| کد مطلب: ۱۱۴۳۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد

کمترین افزایش مستمری بازنشستگان یک میلیون تومان خواهد بود

همسان سازی حقوق بازنشستگان در دست اجراست

آرمان ملی – شفق محمدحسینی: قرار بود از مهرماه، واریزی حقوق بازنشستگان توام با مبلغ همسان سازی باشد، اتفاقی که هنوز رخ‌نداده و به آینده موکول شده است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان در دست اجراست

این درحالی است که برخی از بازنشستگان از همان حقوق واریزی خود هم چندان رضایتی ندارند. هرچند طبق گفته معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری، قرار است که تا پایان سال این افزایش حقوق‌ها واریز شود و کمترین میزان افزایش حقوق هم کمتر از یک میلیون تومان نخواهد بود.

در همین راستا علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به «آرمان ملی» گفت: تا آنجا که من می‌دانم در رابطه با بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است که مابه‌التفاوت‌ها پرداخت شده باشد. اصل مساله هنوز مشخص نیست و هر شخصی که این مساله را مطرح کرده است، باید خودش پاسخگو باشد. ما نظر خود را به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع دادیم. منتهی آن تفکری که از ابتدا مورد نظر و تایید ما بوده است، هنوز اتفاق نیفتاده است. ما پیشنهادهایی را به مجلس دادیم و حالا باید منتظر باشیم تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

بند الحاقی ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم پیشرفت مقرر کرده است که به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول برداشت کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هرکدام ۳۰ درصد مابه التفاوت ۹۰درصد یاد شده خواهد بود.

دهقان کیا در همین رابطه افزود: در برنامه هفتم، تامین اجتماعی را اصلا در لایحه نیاورده بودند، در مجلس بعد از پیگیری‌هایی که شد، یک بند الحاقی اضافه کردند، که تامین اجتماعی هم لحاظ شود. مساله دیگر هم این بود که حداقل بگیران تامین اجتماعی را لحاظ نکرده بودند و ما به دنبال آن هستیم که آنها هم لحاظ شوند. در برنامه هفتم اسمی از حداقل بگیران برده نشده بود. اما در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمدند و مابه التفاوت کشوری و لشکری را نوشتند و علی الحساب 3ماه اول را 3میلیون تومان پرداخت کردند. ما هم این موضوع را از طریق دولت پیگیری کردیم که در نهایت گفتند؛ آقای مخبر زمانی که سرپرست نهاد ریاست جمهوری بود، یک بخشنامه‌ای را صادرکرد که به بازنشستگان تامین اجتماعی هم 3ماه حداقل متناسب سازی، برابر با حداقل یک میلیون تومان به آنها پرداخت شود. حالا توقعی ایجاد شده است. ما هم این توقع را پیگیری خواهیم کرد و همه نهادهای مربوطه هم موافق هستند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک اجرا شود.

امیدواریم به زودی اجرا شود

 همچنین مجید نصیرپور، از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز از اجرایی شدن متناسب سازی در آینده‌ای نزدیک خبرداد. او با اعلام این خبر به «آرمان ملی» گفت: سازمان تامین اجتماعی، وزیر رفاه و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس تشکیل جلسه دادند و مساله اصلی متناسب سازی اراده در اجرای آن است و همه طرف‌ها در اصل اجرا که مخالفتی ندارند، نکته‌ای که وجود دارد، بحث منابع است، که در خصوص منابع مالی هم مسیرهای مختلفی طراحی شده است. در این فاصله هم امیدواریم دولت پیگیری‌های لازم را داشته باشد و مجلس هم همراهی خواهد کرد که منابع تامین شود. امیدوارم که تا پایان آبان‌ماه این مساله به نتیجه نهایی برسد.

او درخصوص زمان واریزی این مبلغ برای بازنشستگان نیز افزود: واریز این متناسب سازی براساس احکام سازمان تامین اجتماعی صورت می‌گیرد. ابتدا حکم افراد باید زده شود و سپس واریز انجام شود. لذا مقدمه پرداخت که صدور حکم است، انشا... تا پایان آبان ماه انجام می‌شود. امیدوارم در این فاصله منابع هم تامین شود که به طور همزمان این اتفاق بیفتد.

علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی، نیز در درباره اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان به «آرمان ملی» گفت: موضوع همسان سازی یک حکم قانونی است که باید انجام شود. امروز این مساله نهایی خواهد شد. مافقط روی حداقل بگیران سازمان تامین اجتماعی الان مساله داریم که در جلسه‌ای که با مسئولان سازمان تامین اجتماعی داریم مطرح خواهیم کرد.

صدور احکام متناسب سازی حقوق بازنشستگان

در همین راستا رضا فیضی‌نژاد، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، اعلام کرد که حقوق مهرماه بازنشستگان همراه با مابه‌التفاوت ناشی از متناسب‌سازی پرداخت شده است و از این پس نیز حقوق بازنشستگان تا پایان سال با اعمال رقم ناشی از ۴۰ درصد اجرای متناسب‌سازی در سال ۱۴۰۳ واریز خواهد شد. این در حالیست که کمترین میزان افزایش مستمری هر بازنشسته کمتر از یک میلیون تومان نخواهد بود.

رضا فیضی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: در راستای اجرای ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی، سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه از مردادماه مکلف شدند تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی، جداول متناسب‌سازی را تهیه و امتیازات آن را نهایی کرده و با اعمال ضریبِ سالِ بازنشستگی جداول را به صندوق‌های بازنشستگی منتقل کنند. پس از ارائه این جداول به صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌ها باید اقدام به صدور احکام متناسب‌سازی می‌کردند.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری افزود: در همین راستا، سازمان امور اداری و استخدامی طی هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و اطلاعات مربوط به سامانه سینا، فایل اطلاعات شاغلان را دریافت کرده و آنها را در گروه‌های ۲۰گانه قرار داد و میانگین هر گروه را با اعمال ضریب حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده شغل، ایثارگری، سختی کار و... گرفت و به امتیازی برای میانگین یک گروه رسید. پس از آن، ۹۰ درصد حقوق متناظرِ بازنشسته گروه همان دستگاه در نظر گرفته شد تا مطابق آن، در سال ۱۴۰۳، بر اساس حقوق شاغل همتراز، ۴۰ درصد از آن برای بازنشسته اعمال شود.

بنابر اظهارات فیضی‌نژاد در نهایت عصر روز ۳۰ مهرماه، جداول متناسب‌سازی توسط سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه به صندوق بازنشستگی ارائه شد.

وی ادامه داد: براین اساس، صندوق بازنشستگی با استفاده از ظرفیت کارشناسان معاونت فنی، احکام اصلاحی بازنشستگان را در کمتر از ۱۲ ساعت صادر کرد و به طور همزمان نیز حقوق مهرماه بازنشستگان همراه با مابه‌التفاوت ناشی از متناسب‌سازی پرداخت شد. به عبارتی از این پس، حقوق بازنشستگان کشوری تا پایان سال با اعمال رقم ناشی از ۴۰ درصد اجرای متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.

اما از آنجا که رقم ناشی از اعمال ۴۰ درصد متناسب‌سازی مستمری برای برخی از بازنشستگان به کمتر از یک میلیون تومان رسیده است، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری توضیح داد که باتوجه به اینکه صندوق بازنشستگی در تصویب‌نامه مکلف شده تا مبلغ ناشی از متناسب‌سازی را عینا به صورت جداگانه در احکام اصلاحی درج کند، از همین‌رو این مبلغ واقعی ناشی از اعمال متناسب‌سازی در حکم آنها قید شود و مابه‌التفاوت آن تا سقف یک میلیون تومان در فیش منعکس و پرداخت می‌شود، از همین رو، برای آن دسته از افرادی که رقم ناشی از اعمال متناسب‌سازی آنها به کمتر از یک میلیون تومان می‌رسد، تا پایان سال یک میلیون تومان به صورت مستمر برای آنها به عنوان حداقل مبلغ ناشی از اعمال متناسب‌سازی براساس تصویب‌نامه هیات دولت، پرداخت خواهد شد.

وی تاکید کرد: به طور مثال ممکن است برای یک بازنشسته رقم ناشی از اعمال ۴۰ درصد متناسب‌سازی براساس گروه و شرایط شاغل همتراز او، به کمتر از یک میلیون تومان برسد، عین مبلغ استحقاقی متناسب‌سازی در حکم اصلاحی بازنشستگی او اعمال شده و مابقی آن تا سقف یک میلیون تومان در فیش او اعمال می‌شود.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه در حال حاضر احکام اصلاحی برای یک میلیون و ۶۳۲ هزار بازنشسته کشوری صادر شده است، گفت: البته سازمان امور اداری و استخدامی هنوز جداول تعدادی از دستگاه‌ها مانند شرکت مخابرات، هیات علمی و دانشگاه‌ها را که دارای جداول خاصی هستند و مجموع بازنشستگان در این دستگاه‌ها به کمتر از ۷۰ هزار نفر می‌رسد را تهیه و به صندوق بازنشستگی کشوری ارائه نکرده است؛ به محض ارائه این جداول، برای این تعداد نیز احکام اصلاحی ناشی از متناسب‌سازی صادر خواهد شد.

فیضی‌نژاد در پاسخ به این سوال که با اعمال ۴۰ درصد ناشی از متناسب‌سازی به طور میانگین چقدر به حقوق بازنشستگان کشوری افزوده خواهد شد، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که به طور میانگین ۲ میلیون تومان به حقوق بازنشستگان اضافه شده باشد.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به این سوال که مبلغ مابه‌التفاوت ناشی از اجرای قانون مذکور طی ۶ ماه گذشته چه زمانی به حساب بازنشستگان واریز می‌شود؟ نیز گفت: باتوجه به اینکه تاکنون برای ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳، به صورت علی‌الحساب ۶ میلیون تومان به حساب هر بازنشسته پرداخت شده است، مابه‌التفاوت این مبلغ براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه تا پایان آبان‌ماه پرداخت خواهد شد.

این درحالی است که برخی از بازنشستگان در گفت‌وگو با «آرمان ملی»، نه از حقوق دریافتی خود رضایت دارند و نه مبلغ معادل همسان سازی را در ماه مهر دریافت کردند. درحالی که مبلغ دریافتی برخی از حداقلی بگیران سازمان تامین اجتماعی به چندمیلیون تومان هم نمی‌رسد، مشخص نیست که با پرداخت همین مبالغ، بازنشستگان با چه برنامه‌ای از عهده تامین مخارج خود برخواهند آمد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار