چرا پولستار ۴ و ۵ شیشه عقب ندارند؟
با معرفی خودروهای پولستار ۴ و ۵ شاهد یک نوآوری در طراحی آنها یعنی فقدان شیشه عقب هستیم، اما علت این کار چیست؟
پولستار با معرفی شاسیبلند برقی ۴ قید استفاده از شیشه عقب را زد. شاید در زمان معرفی این خودرو اکثر افراد با نظر منفی درباره طراحی پولستار ۴ قضاوت میکردند، اما در پشت پرده ایدههای متفاوتی وجود دارد. در واقع هدف طراحان پولستار صرفاً تمایز از محصولات ولوو نبوده است. پولستار روز گذشته و طی مراسم ویژهای از نسخه آماده تولید سدان پولستار ۵ نیز رونمایی کرد و این خودرو هم همانند کانسپت پرسپت که قبلاً رونمایی شده است از شیشه عقب استفاده نمیکند. واضح است که این برند سوئدی زبان طراحی جدیدی را انتخاب کرده و آنهم فقدان شیشه عقب در شاسی بلندها و سدانهای برقی خواهد بود. البته اگر رانندگان بخواهند رو به عقب حرکت کنند دوربینها فضای عقب را پوشش خواهند داد.
با توجه به نظرات مختلف در این زمینه واضح است که پولستار به بهانه مد روز بودن و طراحی متفاوت دست به چنین انتخابی نزده و موضوع پیچیدهتر از آن چیزی است که فکر میکنیم. برخی رسانهها فرصت گفتگو با گریم لامبرت مدیر طراحی و تکنولوژی پولستار را داشتهاند و او میگوید اگرچه یکی از دلایل عدم بهکارگیری شیشه عقب در پولستار ۴ و ۵ به طراحی مربوط میشود، اما مورد بعدی محدودیتهای طراحان بوده است. لامبرت میگوید استفاده از خط سقف کم ارتفاع و کوپه مانند طراحان را مجبور به چنین انتخابی کرده است. طراحان پولستار خواهان خط سقف نرم و کم ارتفاعی هستند و درعینحال میخواهند خودروهای این برند به ویژه پولستار ۵ پوزه کم ارتفاعی داشته باشند و از سقف شیشهای کامل استفاده کنند. ولی واقعیت این است که دستیابی به تمامی این خواستهها امری چالشبرانگیز خواهد بود.
طراحان و مهندسان با چالش مهمی روبرو شدهاند: چگونه میتوان به تمامی این خواستهها بدون قربانی کردن طراحی خودرو یا صدمه زدن به هویت ولوو یعنی ایمنی مثالزدنی رسید؟ آیا طراحان باید خودرو را بزرگتر و قدبلندتر بسازند و طراحی و آیرودینامیک آن را بدتر کنند؟ قطعاً دستکاری عناصر اصلی طراحی محصولات پولستار در دستور کار نبوده است. بجای این کارها تیم طراحی شیشه عقب را حذف کرده است و به دلیل فقدان آن مهندسان و طراحان توانستهاند انسجام طراحی را حفظ نمایند. با حذف شیشه عقب امکان طراحی خط سقف کم ارتفاع بدون تأثیر منفی روی استحکام بدنه و شاسی وجود داشته و خودروهای پولستار از نظر هندلینگ و تستهای تصادف عملکرد بسیار خوب خود را حفظ کردهاند. البته که چنین چیزی منطقی به نظر میرسد چراکه اگر از احساس خود درباره طراحی پولستار ۵ صرفنظر کنیم و کلیت طراحی آن را در نظر بگیریم گفتههای لامبرت را قبول خواهیم کرد.
طراحی پولستار ۵ شبیه هیچیک از خودروهای موجود در بازار نیست و اگرچه در تصاویر کوچک دیده میشود، اما از نزدیک خودرویی قدبلند و با ابهت است و بیننده را سورپرایز میکند. همین موضوع درباره کابین پولستار ۴ نیز صدق میکند که شاید دارای یکی از بزرگترین پانلهای سقف شیشهای در بازار باشد. مدیر پولستار به دیگر جنبههای نبود شیشه عقب اشاره کرده و میگوید در دورانی که از ستونهای ضخیم به خاطر ایمنی و زیبایی استفاده میشود، میدان دید عقب به ویژه در شاسی بلندهای مدرن خیلی خوب نخواهد بود. با این تفاسیر همچنان به شیشه عقب نیاز خواهید داشت؟ لامبرت در پاسخ میگوید:
آیا اغلب اوقات در زمان دندهعقب رفتن به پشت سر خود نگاه میکنید؟
ما با این اظهارات موافق نیستیم، اما به دلیل رعایت قوانین ایمنی پولستار یک دوربین باکیفیت را برای میدان دید وسیع در بخش عقب تدارک دیده است. آیا پولستار روند طراحی جدیدی را با تکیه بر ایمنی و طراحی زیبا کلید زده است؟ باید منتظر ماند و دید که آیا برندهای دیگر نیز چنین طرحی را دنبال میکنند یا خیر. البته در هفتههای اخیر خودروی آواتر ۱۲ متعلق به چانگان و هواوی با بدنه فاقد شیشه عقب معرفی شده است.
منبع: پدال
ارسال نظر