| کد مطلب: ۱۰۷۰۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد

بررسی قرارداد کار کشاورزی از نظر مسائل حقوقی

بررسی قرارداد کار کشاورزی از نظر مسائل حقوقی

در این مقاله درباره نمونه قرارداد کار کشاورزی و موارد و شرایط استفاده از آن می‌خوانید. این قرارداد یکی از انواع قرارداد کار است. فصل کار کشاورزی یا زمان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی، روزهای پرکاری برای کشاورزان و زمین‌داران هستند. صاحبان زمین و کشاورزانی که به تولید محصول خاصی می‌پردازند و فعالیت حرفه‌ای خود را به حرفه کشاورزی اختصاص داده‌اند در این بازه‌های زمانی به دنبال نفراتی می‌گردند که به خوبی در امر رسیدگی به کارهای کشاورزی، به آن‌ها کمک کنند. چگونگی همکاری قانونی با این کارگران، دغدغه مهم زمین‌داران و کشاورزانی است که می‌خواهند برای جذب نیروی کار انسانی جهت انجام عملیات کاشت و برداشت محصولات اقدام کنند. «کارگر گرفتن» که در اصلاح برای این موضوع استفاده می‌شود و حواشی مربوط به ارتباط با کارگر کار کشاورزی، از نگرانی‌های مهم این دسته از کارفرمایان محسوب می‌شود.

فرقی نمی‌کند که شما کارگر کشاورزی باشید یا صاحب زمین، آنچه پیش از شروع هر رابطه همکاری باید به آن توجه کنید، قانون ناظر بر شرایط همکاری میان شما است. امروزه کارفرمایان و صاحبان زمین، در خصوص جذب کارگران، نگرانی‌های زیادی دارند و ترجیح می‌دهند برای شروع رابطه کاری خود با کارگران، قراردادی مکتوب داشته باشند تا بتواند از بروز اختلافات، ادعاها، شکایات و مسائل دیگری از این قبیل جلوگیری کند.

در مقابل، کارگرانی که می‌خواهند در زمین کشاورزی کار کنند نیز تمایل دارند بدانند که مطابق قانون از چه حقوقی برخوردار هستند. در این مقاله به توضیح درباره این موارد می‌پردازیم.

بازار کار کارگران کار کشاورزی و تغییرات بنیادین در نمونه قرارداد کار کشاورزی

بازار کار کارگران کار کشاورزی ارتباط مستقیمی با فصل کاشت و برداشت محصولات دارد اما این شغل همیشه متقاضیان خاص خود را داشته است. در واقع همکاری میان کارگران و صاحبان زمین کشاورزی را نمی‌توانیم به چند سال اخیر محدود کنیم. البته امروزه دیگر شکل و شمایل همکاری میان صاحبان زمین و کارگران زمین کشاورزی مثل گذشته نیست و به موجب اجرایی شدن بیشتر قوانین مربوط به جذب نیروی کار انسانی، شرایط همکاری کارگران کار کشاورزی و صاحبان زمین نیز تغییراتی داشته است.

در گذشته شرایط همکاری میان کارگران و صاحبان زمین کشاورزی به این صورت بود که در خصوص یک روز کامل کاری با یکدیگر توافق می‌کنند و برای انجام کار در طول یک روز نیز، مبلغی را به صورت توافقی برای حق الزحمه در نظر می‌گرفتند اما در حال حاضر، چنین توافقاتی به دلیل عدم تبعیت از قانون کار و قانون تامین اجتماعی، به لحاظ قانونی قابل قبول نیست. به همین دلیل این احتمال همیشه وجود دارد که کارفرما یا همان صاحب زمین کشاورزی، طرف شکایت در اداره کار قرار بگیرد یا اینکه بازرس تامین اجتماعی او را بابت عدم رعایت قانون، جریمه کند. بدون شک نداشتن قرارداد کارگر کشاورزی می‌تواند تبعات بدی داشته باشد.

حقوق و مزایای کارگران کشاورزی در نمونه قرارداد کار کشاورزی

پیش از این گفتیم که در گذشته کارگر و صاحب زمین، برای همکاری با یکدیگر، صرفا با نظر خودشان در خصوص حق الزحمه توافق می‌کردند. در حال حاضر نیز شما می‌توانید در خصوص حق الزحمه کارگر با او توافق کنید اما توافق شما باید در چهارچوب قانون کار باشد. این یعنی چه؟ توضیح می‌دهیم.

کارگر کشاورزی، یک نیروی کار انسانی است. قانون کار نیز به روابط کاری میان کارفرمایان و کارگران نظارت دارد و در مصوبه شورای عالی کار که هر ساله منتشر می‌شود، نرخ مشخصی را به عنوان نرخ پایه حقوق کارگری در نظر گرفته است. شما می‌توانید در خصوص حق الزحمه کارگر با او توافق کنید اما مبلغی که توافق می‌شود نباید کمتر از مبلغی باشد که به عنوان نرخ پایه حقوق کارگری اعلام شده است.

از طرف دیگر، کارفرما یا همان صاحب زمین، باید مزایای قانون کار را نیز برای کارگران خود در نظر بگیرد. شما احتمالا کارگر کار کشاورزی را برای بازه زمانی مشخصی به خدمت می‌گیرید که ممکن است چند هفته یا چند ماه باشد. بنابراین، لازم نیست که سنوات، عیدی و مزایای کامل یک سال را برای کارگر در نظر بگیرید و می‌توانید در ازای مدتی که در استخدام شما بوده است، این مزایا را محاسبه و به او پرداخت کنید.

در شرایطی که بخواهید فرم قرارداد کار کشاورزی را برای تعداد ماه یا حتی تعداد سال مشخصی تنظیم کنید، قرارداد شما در ردیف انواع قرارداد کار موقت قرار می‌گیرد و در این نوع قرارداد لازم است که تاریخ دقیق شروع و همچنین تاریخ دقیق پایان مدت قرارداد را بنویسید.

آیا نمونه قرارداد کار کشاورزی مشمول پرداخت بیمه می‌شود؟

فرم قرارداد کار کشاورزی نیز مانند سایر انواع قرارداد کار، مشمول قانون تامین اجتماعی می‌شود. یعنی شخصی که به عنوان کارفرما نمونه قرارداد کارگر کشاورزی را امضا می‌کند، ملزم خواهد بود که حق بیمه کارگر کشاورزی را پرداخت کند. توجه داشته باشید، مسئولیت پرداخت حق بیمه کارگر کشاورزی با شخصی است که کارفرمای او لحاظ شود. بنابراین، اگر با امضای قرارداد اجاره زمین کشاورزی ، یک زمین کشاورزی را اجاره کرده‌اید اما صاحب آن نیستید و در ادامه برای کار روی زمین کشاوری، کارگر یا کارگرانی را استخدام می‌کنید، در این شرایط نیز کارفرمای کارگران محسوب می‌شوید و باید حق بیمه آن‌ها را نزد سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنید.

کارگر کشاورزی چند ساعت در روز باید کار کند؟

گفتیم که برای امضای نمونه قرارداد کارگر کشاورزی باید مطابق قانون ناظر بر این نوع رابطه کاری عمل کنید. بنابراین، ساعت کار روزانه کارگر نیز باید مطابق قانون باشد. قانون کار، بازه زمانی کار روزانه یک نیروی کار انسانی را 7 ساعت و 20 دقیقه در نظر گرفته است. با این حال، اگر نیاز است که مدت زمان بیشتری کارگران کشاورزی را در اختیار داشته باشید، می‌توانید با آن‌ها در خصوص اضافه کاری توافق کنید. شرایط محاسبه و پرداخت اضافه کاری نیز در قانون مشخص شده است. بهترین اقدام برای حسابرسی مالی کارگر کشاورزی این است که از حسابداران و متخصصان این حوزه کمک و راهنمایی بگیرید.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار