| کد مطلب: ۱۱۴۳۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد

رئیس‌جمهور با اشاره به فیلترینگ:

روندی که انجام گرفته، به نفع مملکت نیست

آرمان ملی- مطهره شفیعی: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در حاشیه حضورش در جلسه مجلس با بیان اینکه تا آخر به حرف‌هایی که زده‌ایم پایبندیم، گفت: درباره فیلترنگ وزیر ارتباطات اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده و این هفته گزارش داد.

روندی که انجام گرفته، به نفع مملکت نیست

 قرار شد هم مجلس و قوه قضائیه و هم وزارت ارتباطات بنشینند جمع‌بندی کنند و مراحلی را که می‌توانیم انجام دهیم، پیاده کنیم. او افزود: بحث کارشناسی است. روندی که انجام گرفته، به نفع مملکت نیست. باید آن را برگردانیم. داریم تفاهم می‌کنیم با زبان و نگاه مشترک جلو برویم تا اختلاف و سوءتفاهم شکل نگیرد. او در پاسخ به اینکه بالاخره فیلترنگ برداشته می‌شود یا خیر، اظهارداشت: «گفتم که آره، ما داریم کار می‌کنیم».

*تلاش رسایی برای تداوم فیلترینگ

هنوز فیلترینگ یکی از پرونده‌های باز بر روی میز مسئولان است، فیلترینگی که در یک مقطع زمانی بر اساس اقتضائات شرایط کشور اعمال شد و دیگر تصمیمی برای رفع آن اتخاذ نشد. هر چند نمایندگان مجلس دوزادهم در همان ابتدای کار تلاش کردند با ارائه طرحی تحت عنوان حذف فیلترینگ، محدودیت‌های فضای مجازی را ساماندهی و به نوعی فیلترینگ را کمرنگ کنند اما خیلی زود این طرح که ۱۹ نماینده پای آن را امضا کرده بودند و به موجب آن قرار بود با مسئولیت رئیس‌جمهور فیلتر برخی از پیام‌رسان‌ها برداشته شود، از دستور کار مجلس خارج شد و حالا با گذشت حدود ۳ ماه از آن طرح، تندروها با طرحی دقیقا متضاد طرح پیشین قصد دارند در عرصه فیلترینگ عرض اندام کنند. به‌طور کلی رفع فیلتر تبدیل به یک وعده و شعار برای مخالفان و موافقان شده است چنانکه مخالفان دولت طرح‌های جدید برای تقویت فیلترینگ‌ ارائه می‌کنند، مانند حمید رسایی، نماینده تندروی مجلس که ضمن تایید این خبر که برخی نمایندگان مجلس به‌دنبال ارائه طرح صیانت جدید هستند، خود را رئیس کمیته این طرح معرفی و از اعلام جزئیات آن خودداری می‌کند. در حالی‌که رسایی از طرح جدید مجلس در راستای فیلترینگ خبر می‌دهد، علی کشوری که سخنگویی کمیسیون اصل ۹۰ را برعهده دارد، با اعلام برائت از تندروها از معایب فیلترینگ و باگ‌های امنیتی آن می‌گوید.

*تجربه از نتایج فیلترینگ

علی کشوری ‌در واکنش به اینکه در این مدت نتیجه محدودسازی اینترنت و فیلترینگ را دیدیم، چرا بازهم نگاه‌ها به سمت فیلترینگ است، گفت: نظر بنده به‌‌عنوان یک نماینده این است که همه جای دنیا یکسری محدودیت‌هایی برای استفاده از فضای مجازی وجود دارد، اصلی‌ترین سوال بنده این است که اگر بخواهیم فضای مجازی را محدود و فیلتر کنیم و از آن طرف فیلترشکن بگیریم و به مردم بفروشیم، یک دلالی و کاسبی بی‌جا به ضرر مردم است. وی در ادامه اظهار کرد: اگر قرار باشد که این اتفاق بیفتد برای همه باید به‌صورت یکسان باشد و از یک مرجع مشخص و قابل پیگیری این اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر چه معنی دارد که از یک طرف ما فیلتر کنیم و از طرف دیگر فیلترشکن بفروشیم؟ این نماینده مجلس با اشاره به ابعاد امنیتی استفاده از فیلترشکن خاطرنشان کرد: خیلی از موارد می‌توانند باگ امنیتی برای ما داشته باشند و در بسیاری از مسائل ضعف داریم. کشوری درباره اینکه بحث مربوط به فیلترینگ و فیلترشکن‌ها در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شده یا خیر، یادآور شد: هنوز در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح نشده است و اگر مطرح شود حتما اطلاع می‌دهم.

*رسانه یار دوازدهم دلواپسان

رسانه‌های دلواپس در موضوع فیلترینگ با نمایندگان‌ این تفکر همسو هستند. شنیده شده که شورایعالی فضای مجازی رفع فیلتر برخی سکوها را در دست بررسی دارد. این موضوع سبب نگرانی دلواپسان شد و روزنامه کیهان در این باره نوشت: «نمی‌شود بخشی از نظام در برابر دشمن سرمایه‌های بی‌بدیلی همچون نیلفروشان‌ها و زاهدی‌ها را فدای امنیت کشور کند اما بخش دیگر نظام برای سکوهای اطلاعاتی دشمن فرش قرمز پهن نماید. رفع فیلتر در این شرایط بزرگ‌ترین اقدام علیه امنیت ملی است.

*پزشکیان به‌دنبال رفع فیلتر

محمد سراج، نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی هم در یادداشتی نوشت: «آقای پزشکیان و وزیر ارتباطات قطعا به‌دنبال رفع فیلترینگ هستند ولی باید تلاش کنند که پیام‌رسان‌های خارجی را مجاب کنند که به دولت جمهوری اسلامی ایران پاسخگو باشند. وقتی حرف از فیلترینگ می‌شود همه فکر می‌کنند اینترنت فیلتر است اما باید در این خصوص به دو نکته اشاره کرد، اولا اینکه اینترنت فیلتر نیست، ثانیا اینکه فقط سه پلتفرم خارجی فیلتر شده‌اند که یکی از آنها با حکم دادگاه فیلتر شده است، دو مورد دیگر هم به‌دلیل فعالیت‌های تخریبی در اعتراضات سال ۱۴۰۱ فیلتر شدند چون به قوانین داخل کشور متعهد نبودند و با حکم شورای‌عالی امنیت ملی فیلتر شده‌اند. آقای پزشکیان و دولتش قطعا به‌دنبال رفع فیلترینگ هستند اما این اتفاق باید مسیر قانونی خود را طی کنند و تا زمانی‌که پلتفرم‌های خارجی نسبت به قوانین کشور ما احترام نگذارند مطمئن باشید چنین اتفاقی نخواهد افتاد.»

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار