| کد مطلب: ۱۰۶۸۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد

در استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و اردبیل !

​اولین سیلی سیل نواخته شد

امسال به عنوان گرم‌ترین سال جهان، رکورد زد. گرمایش زمین که ناشی از تغییرات اقلیمی است و تغییراتی که باید گفت علاوه بر اینکه منجر به بالا رفتن دما و داغ شدن بی‌سابقه می‌شود، از آن طرف می‌تواند منجر به سرد شدن و بارندگی‌های شدید، سیل، بارش برف طولانی و پدید آمدن یک عصر یخبندان واقعی شود. فرآیندهای تخریب محیط‌زیست و تولید بیش از پیش گازهای گلخانه‌ای از مسببان این تغییرات اقلیمی و بعد، تغییرات آب و هوایی هستند.

​اولین سیلی سیل نواخته شد

مردم ایران هم این تابستان گرمای عجیب و غریبی را تجربه کردند و در عین حالی که نوید پاییز گرم هم به آن‌ها داده شد، هواشناسی‌ها اعلام کردند که ممکن است شاهد باران‌های شدید و برف‌های پاییزی هم باشیم هرچند که همین یکی دو روز گذشته اعلام شد که اولین برف پاییزی در ارتفاعات البرز و شمال غرب کشور احتمال بارش زیادی دارد. اما باران شدید باریدن خود را شروع کرده؛ بارش‌هایی که منجر به سیل در بخش‌هایی از ایران شده و حتی قربانیانی را هم به کام خود فرو برده. اخباری که مثل سیل پیشین در همین سال در شهر زلزله زده خوی که آنهم، باز لابه‌لای اخبار متنوع سیاسی و اجتماعی گم شد تا مشکلات سیل زدگی به زلزله زدگی مردم تنه بزند.

به طور کلی رسیدگی به مردم سیل‌زده در ایران همواره با چالش‌هایی مواجه بوده. همان‌طور که پیش از بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل، تدابیری برای جلوگیری از آن و هدایت آب اندیشیده نشده. و این بحث فرای مساله تغییرات اقلیمی قابل بررسی است و می‌توان این طور برداشت کرد که تغییرات اقلیمی در واقع به کمک مسئولان آمده تا از این پس مشکلات جوی را به گردن این غول گرم یا سرد جهانی بیندازند.

یک زن مشکین شهری فوت کرد

روز پنجشنبه، رسانه‌های محلی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل اعلام کردند که سیل این استان‌ها را در برگرفته و یک نفر هم در مشکین شهر فوت کرده. رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به وقوع سیل و آبگرفتگی، در ۳ استان کشور، از امدادرسانی به ۲۴۵ نفر در مدت زمان 72 ساعت خبر داد.

 محمودی همان زمان با اشاره به اینکه یکی از هموطنان در شهرستان مشکین‌شهر استان اردبیل جان خود را در سیل از دست داده، اضافه کرد که: ۱۸ تیم عملیاتی شامل ۷۲ امدادگر و نجاتگر، آب تجمیع شده در ۴۸ واحد مسکونی را تخلیه کردند. همچنین ۳۲ تخته پتو، ۱۳ تخته موکت و ۴ کیلوگرم برنج توزیع شد. در عین حال، حمید قویدل، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: نجاتگران این جمعیت به حادثه دیدگان سیل و آبگرفتگی در شهرستان‌های اردبیل، بیله سوار و پارس‌آباد امدادرسانی کرده‌اند. قویدل افزود: طبق گزارش مردمی‌ با شماره ندای امداد ۱۱۲ معاونت امداد و نجات استان مبنی بر سیل و آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در شهرستان‌های اردبیل (روستای سامیان)، بیله سوار (سطح شهر) و پارس‌آباد (سطح شهر)، نیروهای امدادی در منطقه حاضر شده و در حال امدادرسانی شده‌اند. او با بیان اینکه در این حادثه تاکنون ۹۶ نفر حادثه دیده گزارش شده است، گفت: بارش‌های رگباری، سیل و آبگرفتگی در مسیل‌ها و معابر این شهرستان‌ها را درگیر کرده و از ساعات اولیه نجاتگران این جمعیت در حال ارائه خدمات در این منطقه هستند. این مسئول بیان کرد: از ساعات اولیه ۳ تیم ویژه سیلاب و ۲ تیم تغذیه و اسکان متشکل از ۱۷ نفر نیروی عملیاتی با به‌کارگیری ۴ دستگاه خودروی امدادی به یاری هموطنان حادثه دیده شتافته‌اند. قویدل گفت: در این حادثه تیم‌های عملیاتی با استفاده از ۵ دستگاه موتور پمپ لجن‌کش اقدام به تخلیه آب ۱۶ باب منزل مسکونی و یک مدرسه کرده‌اند. دربین حادثه دیدگان سیل و آبگرفتگی شهرستان اردبیل نیز ۱۰ تخته پتو، ۷ تخته موکت، ۳ شعله والور، ۲ ست ظروف، ۴۰ کیلوگرم برنج، ۳ ثوب بلوز زنانه و یک ثوب شلوار و گرمکن مردانه توزیع شده است.

اما در خصوص تغییرات اقلیمی که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سخنرانی روز گذشته خود در «پنجمین نشست وزرای محیط زیست آسیا و اقیانوسیه»، صحبت‌هایی که مطرح کرده که از نظر این رسانه این بخش آن بیشتر مورد توجه است: تمدن بزرگ ایران همواره پیشتاز حفاظت از محیط زیست بوده است.

علی سلاجقه گفته: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مسئله محیط‌زیست توجه ویژه‌ای دارد و آن را به عنوان لازمه حیات اجتماعی رو به رشد بشر معرفی کرده است. کشور ما با تدوین قوانین ملی و جرم‌انگاری تخریب محیط زیست و همچنین با تأسی از آموزه‌های دینی و تکیه بر دانش بومی و اولویت‌بخشی به ارزش‌هایی همچون عدالت، برابری، قناعت و احترام به طبیعت، در کنار عضویت در مجامع بین‌المللی محیط زیستی، توجه خاص به موضوع محیط زیست داشته و اقدامات موثری برای ارتقا و بهبود شرایط زیستی انجام داده است.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرده: دولت مردمی انقلابی تلاش می‌کند ملاحظات محیط زیستی را در کلیه راهبردها، برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای کشور لحاظ کند تا توسعه یافتگی در مسیری متوازن محقق شود و بر همین اساس اصول «توسعه فرع برمحیط زیست است» و «دیپلماسی بین‌المللی محیط زیست» را شعار عملیاتی خود قرارداده است.

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار