. از مهم‌ترین چالش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

- نوسانات قیمت مواد اولیه : این چالش را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین موانع در صنعت فولاد در نظر گرفت. نوسانات شدید قیمت سنگ آهن و زغال سنگ، بعنوان عناصر اصلی در تولید فولاد، می‌تواند فعالان این حوزه را با چالش‌های جدی روبرو کند. در واقع تقاضای جهانی، سیاست‌های تجاری هر کشور و تغییرات در بخش عرضه می‌تواند هزینه‌های تولید را با نوسانات شدید روبرو کند؛ تمامی این نوسانات می‌تواند حاشیه سود تولیدکنندگان را تهدید کند.

 

- سیاست‌های رقابتی کشورها در سطح جهانی : صنعت ورق های فولادی همواره در سطح جهانی رقابت شدیدی ایجاد می‌کند. در حال حاضر کشور چین از ظرفیت تولید بالایی برخوردار است و نیمی از حجم ورقه‌های فولاد مورد نیاز دنیا را تأمین می‌کند. میزان تولید و عرضه ورقه‌های فولادی از این کشور می‌تواند در قیمت جهانی آن تأثیر مستقیم داشته‌باشد. همچنین تحریم‌ها و می‌تواند به شدت بازار این صنعت را تحت تأثیر قرار دهد. در واقع تحریم‌های موجود حجم زیادی از بازارهای هدف را برای فعالان این حوزه در ایران از بین می‌برد.

- چالش نوآوری، تهدید در عین فرصت : در بازار رقابتی موجود، تولیدکنندگان بهتر است به سمت توسعه نوآوری‌ها پیش بروند. در واقع، تولید هدفمند ورقه‌های فولادی در شرایط کنونی مستلزم ایجاد تیم تحقیقاتی با هدف کاهش وزن و افزایش مقاومت محصولات است. ممکن است هزینه‌های تیم توسعه در نگاه نخست زیاد باشد، اما با بازاریابی مناسب و بازدهی بالای این حرکت، می‌توان سرمایه اولیه را جبران و سود قابل توجهی کسب کرد.

3

- دوام‌آوری در رکودهای مقطعی : نوسانات اقتصادی و رکودهای دوره‌ای می‌تواند یکی از چالش‌های اساسی در بازار فولاد باشد. بعنوان مثال در صنعت خودروسازی استفاده از فیبر کربن و یا آلومینیوم، با مزیت وزن سبک‌تر نسبت به فولاد، فعالان حوزه ساخت خودرو را از بازار فولاد دور کرده‌است. در بسیاری از مقاطع نیز، کاهش تقاضا می‌تواند تولیدکنندگان را با چالش روبرو کند؛ نکته مهم میزان تاب‌آوری و دوام در چنین بازاری است.

موضوع قابل ذکر دیگر این است که کاهش تقاضا می‌تواند منجر به کاهش قیمت انواع ورق از جمله قیمت ورق فولادی st37 شود. در نتیجه لازم است فعالان حوزه ورق آهن، پیش از تهیه این مقاطع فولادی به عوامل موثر بر قیمت آهن آلات توجه کافی داشته باشند.

- تطبیق با قوانین سخت‌گیرانه، لازمه فعالیت : همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، تغییرات اقلیمی، افزایش گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌ها، حساسیت‌ها بر روی این صنعت را افزایش داده‌است. تطبیق مجموعه با قوانین سازمان‌های بین‌المللی و دولتی می‌تواند هزینه تولید را افزایش دهد. بسیاری از فعالان این حوزه نیز، هنگام تقاضا برای خرید محصولات فولادی این امر را بعنوان یکی از مزایای مجموعه هدف در نظر می‌گیرند؛ بنابراین لازمه ادامه روند فعالیت در حوزه صنعت ورق های فولادی، تطابق با قوانین محیط زیستی است.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار